Kodėl lėktuvuose yra du pilotai? Boeing siūlo revoliuciją, kurios nori daug verslo įmonių ir jau turi planą, kaip tą padaryti ()
Vieno piloto valdymas pirmiausia bus išbandytas krovininiuose lėktuvuose, bet jei visuomenė pritars, tas pats galėtų būti atlikta ir keleiviniuose lėktuvuose
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Boeing tikrino, ar vieno piloto valdomi lėktuvai – įgyvendinama idėja. Jie pradėjo nuo krovininių skrydžių ir tai aviakompanijoms gali leisti sutaupyti pilotų algas ir treniravimo kaštus, jei ši koncepcija būtų pritaikyta ir keleiviniams laineriams.
Iš pradžių tai bus pademonstruota krovinių skraidinimo versle.
„Bandome tai, o pirmiausiai tikriausiai išvysite krovininiame transporte, tad keleivių klausimas nesvarstomas,“ apie vieno piloto operacijas Guardian sakė Boeing kompanijos tyrimų ir technologijų viceprezidentas.
Visuomenės pritarimas koncepcijai turėtų augti, plintant savivairiams automobiliams ir būtų lėtas procesas, pridėjo jis.
Pasaulinis domėjimasis vieno piloto koncepcija
Pelnyti visuomenės pasitikėjimą ir užtikrinti saugumą tapo kritiškai svarbu pastaraisiais metais, po Malaizijos oro linijų MH370 reiso dingimo ir tyčinio Germanwings piloto sukelto sudužimo.
Boeing autonominių skrydžių technologijas diegs, bendradarbiaudamas su General Motors. Skraidymo su vienu pilotu koncepcija buvo parodyta Singapūro aviacijos parodoje. Singapore Technologies Engineering’s ST Aerospace pademonstruota, kaip lėktuvo kabina galėtų būti pritaikytas vienam pilotui, kai firma nuspręstų konvertuoti keleivinius lainerius į krovininius.
„Susidomėjimas globalus,“ pasak Guardian, tvirtino ST Aerospace’s vyr. vadybininkas Jeffrey Lam.
„Manau, kai kurie [krovinių vežėjai] stebi vienas kitą; jei kuris pradės teikti tokias paslaugas, kiti nenorės atsilikti, nes kaštų sumažėjimas būtų didelis.“
Nors kai kuriuos smulkaus verslo lėktuvus vienas pilotas skraidinti gali, komerciniams laineriams, skraidinatiems keleivius ir krovinius, du pilotai – būtini.
Taip užtikrinama apsauga, jei vienas pilotas negali dirbti ir padeda susitvarkyti su darbu kabinoje.
Pirmasis taikinys – regioniniai krovininiai skrydžiai
Taisykles, privalomas visame pasaulyje, kuriomis reikalaujama, kad kabinoje visuomet būtų du žmonės, skrydžių reguliuotojai paskelbė po Germanwings sudužimo 2015 metais, kai psichiškai nestabilus pilotas užsirakino kabinoje ir sudaužė lėktuvą Alpių kalnuose.
Tačiau taisyklės po dviejų metų buvo atšauktos, kai paaiškėjo, kad saugumo jos neprideda.
Dabar realistiškiausia vieno piloto skrydžių sritis atrodo regioniniai krovininiai skrydžiai. Pasak ekspertų, skrydžių technologijos jau pakankamai pažengusios, kad vieno piloto būtų kabinas galima sukurti jau po penkerių metų.
Reguliuotojus labiausiai neramina tokie žmogiškieji faktoriai, kaip sąmonės praradimas, išsiblaškymas ir pervargimas. Airbus ir Boeing laineriai sukurti dviems pilotams. Jei liktų tik vienas pilotas juos reikėtų visiškai perdaryti. Iškilus būtinybei, kontrolę turėtų perimti tarnybos žemėje, o taip pat reikėtų daugiau pusiau automatinių sistemų.
Rugsėjį publikuotas NASA tyrimas rodo, kad JAV oro linijų pilotai, bandę skristi vieni Boeing 737 simuliatoriumi sakė, kad darbi krūvis nepriimtinas netgi skrendant normaliomis skrydžio sąlygomis. Tyrimas parodė, kad labiau tikėtinas scenarijus, kai vienas pilotas snaudžia, kol kitas kontroliuoja padėtį.
Tai rodo, kad oro linijos ateityje galėtų sumažinti tolimųjų skrydžių įgulas. Kol kas labai tolimuose skrydžiuose lėktuvo įguloje gali būti iki penkių vienas kitą keičiančių pilotų.
Pilotai pabrėžia, kad svarbiausias faktorius – saugumas, netgi krovininiuose skrydžiuose, nors duomenų apie atvejus, kai žmogaus įsikišimas išgelbėja lėktuvą – nedaug.
Sibel Nicholson
interestingengineering.com