Vilniaus vairuotojų kultūra - kaip nuo žagrės: be policijos priežiūros nė žingsnio (12)
Pirmosiomis rugsėjo savaitėmis policijos pareigūnai priversti budėti intensyviausiose sankryžose lyg auklės, prižiūrinčios darželio vaikus. Sostinę užplūdus studentams, sugrįžus gyventojams iš atostogų, eismas primena lyg laukinius Vakarus – kelio ženklų paisymas vairuotojams baigiasi iškart, kai nėra aplink pareigūnų.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Tokią situaciją stebintis Vilniaus vicemeras Gintautas Paluckas konstatuoja: vairavimo kultūros mums dar mokytis ir mokytis. Tik klausimas, ar pavyks išmokti.
Kai į policijos pareigūnų automobilį kaktomuša trenkiasi BMW automobilis ir net savaitės pradžioje keliuose sulaikomi neblaivūs bei net neturintys teisės vairuoti vairuotojai, Kelių policijos valdybos viršininkas Vytautas Černevičius pažada, kad bus organizuojami reidai ir vykdoma sustiprinta vairuotojų kontrolė.
Tik nusisuki – nutrūksta nuo vadžių
Socialinėje paskyroje „Reidas Vilniuje“ vairuotojai nenuilstamai dalijasi ne tik tuo, kur realiu laiku atliekami policijos reidai, tačiau ir kuriose sankryžose budi policija, ką pastarosiomis dienomis pareigūnai daro intensyviai.
„Pareigūnai stovi prie sankryžų dėl tų pačių priežasčių, dėl ko sankryžos buvo nudažytos geltonais dryžiais: kad vairuotojai neužkimštų sankryžų, kad kiek įmanoma padidintų eismo pralaidumą, kol per šias kelias savaites kiekvienas vairuotojas ras savo optimalų maršrutą ir laiką. Tai vyksta kasmet“, – teigė Kelių policijos valdybos viršininkas Vytautas Černevičius.
Vairuotojus pareigūnams pirmosiomis rugsėjo savaitėmis reikia prižiūrėti kaip vaikus darželiuose. Bet kai tik pareigūnų nesimato, vairuotojai lyg nutrūksta nuo vadžių, jau vien tik ką pasako įvykis, kai 17-mečio, neturinčio teisės vairuoti, pilotuojamas „BMW Z3“ automobilis, išlėkęs į priešingos krypties eismo juostą, kaktomuša trenkėsi į pareigūnų automobilį, kuris važiavo į iškvietimą.
„Kai kurie prižiūrimi vairuotojai po kurio laiko susitvarko patys, kitiems, žinoma, ir priežiūra nepadeda. Į Vilnių dabar suvažiavo labai daug kitų miestų gyventojų, studentų, jiems tikrai reikia padėti adaptuotis intensyviame eisme ir atlikinėti švietėjišką veiklą. Ne išimtis ir vilniečiai, kuriems po vasaros taip pat reikia prisitaikyti“, – pridūrė V. Černevičius.
Nenorės pakeisti įpročių – privers
Dėl vairuotojų kultūros nustebęs vicemeras G. Paluckas savo paskyroje socialiniame tinkle rašė pastebėjimus: „Kalvarijų ir Konstitucijos sankryžoje geltonasis „korys“ veikia. 100 metrų žemiau – Kalvarijų ir Juozapavičiaus sankryžoje – nebeveikia. Kodėl? Nes Konstitucijos sankryžoje stovi policija... Vairavimo kultūros mums dar mokytis ir mokytis.“
Intensyviausios Vilniaus sankryžos išdažytos geltonai – naujiena, bet iš esmės jau seniausiai Kelių eismo taisyklėse galiojo punktas, nurodantis, kad į sankryžą draudžiama įvažiuoti, jei joje yra kliūtis. Situacija, kai įvažiavę į sankryžą užkemša priešpriešinį eismą, kartojasi kasdien. Ar tikrai realu, kad vairuotojai išmoks vairavimo kultūros?
„Aišku, kad realu. Jei galų gale išmokome prisisegti saugos diržą, tai išmoksime ir neblokuoti sankryžų, aišku, visada pradžia yra sunki ir priprasti prie tokių dalykų ne visiems paprasta, ypač pirmosiomis rugsėjo dienomis. Aš tikrai manau, kad mūsų įpročiai keičiasi ir mes juos tikrai galime keisti, tik reikia tinkamos motyvacijos – dabar koriai yra vizualinė informacija ir per keletą mėnesių vairuotojai turėtų apsiprasti, bet jei ne – įpročius teks keisti su policijos pagalba“, – pasakoja G. Paluckas.
Švietėjiška veikla tęsis neamžinai
Pakeisti žmonių vairavimo įpročius yra sudėtingas dalykas ir tam reikia laiko bei pastangų, tačiau nieko nedarant situacija niekad nepasikeis, įsitikinęs vicemeras.
Kelių policijos valdybos viršininko teigimu, šiuo metu pareigūnai atlieka labiau švietėjišką veiklą.
„Padeda pildyti eismo įvykių deklaracijas, nes visgi praktika liudija, kad sankryžoje susidūrus automobiliams vairuotojai neskuba patraukti transporto priemonių, o daro viską vietoje užtverdami eismą, dėl to susidaro kilometrinės transporto spūstys. Siekiant ugdyti vairavimo kultūrą praktiškai kiekvienoje sankryžoje reiktų ne vienos dešimties pareigūnų ir jie visi turėtų darbo, tačiau mes tokių didelių resursų neturime, o darbo daug“, – kalbėjo V. Černevičius.
Kurį laiką kalbama, ar nereikėtų suteikti daugiau galių savivaldybės viešosios tvarkos policininkams, kurie taip pat galėtų prižiūrėti eismą bei bausti pažeidėjus.
„Savivaldybė yra seniai išreiškusi savo poziciją, kad miestas taip pat gali turėti savo municipaliteto policiją, kaip, pavyzdžiui, Ryga ar panašiai“, – sakė vicemeras G. Paluckas.
Nors tokia pataisa įregistruota ir Seime, idėja palaikymo sulaukia mažai. Tačiau, vicemero teigimu, galima išsiversti ir be to – nepertvarkant policijos struktūrų, o pasitelkiant technologijas.
„Ateis laikas, o jis tikrai ateis greičiau, nei mes visi įsivaizduojame, kai nereikės sankryžose policininkų, o bus įrengtos vaizdo kameros ir apdorojus grafinius vaizdus pažeidėjus įformins ir jie bus atitinkamai įvertinami. Tai neišvengiama ateitis, o kol kas stovi policininkai, jų trūksta, ir užuot sprendę kitas užduotis, gaudę nusikaltėlius, turi užsiimti eismo organizavimu“, – teigė vicemeras.
Pažada sustiprintą kontrolę
Vairuotojai artimiausiu metu turi apsišarvuoti geležine kantrybe, nes spūstyse teks praleisti nemažai laiko, kol visi atras optimalų kelionės laiką ir maršrutą, tuomet ir pareigūnai nustos patruliuoti mažesnėse sankryžose, tačiau tokiose pagrindinėse, kaip Savanorių žiedas, Laisvės ir Narbuto sankryžose, anot V. Černevičiaus, piko metu pareigūnams teks budėti iki kitos vasaros – kitaip su dabartine vairuotojų kultūra neįmanoma.
Kol situacija Lietuvos keliuose nepasikeis, dar kurį laiką policijos pareigūnus vairuotojai tikrai matys prižiūrinčius eismą sankryžose, taip pat bus organizuojami reidai ir sustiprinta vairuotojų kontrolė.
„Tikrų tikriausiai jau vien ką parodo reidas prieš rugsėjo 1 dieną, pirmadienį, kai buvo sulaikyti devyni neblaivūs vairuotojai, tarp kurių ir dviratininkai, ir kiek dar važiavusių be teisės vairuoti“, – priduria Kelių policijos valdybos viršininkas V. Černevičius.