Įrangos – už milijardus: kas bus su Talibanui atitekusiais JAV lėktuvais ir karine įranga? (Video)  (2)

Afganistano armija, žaibiškai ištirpusi spaudžiama talibų, jiems kapituliuodama paliko daugybę ginkluotės ir karinės įrangos. Talibanas gavo įvairiausių transporto ir ryšio priemonių, šaunamųjų ginklų, tačiau brangiausiu trofėjumi tapo kariniai orlaiviai.


Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

Nėra tikslios informacijos, kiek lėktuvų ir sraigtasparnių atiteko Talibanui. Gali būti, kad Afganistano pajėgos atsitraukdamos sunaikino nemažai aviacijos technikos. Dalį patys kariškiai perskraidino į kaimynines šalis.

Nepaisant to, talibų rankose atsidūrė operacijose šiame regione efektyvūs atakos lėktuvai ir sraigtasparniai.

Dabar pagrindinis klausimas, ar Talibanas suras aviaciją aptarnaujančio personalo, atsarginių dalių ir svarbiausia – lakūnų, kurie galėtų lėktuvus pakelti į orą.

Didelis orlaivių parkas

Oficialiais duomenimis, Afganistano oro pajėgos 2021 m. sausio 1 dieną turėjo 162 orlaivius, bet toli gražu ne visi buvo tinkami naudoti.

Metų pradžioje skraidyti galėjo pusšimtis lėktuvų: 17 lengvųjų atakos lėktuvų A-29 („Embraer 314 Super Tucano“), 10 lengvųjų atakos lėktuvų „AC-208 Combat Caravan“, 21 lengvasis transporto lėktuvas „C-208 Cessna Caravan“ ir du vidutiniai transporto lėktuvai „C-130 Hercules“.

Be to, buvo 86 tvarkingi sraigtasparniai: 12 rusiškų Mi-17, 38 lengvieji MD 530F ir 36 amerikietiški „UH-60 Black Hawk“.

Pirmosios perimtų Afganistano karinių sraigtasparnių nuotraukos internete pasirodė netrukus po to, kai Talibano valdžioje atsidūrė Kundūzo, Kandaharo ir Herato oro bazės.

Nuotraukose ir vaizdo įrašuose buvo matyti sraigtasparniai Mi-17, MD 530F, UH-60 ir „C-208 Cessna Caravan“ transporto lėktuvas su Afganistano oro pajėgų emblemomis.

Taip pat parodytas rusiškas atakos sraigtasparnis Mi-35, neva nufilmuotas Kundūze.

Bet vaizdo įraše matomas modelis stovėjo nuimtomis mentėmis ir pagal išvaizdą buvo neįmanoma pasakyti, ar jis yra tinkamas skraidyti.

Iš šių vaizdo įrašų sunku spręsti apie daugelio skraidymo aparatų būklę: jie stovėjo arba aerodromuose, arba angaruose.

Kai kurie akivaizdžiai negalėjo pakilti – buvo matyti pažeidimai, kad trūksta detalių.

Tačiau du Mi-17 buvo nufilmuoti esą Herate su besisukančiais sraigtais.

Kitoje nuotraukoje talibai stovi šalia atakos lėktuvo „Embraer 314 Super Tucano“, kaip teigiama, Mazari Šarife.

Pabėgo į gretimas šalis

Rugpjūčio 16-ąją į Tadžikistaną atskrido keli lėktuvai, kuriais iš šalies pabėgo apie šimtą Afganistano armijos karių. Orlaiviai pasiuntė nelaimės signalą ir jiems buvo leista nutūpti.

Uzbekistano generalinės prokuratūros spaudos tarnyba pranešė, kad rugpjūčio 14–15 d. į šalį iš Afganistano atskrido 22 kariniai lėktuvai ir 24 sraigtasparniai. Juose buvo 585 ginkluoti afganistaniečių kariškiai, todėl galima daryti prielaidą, kad ten turėjo būti transporto orlaiviai.

 

Pranešta, kad vienas iš Afganistano orlaivių „Embraer 314 Super Tucano“ ore susidūrė su jį lydėjusiu Uzbekijos naikintuvu MiG-29. Tačiau vėliau žinia paneigta.

Tai ne pirmas kartas istorijoje, kai karo lakūnai savo lėktuvais perskrenda į kitos valstybės teritoriją.

1991 m. per JAV ir jos sąjungininkų operaciją „Dykumos audra“ dešimtys Irako karo lėktuvų masiškai spruko į kaimyninį Iraną.

Iranas šiuos orlaivius pasiliko sau, o kai kurie, pavyzdžiui, sunkieji transportiniai Il-76, skraido iki šiol.

Jei valstybių, kuriose dabar nusileido Afganistano orlaiviai, valdžia suras teisinį pagrindą, jie stengsis šiuos lėktuvus ir sraigtasparnius pasilikti sau.

Pasak karo eksperto Vasilijaus Kašino, tai pirmiausia taikoma sraigtasparniams Mi-17: „Uzbekistanas yra didelis sovietinių sraigtasparnių Mi-8 operatorius. Turi paruošto personalo, atsarginių dalių, yra infrastruktūra. Imk ir naudokis, jei tik išspręsi politinį klausimą.“

Atsižvelgiant į kaimyninių Afganistano šalių svarbą regionui, taip pat į gerus Uzbekistano ir JAV santykius, eksperto manymu, visiškai įmanoma tikėtis pagalbos aptarnaujant amerikietišką techniką, jei ji liktų Uzbekistane.

Manoma, kad Uzbekistanas negrąžins orlaivių Talibanui, tačiau to nedarys atvirai, o tiesiog gali pasilikti lėktuvus ir sraigtasparnius slapta susitaręs su Vakarų šalimis ir Rusija dėl atsarginių dalių tiekimo.

Turėjo ir anksčiau

 

Kartą talibai jau turėjo savo karines oro pajėgas: 1992 m. žlugus Mohammado Najibullah režimui Talibanas paveldėjo kadaise pakankamai didelių oro pajėgų likučius.

Talibų rankose atsidūrė keli naikintuvai – lengvieji MiG-21MF ir sunkieji Su-22. Be to, jie perėmė sraigtasparnius Mi-8, įvairių tipų transporto lėktuvus ir mokomuosius L-39.

Galiausiai visi šie orlaiviai tapo netinkami skraidyti arba dėl prastos techninės priežiūros, arba buvo sunaikinti 2001 m. per JAV antskrydžius.

Tiksliai yra žinomas vienas atvejis, kai talibai panaudojo naikintuvą: jų MiG-21MF 1995 m. rugpjūčio 3 d. perėmė Rusijos karinį transportinį lėktuvą Il-76TD, kuriuo buvo skraidinami šaudmenys su Talibanu kovojusiam Šiaurės aljansui.

Talibai šį lėktuvą su įgula laikė daugiau kaip metus, kol atlikdami techninę priežiūrą pilotai sugebėjo paleisti variklius ir išskristi.

Galimybės – ribotos

Ką Talibanas galės dabar, jei bus galima panaudoti Afganistano aerodromuose likusius lėktuvus ir sraigtasparnius?

Bet kuriuo atveju nė vienas Afganistano karinių oro pajėgų lėktuvas ar sraigtasparnis negalėtų perimti sunkiojo transporto lėktuvo, sakė karo ekspertas V.Kašinas: „Amerikiečiai protingai žiūrėjo į tai, ką siunčia Afganistano armijai. Iš aviacijos jie perdavė arba transporto lėktuvus, arba žvalgybos orlaivius, o jei tai koviniai lėktuvai, tai tik pritaikyti kovai su sukilėliais.“

 

V.Kašino manymu, net jei talibai sugebės išsaugoti turimus lėktuvus ir sraigtasparnius, jie negalės grasinti kaimyninėms šalims.

Turbosraigtinis atakos lėktuvas „A-29“, kurį Brazilijos korporacija „Embraer“ sukūrė kaip „EMB 314 Super Tucano“, bei „AC-208 Combat Caravan“ – orlaiviai, kurių pagrindinė vertė yra mažos skrydžio valandos sąnaudos ir žema kaina.

Kaip ir lengvieji koviniai sraigtasparniai MD 530F, taip ir daugiafunkciai sraigtasparniai Mi-17, ir „UH-60 Black Hawk“ skirti kovoti su antžeminiais taikiniais silpnos priešlėktuvinės gynybos sąlygomis.

„Susidūrus su tikra kovine aviacija jie šansų neturėtų.

Tai mašinos, kurios negali vykdyti jokio oro mūšio ir apsiginti“, – sakė V.Kašinas.

Pasak jo, šis orlaivių parkas galėtų būti naudingas Talibanui operacijoms Afganistano teritorijoje vykdyti: jei pavyks pakilti, sraigtasparniai ir lėktuvai bus panaudoti kovoje įtvirtinant valdžią.

 

Afganistane, kurio didžioji dalis yra kalnuota, transporto aviacija gali smarkiai padidinti karių mobilumą ir kovos efektyvumą.

Kas prižiūrės lėktuvus?

Net jei talibams pavyko perimti veikiančius orlaivius, neišvengiamai teks susidurti su jų priežiūros problema.

Kaip BBC sakė karinis ekspertas Ilja Kramnikas, Afganistano karinėse oro pajėgose tik dviejų tipų orlaiviai galėtų būti prižiūrimi nedalyvaujant amerikiečių specialistams – sraigtasparniai Mi-17 ir „C-208 Cessna Caravan“.

Mi-17 afganistaniečiams buvo gerai žinomi nuo tų laikų, kai šalyje buvo sovietų karių, o lengvasis transporto lėktuvas „C-208 Cessna Caravan“ yra to paties pavadinimo civilinio orlaivio versija.

Eksperto manymu, kiti lėktuvai ir sraigtasparniai vargu ar buvo tvarkingi tuo metu, kai atiteko Talibanui: „Afganistano karinėse oro pajėgose nuo birželio pabaigos smarkiai suprastėjo lėktuvų techninė būklė, nes prasidėjo amerikiečių, įskaitant įrangą eksploatavusių specialistų, išvykimas.“

Pasak I.Kramniko, daugelis afganistaniečių aviacijos specialistų nebendradarbiaus su Talibano režimu: „Šie vaikinai pirmiausia yra ideologiškai nusiteikę prieš Talibaną. Antra vertus, turėdami savo žinioje tai, kuo galima išskristi, jie ir išskrido.“ V.Kašinas sakė, kad JAV stebės amerikietiškų sraigtasparnių atsarginių dalių rinką ir pagal galimybes stengsis užkirsti kelią jų tiekimui į Afganistaną.

 

Tačiau Mi-17 ir civilinio „Cessna Caravan“ pagrindu sukurtiems orlaiviams neturėtų kilti problemų dėl techninės priežiūros: „Svarbiausias klausimas, kiek talibams pavyks persivilioti technikų ir lakūnų.

Iki 2001-ųjų rudens, kol prasidėjo JAV operacija Afganistane, Talibanui kurį laiką pavyko išlaikyti veikiančius net tokius naikintuvus kaip MiG-21. Vadinasi, ir dabar pavyks.“

Ekspertas mano, kad talibų aviacijos parkas mažės, tačiau skirtingu tempu: pirmiausia netinkami taps amerikiečių sraigtasparniai ir lėktuvai, o rusiški Mi-17, kuriems regione lengviau rasti atsarginių dalių ir specialistų, skraidys ilgiau. (BBC, LR)

Įrangos – už milijardus

Buvusio JAV prezidento sūnus Donaldas Trumpas jaunesnysis teigė, kad amerikiečiai Afganistane paliko 85 mlrd. dolerių (72 mlrd. eurų) vertės ginklų ir karinės įrangos.

Skaičiuojama, kad talibams atiteko 22 174 kariuomenės visureigiai „Humvee“, 634 šarvuočiai „M1117“, 155 automobiliai, turintys pagerintą apsaugą nuo minų, 169 šarvuočiai „M113“, 42 tūkst. pikapų ir kitų šarvuočių, 64 363 kulkosvaidžiai, 8 tūkst. sunkvežimių, 162 042 nešiojamosios radijo stotys, 16 035 naktinio matymo prietaisai, 358 530 šautuvų, 126 295 pistoletai, 176 pabūklai.

Pasidalinkite su draugais
Aut. teisės: Lrytas.lt
Lrytas.lt
(14)
(4)
(10)

Komentarai (2)