Pamatykite, kaip buvo iškelta lapkritį nuskendusi norvegų fregata „Helge Ingstad“ (Video) (1)
Pernai lapkritį pasaulis daug kalbėjo apie Norvegijos karinį laivyną, tačiau ne dėl naujų pasiekimų, o dėl avarijos. Praėjus keturioms dienoms po susidūrimo su tanklaiviu moderni fregata „Helge Ingstad“ nuskendo, tačiau dabar ji vėl džiaugiasi Pietų Norvegijos saule.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Susidūrimas įvyko ankstų lapkričio 8-osios rytą. „Helge Ingstad“ įgula matė „Sola TS“ tanklaivį, tačiau jį palaikė ant kranto pastatytomis konstrukcijomis. Kai klaida buvo pastebėta, jau buvo vėlu. Su Maltos vėliava plaukiantis tanklaivis rėžėsi į fregatos šoną ir jį perrėžė, palikdamas 10 metrų ilgio skylę. Septyni jūreiviai buvo sužeisti, o per didžiulę skylę į vidų ėmė veržtis vanduo. Kapitonas specialiai vedė laivą link kranto, kad šis bent jau liktų virš vandens. Kurį laiką atrodė, kad fregata bus išsaugota, tačiau po kelių dienų ji vis tiek atsidūrė po vandeniu. „Helge Ingstad“ sudarė penktadalį Norvegijos karinio laivyno fregatų ir buvo užbaigtas tik 2007 metais.
„Helge Ingstad“ iškėlimas buvo suplanuotas dar gruodį, tačiau prasti orai vis atidėjo operacijos pradžią. Darbai pagaliau prasidėjo vasario 27 dieną. Laivą kėlė du milžiniški kranai - „Rambiz“ ir „Gulliver“. Darbuose dalyvavo 300 žmonių komanda, į kurią įėjo ir „Helge Ingstad“ įgulos nariai. Kovo 2 dieną fregata buvo visiškai iškelta ir nuleista ant baržos, kuri jau kitą dieną atkeliavo į laivyno bazę Hakonsverne.
„Helge Ingstad“ koridoriais ir vėl vaikštinėjo žmonės. Jiems teko atidaryti visų patalpų duris, kad būtų galima išpumpuoti visą vandenį. Tarp jų buvo ir „Helge Ingstad“ įgulos nariai, kurie geriausiai pažinojo savo buvusį laivą. Tuo pačiu jie galėjo pamatyti padarytą žalą, kurios, žvelgiant į vaizdo įrašą, yra mažiau nei būtų galima tikėtis, tačiau toks įspūdis - apgaulingas.
„Helge Ingstad“ gulėjo šaltame vandenyje ir tik kelis mėnesius, todėl nespėjo apaugti augmenija ir stipriai surūdyti. Tačiau laivo apačioje esančios patalpos tikrai bus patyrusios nemažai žalos. Juk visa elektronika, įskaitant ginkluotės valdymo sistemas, yra sugadinta, o ir varikliai buvo užlieti. Beveik neabejojama, kad laivas nebus remontuojamas.
Dabar „Helge Ingstad“ kelias savaites lauks metalo, kuriuo bus užlopyta skylė. Tuomet fregata vėl bus nuleista į vandenį. Nors didžioji dalis ginkluotės buvo pašalinta dar tada, kai „Helge Ingstad“ gulėjo po vandeniu, šis tas dar liko. Teigiama, kad laivas turi 2500 vertingų komponentų, kuriuos verta perkelti į kitus laivus. Po maždaug 6 savaičių „Helge Ingstad“ turėtų būti paruoštas tempimui, bet kur bus tempiamas - į metalo laužą ar į laivų statyklą remontui?
Ištraukimo darbai kainavo apie 69 milijonus eurų. Dabar „Helge Ingstad“ bus tiriamas - bus bandoma išsiaiškinti, kokius konstrukcinius pažeidimus fregata iš tiesų patyrė. Nors sprendimas dar nėra priimtas, „Helge Ingstad“ greičiausiai bus pripažintas metalo laužu. Kiek mažiau liūdnas scenarijus būtų nuolatinis fregatos prišvartavimas ir naudojimas mokymams.