Jau greitai skrydžiai lėktuvu bus valdomi mintimis (Video) (0)
Pilotas dėvi baltą kepurę, prijungtą prie daugybės laidelių. Jo žvilgsnis sukoncentruotas į vaizdą priešais jį. Staiga valdymo lazda pradeda judėti ir lėktuvas pasuka tiesiai į kilimo taką. Skrendant orlaivio padėtis ore reguliuojama vėl ir vėl, kol važiuoklė švelniai nutūpia ant žemės... Šio skrydžio metu pilotas nepaliečia nei pedalų, nei kitų valdymo įrenginių. Manote, tai scena iš mokslinės fantastikos filmo? Klystate.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Tai tik Miuncheno Technikos universiteto (TUM) skrydžių sistemų dinamikos instituto bandymai. Profesorius Florian Holzapfel su mokslininkų komanda vykdydami ES finansuojamą projektą „Brainflight“, tiria būdus, kaip smegenys galėtų kontroliuoti skrydį lėktuvu.
„Ilgalaikė projekto vizija yra padaryti skrydžio valdymą prieinamą kuo daugiau žmonių – aiškina projekto vadovas Tim Fricke – Kontrolei pasitelkus smegenis, skrydis pats savaime taps lengvesniu. Tai sumažins darbo krūvį pilotams taip padidinant ir bendrą saugumą. Be to, jie turės daugiau judėjimo laisvės kitų užduočių kabinoje atlikimui“.
Stebinantis tikslumas
Mokslininkams pavyko įrodyti, jog smegenimis iš tiesų įmanoma valdyti lėktuvą ir tai netgi gali būti atlikta neįtikėtinai tiksliai. Jie išbandė įvairaus lygio skrydžius simuliatoriumi, įskaitant ir asmens be jokios praktinės patirties orlaivio valdymą. Tikslumas, kurį tiriamieji asmenys pasiekė beveik atitiko reikalavimus, keliamus tradicinių skrydžių pilotams.
„Vienas iš dalyvių pasiekė aštuonis balus iš dešimties, nes skrydį užbaigė tik su 10 laipsnių nuokrypiu – praneša Fricke – Kai kurie savanoriai, sugebėjo labai tiksliai nutupdyti lėktuvą ir blogo matomumo sąlygomis – tik per keletą metrų nuo centrinės pakilimo tako linijos“.
Šiuo metu Miuncheno universiteto mokslininkai daugiausia dėmesio skiria klausimui, kaip reikės pakeisti visą valdymo sistemą, kad būtų galima integruoti naująjį kontrolės metodą.
Valdymo komandos
Kad žmonės ir mašinos bendrautų, piloto smegenų bangos yra išmatuojamos naudojant elektroencefalografinius (EEG) elektrodus, prijungtus prie kepurės. Berlyno technologijos instituto mokslininkų sukurti algoritmai leidžia programai iššifruoti elektrinio lauko potencialą ir konvertuoti jį į reikiamas valdymo komandas.
Kompiuteris atpažįsta tik labai aiškiai apibrėžtus elektrinius smegenų impulsus, reikalingus skrydžio valdymui. „Tai yra tik konkrečių signalų apdorojimas. Minčių skaitymas – neįmanomas“, – pabrėžia Fricke.
Mokslininkai savo rezultatus pristatys rugsėjo pabaigoje Vokietijos karinių oro pajėgų ir kosminės erdvės reikalų kongrese.