Kodėl visų „Dash 8“ lėktuvų sparnų ir uodegos atbrailos yra juodos? Tai nėra dizaino sprendimas – priežastis kur kas įdomesnė ()
Skirtingos oro linijos savo orlaivius dažo skirtingai. Tačiau jei peržiūrėtumėte visus pasaulyje skraidančius „De Havilland Canada Dash 8“ greitai pastebėtumėte, kad visi jie turi nedažytas priekines sparnų ir uodegos stabilizatorių atbrailas. Kadangi patys orlaiviai įprastai yra balti, juodos briaunos yra lengvai pastebimos. Tačiau kodėl šie lėktuvai taip atrodo? Pasirodo, tam yra rimta priežastis.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Tas juodas sparnų ir uodegos stabilizatorių atbrailas turi ne tik „Dash 8“ (tas pats „Bombardier QSeries“), bet ir, pavyzdžiui, „ATR 42“ ir 72. Tiesą sakant, tikėtina, kad tokį akį rėžiantį dizaino elementą turės ir ateities turbopropeleriniai orlaiviai. Taip yra todėl, kad šios nedažytos atbrailos turi labai svarbią paskirtį – jos tikrąja to žodžio prasme pralaužia ledus.
Lėktuvų sparnai gali apledėti. Ši problema yra itin opi, kai orlaivis žiemą stovi kažkur oro uoste. Sparnų forma yra labai svarbi – tik tinkamos formos sparnai sukuria pakankamai keliamosios jėgos, kad lėktuvas atsiplėštų nuo žemės ir galėtų saugiai skristi. Ledo ir sniego sankaupos tampa nepageidaujamomis ataugomis šioje tobuloje aerodinaminėje formoje. Skaičiuojama, kad ledo sankaupos gali net 30 % sumažinti sparnų efektyvumą. Todėl oro uostuose cheminėmis priemonėmis ledas yra šalinamas.
Tačiau ledo sankaupos gali susidaryti ir skrydžio metu. Didieji reaktyviniai lėktuvai turi ledo šalinimo sistemas. Jos nukreipia karštą orą iš variklių į priekines sparnų briaunas. Ir turboventiliatoriniai varikliai turi šildomą priekinę briauną. Tiesa, įdomu tai, kad reaktyvinius variklius palikęs oras yra toks karštas, kad pirmiausia turi pereiti vėsintuvus, o tik tada gali būti panaudotas ledui nuo sparnų ir stabilizatorių tirpdyti. Tuo tarpu „Boeing 787 Dreamliner“ turi tokius galingus generatorius, kad sparnus šildo elektriniais šildytuvais – tai leidžia sutaupyti degalų.
Tuo tarpu turbopropeleriniai lėktuvai, tokie kaip „Dash8“ ar „ATR 72“ turi palyginti mažus variklių, kurių tiekiamo oro tiesiog nepakaktų ledui ištirpdyti – toks procesas būtų per ilgas ir labai neefektyvus. Šiek tiek oro iš variklių galima pasiskolinti, todėl jis panaudojamas guminėms sparnų ir uodegos stabilizatorių atbrailoms pripūsti. Taip, supratote teisingai – tos juodos atbrailos yra pripučiamos.
Kuomet įgula pastebi, kad lėktuvo išorėje ima susidaryti ledo sankaupos, pilotas turi palaukti, kol ant sparnų susidarys storesnis ledo sluoksnis. Tuomet aktyvuojama ledo šalinimo sistema, kuri pasiskolina šiek tiek oro iš variklių ir jį nukreipia į tas pripučiamas kameras priekinėse sparnų ir uodegos stabilizatorių briaunose. Šios guminės talpos šiek tiek išsipučia, sulaužydamos ledo dangą ir priversdamos ją nukristi. Tuomet ledo šalinimo sistema išjungiama ir tos guminės kameros susigrąžina įprastą formą.
Tikriausiai jums kyla klausimas, kodėl pilotai prieš aktyvuodami ledo šalinimo sistemą palaukia, kol susidarys storesnis ledo sluoksnis. Reikalas tame, kad tos guminės kameros yra pakankamai stiprios ledui sulaužyti, tačiau plonesnis ledo sluoksnis gali nesulūžti – jis tiesiog bus pastumtas toliau nuo sparno. Čia jis gali sustorėti ir imti kelti problemas, tačiau ledo šalinimo kameros jo gali ir nebepasiekti – dėl panašių priežasčių jau yra įvykę avarijų.
Taigi, dabar žinosite, kad tos juodos turbopropelerinių lėktuvų dalys yra pripučiamos sekcijos, skirtos ledo sluoksniui sulaužyti. Tačiau jums taip pat gali būti įdomu žinoti, kad ledas gali padengti ir pačius propelerius, todėl jie yra šildomi elektra. Kitą kartą lipdami į kokį „Dash8“ ar „ATR 72“ lėktuvą atkreipkite dėmesį į fiuzeliažą prie pat propelerių. Pastebėsite, kad toje vietoje lėktuvo korpusas yra sustiprintas papildomomis plokštėmis – jos apsaugo orlaivį nuo propelerių mėtomų ledo gabalų.