Kodėl oro uostai vis keičia ant pakilimo-tūpimo takų matomus didžiulius skaičius? Tai kainuoja šimtus tūkstančių dolerių ir kodėl to reikalauja tarptautinės taisyklės ()
Tie skaičiai pakilimo/tūpimo takų galuose tiesiog nurodo jį pokrypį nuo šiaurės. Tai yra labai svarbi informacija, nes lėktuvai visuomet stengiasi nusileisti per patį pakilimo tako centrą, o šiuos duomenis gali nurodyti ir paprasčiausias kompasas. Bet jei šie skaičiai yra tiesiog suapvalinti laipsniai nuo šiaurės ašigalio, kodėl oro uostai turi nuolat juos keisti?
Visi šio ciklo įrašai |
|
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Skaičiuojama, kad takų pervadinimas atsieina šimtus tūkstančių dolerių. Reikia keisti duomenis informacinėse sistemose, perdažyti takus – visa tai yra labai brangu. Visgi, kartu tai yra būtina. Bet kodėl? Juk Žemės šiaurinis polius visada yra ten pat?
Ne visai taip. Kompasas jums nurodo ne Šiaurės ašigalį, o magnetinę šiaurę – šis taškas nesutampa su Žemės sukimosi ašimi. O magnetinė Žemės šiaurė nuolat keičiasi ir juda. Per metus ji gali pasistūmėti daugiau nei 60 km, tačiau smulkūs pokyčiai dažniausiai problemų nesukelia.
Kaip jau rašėme, ant takų piešiami tik du skaitmenys, nes reikšmė yra suapvalinama. Tarkim, kad takas nuo magnetinės Žemės šiaurės yra pasisukęs per 153 laipsnius. Tuomet ant tako galo bus užrašomi du skaičiai – 15. Tas pats ženklinimas bus naudojamas ant takų, kurie yra nuo Šiaurės nusisukę per 145-154 laipsnius. Taigi, nedideli svyravimai daugeliu atvejų didelės reikšmės neturi. Dėl to lygiagretūs takai yra žymimi vienodai, nors jie net negali būti pasisukę į Šiaurę vienodu kampu. Tuomet takai žymimi ir raidėmis L, C arba R, reiškiančiomis kairįjį, centrinė ar dešinįjį taką (pagal anglišką left, centre, right).
Tačiau jei takas būtų nuo šiaurės pasisukęs 154 laipsnių kampu, vos vieno laipsnio pokytis reikštų, kad jį reikia pažymėti iš naujo. Tai apibrėžiama ir tarptautinėse taisyklėse. Štai Vičitos oro uostas JAV turės peržymėti savo takus. Vienas iš jų nuo 1954 metų yra žymimas 14 viename ir 32 kitame gale. Dabar žymėjimas bus pakeistas į 15 ir 33.
Tai – didelių investicijų reikalaujantis darbas, tačiau Žemės magnetinių polių svyravimų pakeisti neįmanoma, o ir žaisti su saugumu negalima. Visi takai turi būti pažymėti ryškiai ir suprantamai, todėl kartais tuos skaičius tenka keisti.