Nuo šiol šašlykinės ir laužiukai Lietuvoje prišauks policijos dronus (7)
Naminės gamintojai gūdžioje girioje nuo policijos nebepasislėps - nuo šiol juos bus galima susekti ir iš oro, pasitelkus Lietuvos mokslininkų sukurtus bepiločius orlaivius, populiariai vadinamus dronais.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
VšĮ „Lietuva be šešėlio“ kartu su partneriais – Policijos departamentu, Kosmoso mokslo ir technologijų institutu, Ūkio ministerija ir Legalaus verslo aljansu inicijuoja projektą, kurio tikslas – naudojant Lietuvos mokslininkų kuriamas naujas technologijas kovoti su nelegalia akcizinių prekių gamyba ir prekyba šalyje.
„Samanės varytojams, mėgstantiems slėptis miškuose, ateina neramus metas – nelegalaus alkoholio gamybos vietas padės aptikti bepiločiai orlaiviai“, – sakė policijos generalinio komisaro pavaduotojas Edvardas Šileris.
„Mūsų sukurti bepiločiai orlaiviai „šukuos“ miškingas vietoves visoje Lietuvoje, o juose įmontuota į padidėjusią žemės paviršiaus temperatūrą reaguojanti aparatūra filmuos vietovę ir fiksuos įtartino šilumos šaltinio koordinates“, – sakė Kosmoso mokslo ir technologijų instituto direktorius dr. Domantas Bručas.
Mokslininkas pridūrė, kad vaizdo medžiagą išanalizuos specialistai, kurie atsijos iškylautojų lauželius nuo neretai pramonines apimtis pasiekiančių samanės gamyklų. Šie duomenys ir tikslios koordinatės iš karto bus perduodami policijai, kuri įgis neabejotiną įrodymą, kad miško gilumoje vyksta įtartina veikla.
„Planuojame skraidyti maždaug 120 m. aukštyje, tikrindami įtartinus plotus, kuriuose gali būti nelegalaus gėrimo gamintojai. Orlaivyje yra sumontuotas termovizorius ir optinė kamera, o vaizdas gali būti įrašomas, fiksuojamas, tačiau reikalui esant jį galima perduoti ir gyvai“, – sakė D. Bručas.
Jis tvirtino, kad nustačius įtartinas vietas, galima keliauti patikrinti, ar išties ten vyksta nusikalstama veikla. „Aišku, neneigiame, policija gali aptikti ir poilsiautojų, kepančių šašlykus“, – teigė D. Bručas.
„Tikimės, kad šie bepiločiai orlaiviai bus pritaikyti ir ieškant dingusių ar pasiklydusių miške žmonių“, – apie papildomą orlaivių funkciją sakė Policijos departamento prie Vidaus reikalų ministerijos Komunikacijos skyriaus vedėjas Ramūnas Matonis.
Jis tvirtino, kad kiek bus sutaupyta konkrečiai, policija dar neskaičiavo: „Neskaičiavome, tačiau tikrai žinome, kad ši inovacija bus į naudą: dalį pareigūnų pajėgų bus galima skirti ir kitiems tikslams, nes bepilotis orlaivis nuveiks bent keliasdešimties pareigūnų darbus.“
Ruošiantis projekto įgyvendinimui atlikti keli bandomieji skrydžiai su bepiločiu orlaiviu „Spartanas“, kuris buvo sukonstruotas bendradarbiaujant su startuoliu „Žvelk aukščiau“ praeitų metų rudenį, specialiai žvalgybinėms užduotims vykdyti. Tai fiksuoto sparno automatizuotas bepilotis orlaivis, galintis skristi didelius atstumus nuo operatoriaus buvimo vietos (kelis šimtus kilomentrų) – maksimalus skraidyklės skrydžio laikas su baterijomis siekia 4-5 val. „Spartano“ svoris yra apie 10 kg, ilgis 1,6 m, o sparnų mojis siekia 2,7 m. Jis sveria apie 10 kilogramų. Negana to, šis bepilotis orlaivis skrenda itin tyliai. Dėl to, jis gali išlikti nepastebėtas nusikaltėlių.
Neseniai atliekant bandomąjį skrydį Vilniaus rajone, Rūdninkų girioje, bepiločiu orlaiviu buvo aptiktas pirmasis miško pelkyne įkurdintas naminės „fabrikėlis“: rasta apie 1200 litrų statinėse užraugtos „brogos“. Nors pačių įtariamųjų nusikalstama veika tuo metu nebuvo, policija surinko įkalčius ir pradėjo ikiteisminį tyrimą. Išžvalgyti konkrečios vietovės bepilotis orlaivis buvo paleistas policijai gavus operatyvinės informacijos apie Rūdninkų girioje galimai vykdomą nelegalią alkoholio gamybą.
Didesnis bepilotis orlaivis, vadinamas „Garniu“, skrenda iki 10 – 12 valandų, jo greitis didesnis apie 100 km/h. Jis turi benzininį variklį. Kaip sakė D. Bručas, šio lėktuvo trūkumas – garsas, primenantis žoliapjovę. Tačiau civilinėms reikmėms jis puikiai tiks, nes gali padengti didesnius plotus.
Įprastai „Spartano“ kaina be naudingojo krovinio yra 10 tūkst. eurų. „Garnio“– apie 17 tūkst. D. Bručas pabrėžė, kad tai yra tik pradinė kaina, kuri auga, nes į bepilotį orlaivį yra diegiamos technologijos, leidžiančios jam įveikti pageidaujamą skaičių kilometrų, filmuoti reikalinga kokybe ir pan. Jis patvirtino, kad pilnos komplektacijos bepiločių orlaivio kaina gali išaugti ir dvigubai.