Keisčiausi pasaulio lėktuvai: kam buvo sukurtas „Edgley Optica“ ir kur jo variklis? ()
Pasaulio aviacija yra žavi tuo, kad joje yra labai daug įvairovės. Tarp įprastų, visiems lengvai atpažįstamų lėktuvų yra ir tikrų keistuolių, kurie yra labai reti, tačiau savaip įdomūs. Tik pažvelkite į „Edgley EA-7 Optica“ – šis lengvasis britų lėktuvas pasižymi tokiu neįprastu dizainu ir konstrukcija, kad visus jo bruožus net sunku išvardinti. Tiesa, taip šis lėktuvas atrodo ne be reikalo – viskas buvo kuriama atsižvelgiant į pagrindinę šio orlaivio paskirtį.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
„Edgley Optica“ yra lengvasis lėktuvas, dar praeito amžiaus aštuntajame dešimtmetyje sugalvotas tarsi pigesnė alternatyva apžvalginiams sraigtasparniams. Darbas ties šia idėja prasidėjo 1974 metais, kai inžinierius Johnas Edgley įkūrė kompaniją „Edgley Aircraft Limited“. Tuomet įmonė turėjo labai mažą inžinierių komandą, tačiau sugebėjo sukurti „Optica“ lėktuvo dizainą ir net pagaminti pirmąjį prototipą. Pirmam skrydžiui „Edgley Optica“ pakilo dar 1979 metais, tačiau gamintojas turėjo finansinių problemų ir savarankiškai gamybos imtis negalėjo.
Situacija pasitaisė jau 1982 metais, kai pavyko pritraukti investuotojų. Jie padėjo įrengti šiokią tokią gamyklą, per trejus metus buvo pasiekta Jungtinės Karalystės sertifikacija, pirmasis pirkėjas sulaukė savo orlaivio. Tačiau finansinės bėdos tuo nesibaigė, reikėjo daugiau investicijų. Iš įmonės buvo išstumtas ir pats Johnas Edgley, o gamybai pagaliau atsiplešiant nuo žemės buvo suprasta, kad daug pirkėjų nebus, todėl „Edgley Optica“ gamybos istorija baigėsi gana anksti. Visgi, tai vis tiek yra labai įdomus ir labai keistas lėktuvas.
Situacija pasitaisė jau 1982 metais, kai pavyko pritraukti investuotojų. Jie padėjo įrengti šiokią tokią gamyklą, per trejus metus buvo pasiekta Jungtinės Karalystės sertifikacija, pirmasis pirkėjas sulaukė savo orlaivio. Tačiau finansinės bėdos tuo nesibaigė, reikėjo daugiau investicijų. Iš įmonės buvo išstumtas ir pats Johnas Edgley, o gamybai pagaliau atsiplešiant nuo žemės buvo suprasta, kad daug pirkėjų nebus, todėl „Edgley Optica“ gamybos istorija baigėsi gana anksti. Visgi, tai vis tiek yra labai įdomus ir labai keistas lėktuvas.
Iš tikrųjų, „Edgley Optica“ yra tikras keistų sprendimų rinkinys. Pradėkime nuo to, kad jis turi trivietę kabiną, kurios apžvalgos kampas siekia beveik 270 laipsnių – fiuzeliažas primena stiklinę sferą. Toks sprendimas, žinoma, buvo pasirinktas neatsitiktinai – „Edgley Optica“ buvo specialiai sukurtas pasižvalgymams po apylinkes. Šią funkciją įprastai atlieka sraigtasparniai, tačiau jie yra gana brangūs. Idėja buvo tokia, kad „Edgley Optica“ turėtų puikų matomumą iš kabinos ir galėtų skristi labai lėtai, todėl žmonės galėtų apžvelgti turistinius objektus. Lėktuvas taip pat tiktų ir kitoms funkcijoms – paieškos, miškų gaisrų aptikimo ir taip toliau.
Už kabinos yra uždengtas propelerinis Lycoming šešių cilindrų variklis – iš šalies apžiūrinėdami lėktuvą nei variklio, nei propelerio galbūt net nepastebėtumėte. Pirmasis prototipas išvystė 160 arklio galių, o gamybai paruošta versija – 200 AG. „Edgley Optica“ turi stumiantį propelerį, nes variklį teko sumontuoti už kabinos, kad jis netrukdytų matomumui, kuris šiam lėktuvui yra labai svarbus. Galiausiai, sparną su uodega jungia ne vienas, bet du liemenys – šį sprendimą padiktavo būtent variklio konfigūracija.
„Edgley Optica“ jau vien dėl savo stiklinės kabinos yra puikiai tinkamas pasižvalgymams po apylinkes, paieškos ir žvalgybos darbams. Dėl uždengto propelerio šis orlaivis skrenda pakankamai tyliai. Šiuo metu naujieji lėktuvo dizaino savininkai stengiasi atnaujinti lėktuvo gamybą, tačiau dar neaišku, ar tai pavyks. Norima, kad dar šiemet „Optica“ įgytų naują sertifikaciją, o kitąmet prasidėtų nedidelio masto gamyba.
Pagrindiniai „Edgley EA-7 Optica“ techniniai duomenys:
Ilgis – 8,15 m.
Sparnų mojis – 12 m.
Aukštis – 2,31 m.
Tuščio svoris – 948 kg.
Variklis – 6 cilindrų Lycoming IO-540-V4A5D, 200 AG (194 kW), 5 menčių propeleris.
Minimalus greitis – 108 km/h.
Maksimalus greitis – 213 km/h.
Kreiserinis greitis – 130 km/h.
Maksimalus skrydžio aukštis – 4,275 km.
Papildoma įranga – kamera nosyje, policijos garsiakalbis.
Neaišku, ar tokiam lėktuvui dar yra paklausa – sraigtasparnio jis tikrai negali pakeisti, o ir kiti lengvieji orlaiviai yra tinkami pasižvalgymui iš oro. Kita vertus, keistas dizainas šiam lėktuvui suteikia unikalaus žavesio, todėl nesinorėtų, kad jis visiškai pranyktų. O dabar „Edgley Optica“ yra labai retas lėktuvas – retam pasiseka jį pamatyti gyvai. Ir nieko keisto, nes nuo pakilimo tako atsiplėšė tik 22 šio modelio orlaiviai.