Įsibėgėja povandeninės lenktynės  (0)

Tarptautinės lenktynės dėl viešpatavimo vandenynų gelmėse tampa vis nuožmesnės. Kinijos povandeninis laivas „Jiaolong” netrukus pasieks pasaulio rekordą – paners į rekordinį 7 000 metrų gylį.


Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

Kinija paskelbė, kad 2012 metais jos povandeninis laivas ,,Jiaolong” (pavadinimas reiškia mitinį drakoną) Ramiojo vandenyno Šiaurės rytų rajone, tarp Šiaurės Amerikos ir Havajų, panirs į 7 000 metrų gylį. Tai reiškia (jeigu eksperimentas pavyks), kad Kinija prieis prie 99,8 proc. jūros dugno. ,,Jiaolong” panirs šiame rajone, nes Jungtinių Tautų Tarptautinė jūrų dugno organizacija Kinijai ten skyrė vietą mineralinių išteklių paieškai.

,,Jiaolong” praėjusių metų gegužę buvo paniręs į 5 057 m gylį taip pat Ramiajame vandenyne. Ekspedicija truko šešias valandas. Trijų žmonių įgula (Tang Jialingas, Fu Wentao, Yw Congas) nufotografavo gelmių gyvūnus ir kelis kartus nuleido laivą ant dugno. Nuo to laiko ,,Jiaolong” dalyvavo dar 17 ekspedicijų.

„Nautile“ atgimė

Kinų laivo varžovu tapo garsus prancūzų „Nautile“, pastatytas 1984 metais. Jis gali pasiekti 6 000 m gylį (tai užtikrina prieigą prie 97 proc. jūros dugno). Nuo to laiko jis jau 1 784 kartus paniro. Tarp kitko, jis dalyvavo paskendusio „Titanica“ žvalgyboje ir ieškant lėktuvo „Air France“ juodųjų dėžių. Skrisdamas iš Rio de Žaneiro į Paryžių šis lėktuvas nukrito į okeaną.

Ką tik jis baigtas modernizuoti. Rugjūčio 7 dieną Atlanto vandenyne „Nautile“ su trijų žmonių įgula (kapitonas Jeanas Paulas Justiniano) atliko bandomąjį panirimą į 5 000 m gylį.

Remontuojamas korpusas buvo sustiprintas titanu, laive įrengta aukštos rezoliucijos kamera, navigacijos sistema ir padėtis, leidžianti lokalizuoti objektus 50 cm tikslumu. Įrengti pažangiausias technologijas turintys kompiuteriai. Kabinos viduje, šalia kapitono, įrengtos dvi gulimos vietos. „Nautile“ turi deguonies atsargų penkioms dienoms, tuo atveju, jeigu oro sąlygos neleistų iškilti. „Nautile“ dar neištiko rimtesnė avarija. Vienintelė reali grėsmė – tikimybė užkliūti už kokio nors kablio arba įplaukti į urvą be galimybės išsivaduoti, aiškino J. P. Justiniano. Todėl „Nautile“ įrengtas panoraminis 500 m apimties sonaras, taip pat šeši žibintai, juosiantys korpusą. Jie tiksliai viską apšviečia 10 m spinduliu (laivas yra 7 m ilgio, 2,7 m pločio ir sveria 19,5 tonos). Įgula gali stebėti povandeninį pasaulį per tris iliuminatorius. Povandeninis laivas taip pat turi du ginklų kontrolės prietaisus, kabiną, kurią pasitelkus galima surinkti mėginius ir atlikti kitų įvairių darbų. Šiuo metu rekonstruojamas amerikiečių „Alvin“. Dabar jis gali panirti į 4 500 m gylį, o po remonto pasieks 6 500 m.

Tokį gylį 1989 metais jau buvo pasiekęs japonų „Shinkai“. Jis paniro į 6 527 m gylį. Kiek mažesnį – 6 000 m gylį gali pasiekti rusų „Mir“.

Didžiausią gylį batiskafu pasiekė šveicaras Jacquesas Piccardas ir amerikietis Donas Walshas: jie palietė dugną giliausioje Žemės vietoje – Marianų įduboje – 10 911 m., tačiau jų batiskafas „Trieste“ turėjo ribotų judėjimo galimybių. Apie šį panėrimą ir patį batiskafą mes jau esame rašę išsamų straipsnį.

Okeano gelmių tyrinėjimas techniniu požiūriu yra ne mažiau sudėtingas kaip kosmoso tyrinėjimas. Būtinos naujausios technologijos ir medžiagos. Šiuo metu tik penkios valstybės – JAV, Rusija, Prancūzija, Japonija ir Kinija – yra pakankamai išvysčiusios technologijas ir gali dalyvauti lenktynėse, vykstančiose jūros gelmėse.

Tobuliausi povandeniniai batiskafai:

  • „Jiaolong”, Kinija
    Ilgis: 8 m
    Įgula: 3 asmenys
    Pasiekia gylį: 7 000 m
    Pagamintas: 2009 m.
  • „Nautile“ (Prancūzija)
    Ilgis: 7 m
    Įgula: 3 asmenys
    Pasiekia gylį: 6 000 m
    Pagamintas: 1984 m.
  • „Shinkai“ (Japonija)
    Ilgis: 9,5 m
    Įgula: 3 asmenys
    Pasiekia gylį: 6 500 m
    Pagamintas: 1989 m.
  • „Alvin“ (JAV)
    Ilgis: 4 m
    Įgula: 3 asmenys
    Pasiekia gylį: 4 500 m
    Pagamintas: 1964 m.
  • „Trieste“ (JAV)
    Ilgis: 18 m
    Įgula: 2 asmenys
    Pasiekia gylį: 10 911 m
    Pagamintas: 1953 m.
  • „Mir“ (Rusija)
    Ilgis: 7,8 m
    Įgula: 3 asmenys
    Pasiekia gylį: 6 000 m;
    Pagamintas: 1987 m.
Pasidalinkite su draugais
Aut. teisės: Ekonomika.lt
Ekonomika.lt
Autoriai: Leonas Grybauskas
(2)
(0)
(2)

Komentarai (0)