Itin keistos išvaizdos didžiausias NASA krovininis lėktuvas - propelerinis Antrojo pasaulinio karo laikų bombonešio palikuonis (Video) ()
Automobiliai labai greitai sensta. Nesupraskite klaidingai – seni automobiliai taip pat yra labai smagūs ir savaip žavingi, tačiau technologijos taip sparčiai juda į priekį, kad vos dešimties metų senumo mašina jau labai stipriai skiriasi nuo naujos. Tuo tarpu lėktuvams amžius nėra toks svarbus. Štai didžiausias NASA krovininis lėktuvas pirmą kartą į orą kilo dar 1965 metais ir vis dar yra naudojamas.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Mes esame įpratę manyti, kad naujesni daiktai yra automatiškai geresni ir turi iš karto pakeisti seną techniką. Nors tai iš dalies yra tiesa – nauji orlaiviai yra saugesni, patogesni ir taupesni – lėktuvai be vargo tarnauja ne vieną ir net ne du dešimtmečius. Štai garsioji Boeing 737 modelių šeima skraido nuo 1967 metų ir labai gali būti, kad jums yra tekę skristi tokiu 15-20 metų lėktuvu.
Bet šįkart ne apie tai. Šis straipsnis yra apie Aero Spacelines Super Guppy – didžiausią NASA krovininį lėktuvą. Net nereikia sakyti, kad tokiai kosminių tyrimų agentūrai kaip NASA didelės krovininės transporto priemonės yra būtinos.
1962 metais į dangų pakilo kompanijos Aero Spacelines pagamintas Pregnant Guppy – krovininis orlaivis su plačiu fiuzeliažu. Tai buvo perdarytas Boeing 377 Stratocruiser – Aero Spacelines kompanija garsėjo tokiais išpūstais, neproporcingai atrodančiais orlaiviais. „Guppy“ – tai gupija, nedidelė tropinė žuvelė, nors didelis krovininis lėktuvas daugeliui labiau priminė banginį.
Pregnant Guppy įėjo į istoriją dėl pasitarnavimo Apollo programoje. Šis didžiulis lėktuvas puikiai tiko raketų dalims gabenti, tačiau greitai tapo aišku, kad reikia dar didesnio orlaivio. Taip Boeing C-97 Stratofreighter ir Boeing 377 Stratocruiser pagrindu buvo pradėti kurti ilgesni, šiek tiek didesnį svorį panešti galintys Super Guppy orlaiviai. Šiuo metu tai yra didžiausias NASA naudojamas krovininis lėktuvas ir tai yra gana didelis pasiekimas, nes Stratofreighter ir Stratocruiser buvo tiesioginiai garsiojo B-29 Superfortress bombonešio palikuonys.
Pirmasis Super Guppy buvo pagamintas pailginus ir išplatinus Boeing C-97 Stratofreighter (karinės Boeing 377 Stratocruiser versijos) fiuzeliažą. Staiga jis pasidarė panašus į balioną, bet jo viduje jau galėjo tilpti dideli Apollo misijų moduliai. Tam, kad orlaivis galėtų gabenti didesnį svorį, buvo patobulinti jo sparnai, uodegos dalys, įrengti nauji turbopropeleriniai varikliai. Super Guppy galėjo gabenti net 23,8 tonas, o vėlesnės modifikacijos šį skaičių dar padidino. Pirmasis Super Guppy į orą pakilo 1965 metų rugpjūtį.
Super Guppy svariai prisidėjo prie Apollo programos, tačiau šiuos lėktuvus naudojo ne tik NASA. Kiek vėliau, kai Aribus nusipirko teises į Super Guppy, buvo pagaminti dar keli tokie orlaiviai, skirti Airbus lėktuvų dalims gabenti. Iš tikrųjų, tiek Pregnant Guppy, tiek Super Guppy įkvėpė Airbus Beluga ir Boeing Dreamlifter lėktuvus, kurie yra labai svarbios šių kompanijų logistikos grandys.
Super Guppy darbas video siužete
Iš viso pagaminti penki Super Guppy lėktuvai, bet tik vienas iš jų vis dar skraido. Tai – NASA orlaivis, pirmą kartą pakilęs 1983 metais. Taigi, jis nėra toks senas, tačiau reikia turėti omenyje, kad C-97 Stratofreighter, kurio pagrindu sukurtas Super Guppy nebegaminamas nuo 1958 metų. Jis varomas keturiais turbopropeleriniais varikliais ir gali gabenti 24,7 tonas svorio. Super Guppy ilgis – beveik 44 metrai, o sparnų mojis – 47,6 m.
Atrodo jis tikrai archajiškai, tačiau savo paskirtį vis dar atlieka puikiai. Tai – didžiausias NASA šiuo metu naudojamas krovininis lėktuvas, tačiau kosmoso tyrimams naudojami ir didesni lėktuvai. Pavyziui, Stratolaunch - didžiausias pasaulyje lėktuvas su šešiais varikliais ir dviem fiuzeliažais. Kitame spektro gale rastume mažiausius pasaulio orlaivius, kuriuos taip pat siūlome prisiminti aprašytus šiame straipsnyje.