Europoje konstruojamas viršgarsinio keleivinio lainerio ir raketos hibridas ZEHST (Video)  (12)

Iš Paryžiaus į Tokiją – per 2,5 val. Tai sugebės keleivinis lėktuvas, kurio koncepciją Europos inžinieriai pristatė Prancūzijoje vykstančioje tarptautinėje aviacijos parodoje „Paris Air Show“. Konstruktoriai pažymi, jog laineris bus ne tik greitas, modernus, bet ir ekologiškas.


Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

Europos aerokosminės pramonės milžinė EADS aviacijos parodoje pristatė galbūt tolimoje ateityje padanges raižysiančio tarpžemyninio avialainerio keturių metrų ilgio modelį. Futuristinio projekto pavadinimas – ZEHST („Zero Emission High Supersonic Transport“ – „nulinės emisijos aukštuminio viršgarsinio transporto priemonė“). Į orą ZEHST kels pora įprastų turboreaktyvinių variklių. Tačiau anglies dvideginio mažinimo atmosferoje sumetimais jie bus „maitinami“ iš dumblių išgautais biodegalais. Tolesniuose skrydžio etapuose bus naudojamas ir vandenilis, o, skrendant tokiu režimu, į atmosferą anglies dvideginio visai nebus išmetama. Turboreaktyviniais varikliais pakilus į 5 km aukštį ir pasiekus 0,8 macho greitį (80 proc. garso greičio), laineryje bus įjungiama pora nedidelių raketinių skysto vandenilio ir skysto deguonies variklių. Kiek vėliau jiems į talką stos dar vienas, kur kas didesnis ir galingesnis raketinis variklis –savotiška raketos „Ariane“ raketinių variklių atmaina. Bendromis pajėgomis visi trys raketiniai galios agregatai lainerį iškels į 23 km aukštį, kur bus išvystomas 2,5 macho greitis (2,5 garso greičio). Tačiau tokio greitėjimo metu keleiviai salone jus labai švelnias – tik 1,2 g – siekiančias perkrovas.

Toliau skrydžio procedūrų programoje – dar viena variklių kaita. Dabar bus įjungiami du tiesiniai oro-reaktyviniai varikliai (angl. – „ramjet“), varomi taipogi vandeniliu. Tiesa, oksidatoriaus vaidmenį šio tipo varikliuose atlieka atmosferos oras. Šie varikliai 32 km atkarpoje lainerį įgreitins iki 4 machų. Pranešime spaudai informuojama, jog didžiąją dalį skrydžio laineris bus varomas būtent šiais varikliais.

Artinantis prie kelionės tikslą žyminčio oro uosto, viršgarsinis laineris pradės mažinti greitį ir leistis, o 10 km aukštyje, įgavus skrydžio pradžioje įgytą ikigarsinį greitį, bus įjungiami turboreaktyviniai varikliai, kuriais lėktuvas ir bus tupdomas.

Visos sudedamosios tokio lėktuvo dalys ir sistemos konstruktoriams yra puikiai žinomos ir seniai naudojamos. Tiesa, į vieną aparatą apjungtos jos nebuvo dar niekad – tai ir bus pagrindinis iššūkis inžinieriams.

Koncernas EADS praneša, jog projektas dabar yra ankstyvoje vystymo stadijoje. Tad apie projekto realizacijos terminus kalbėti dar per anksti. Demonstracinis ZEHST prototipas preliminariais duomenimis galėtų būti sukonstruotas iki 2020-ųjų, o visavertis keleivinis lėktuvas – ne anksčiau 2040-ųjų. Serijiniu būdu toks laineris būtų pradėtas gaminti 2050-aisiais.


Pasidalinkite su draugais
Aut. teisės: www.technologijos.lt
(0)
(0)
(0)

Komentarai (12)