5 kartos Rusijos naikintuvas Su-57 turėtų konkuruoti su F-22: bet kodėl jo nematome oro mūšiuose? Kaip atrodo šis orlaivis (Foto, Video)  (6)

Net ir po 20 metų kūrimo, Rusijos naikintuvas Su-57 greitai neskraidys dideliais kiekiais.


Visi šio ciklo įrašai

  • 2023-01-10 5 kartos Rusijos naikintuvas Su-57 turėtų konkuruoti su F-22: bet kodėl jo nematome oro mūšiuose? Kaip atrodo šis orlaivis (Foto, Video)  (6)

Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

Vienas iš naujų Rusijos „stebuklingų ginklų“ yra naikintuvas „Sukhoi Su-57“.

2010 m. pristatytas Su-57 iš pradžių turėjo būti pirmasis Rusijos penktosios kartos naikintuvas – orlaivis, galintis atlikti tiek „oras-oras“, tiek „oras-žemė“ misijas, tačiau nepastebimas priešo oro gynybai.

Po užsitęsusio tobulinimo dėl įvairių problemų, iškilusių per bandymus, įskaitant pirmojo serijinio orlaivio sunaikinimą įvykus avarijai prieš jo pristatymą, pirmasis orlaivis Rusijos aviacijos ir kosmoso pajėgose pradėjo tarnybą 2020 m. gruodžio mėn.

Rusijos invazija į Ukrainą, pradėta 2022 metų vasario pabaigoje, buvo lydima didelio Rusijos aviacijos ir kosmoso pajėgų (RuAF) orlaivių pagausėjimo. Rusijos naikintuvai Su-30SM ir Su-35, smogiamieji lėktuvai Su-34 ir artimosios oro paramos reaktyviniai lėktuvai Su-25 susibūrė Baltarusijos ir Vakarų Rusijos aerodromuose ir pradėjo vykdyti misijas Ukrainos padangėje.

Vos per dvi trumpas savaites RuAF patyrė didelių nuostolių, įskaitant 12 naikintuvų ir atakos lėktuvų.

Oro mūšiuose trūko vieno lėktuvo: naikintuvo Su-57. NATO žinomas kaip „Felon“, Su-57 turėjo būti pirmasis iš naujos kartos Rusijos naikintuvų, visiškai naujas nuo atnaujintų Šaltojo karo projektų, užpildžiusių RuAF gretas.

 

Pirmasis Rusijos naikintuvas, nuo pat pradžių kurtas kaip stealth technologijos orlaivis, Su-57 turėjo būti vadinamasis penktosios kartos naikintuvas, priklausantis tai pačiai technologinei kategorijai, kaip ir amerikiečių naikintuvai F-22 ir F-35 ir Kinijos J-20.

Šaltojo karo pabaigoje Rusijos ekonomika žlugo, nes šalis patyrė šoką, kai iš biurokratinės, planinės, komunistinės ekonomikos perėjo į laisvosios rinkos ekonomiką. Dešimtajame dešimtmetyje Rusijos gynybos biudžetas iš esmės buvo skirtas gyvybei palaikyti, o šalis negalėjo sau leisti įsigyti naujos įrangos ir buvo apkrauta daugybe buvusių sovietinių laivų, lėktuvų ir šarvuočių, kurių ji negalėjo sau leisti eksploatuoti. Be to, dėl oro priešininko nebuvimo naujieji naikintuvai tapo žemu naujosios Rusijos valstybės prioritetu.

 

Visa tai pradėjo keistis 1998 m., kai Rusija pradėjo kurti orlaivį su rusiškais inicialais PAK-FA arba angliškai „Future Air System of Tactical Aviation“. Rusijos „Sukhoi“ projektavimo biuras ir jo naikintuvo T-50 konstrukcija pranoko konkuruojančią legendinio Mikojano-Gurevičiaus (MiG) projektavimo biuro dizainą, o pirmasis orlaivis buvo pradėtas kurti 2004 m. Pirmą kartą orlaivis pakilo 2010 m.

Naikintuvas T-50 buvo didžiulė staigmena Vakarams, kurie buvo pripratę prie nuolatinio Šaltojo karo lėktuvų atnaujinimų srauto. Pavyzdžiui, Sovietų Sąjungos naikintuvas Su-27 buvo palaipsniui išplėstas į daugiafunkcinius naikintuvus Su-30SM ir Su-35 bei į dvivietį naikintuvą Su-34, o originalūs Su-27 buvo atnaujinti.

 Problema buvo ta, kad Su-27 serijos reaktyviniai lėktuvai neturėjo stealth technologijos tuo metu, kai slaptumas tapo vis svarbesnis. Taigi, „Sukhoi“ nusprendė sukurti „švaraus lapo“ dizainą, kuriame nuo pat pradžių buvo atsižvelgta į slaptumą.

 

Tęsinys kitame puslapyje:




T-50 palaipsniui išsivystė į Su-57. Nors jis neturi oficialaus rusiško slapyvardžio, NATO jam suteikė šaukinį „Felon“. Su-57 skirtas išbandyti visas penktosios kartos naikintuvų savybes, įskaitant radarų išvengimą, galimybę skrieti viršgarsiniu greičiu nenaudojant kurą ryjančių degiklių (afterburner), pažangią aviacijos elektroniką ir galingą kelių režimų radarų sistemą. Lėktuvas gaminamas Rusijos Tolimuosiuose Rytuose Komsomolsko prie Amūro lėktuvų gamykloje, kuri yra „Sukhoi“ dukterinė įmonė.

Su-57 yra plokštesnis, kampuotessnis nei ankstesnių reaktyvinių lėktuvų korpusas, kurio sparnų ir kėbulo konfigūracija sumaišyta, kad būtų užtikrintas slaptumas. Iš pradžių orlaivyje buvo sumontuoti du „Saturn/Rybinsk AL-31F1“ turboventiliatoriniai varikliai. 2017 m. Su-57 skrido su nauju varikliu – didesnio našumo „Izdeliye 30“.

„Felon“ skirtas kovoti su priešais ore ir ant žemės, išlikdamas slaptas, o kaip ir F-22 „Raptor“, jis saugo ginkluotę keturiose vidinėse ginklų skyriuose, įskaitant dvi dideles pagrindines ir dvi mažas. Pagrindinės erdvės gali gabenti dideles „oras-oras“ raketas, tokias kaip vidutinio nuotolio K-77M radaru valdomas „oras-oras“ raketas.

 

Orlaivis taip pat gali gabenti antiradiacines raketas, skirtas nukreipti antžeminius radarus, elektrooptines valdomas bombas ir priešlaivines raketas. Lėktuvas gali neštis ginklus išorėje ant savo sparnų ir fiuzeliažo, jei slaptumas nekelia susirūpinimo.

Su-57 taip pat greičiausiai bus ginkluotas „Vympel R-73“– didelio nuotolio hipergarsine raketa „oras-oras“, skirtą numušti didelius priešo pagalbinius lėktuvus. Su-57, ginkluotas R-73, bandytų įsiskverbti į JAV ir NATO gynybą, prasiskverbdamas pro išankstinio perspėjimo lėktuvus ir kovotų su oro patruliais, kad atakuotų išankstinio perspėjimo lėktuvus ar tanklaivius.

Sunaikinus tanklaivį, sutrumpėtų priešo orlaivių nuskridimo laikas ir atstumas, todėl jie būtų priversti skristi arčiau savo bazių.

Iki šiol yra apie tik keliolika prototipų/pradinės gamybos Su-57 (pagal vienus duomenis 10 skirtų bandymams ir 5 koviniai). Lėktuvai buvo išsiųsti į Siriją 2018 ir 2019 metais realaus pasaulio misijoms ir bandymams, tačiau į bandymus tariamai nebuvo įtrauktos tikrosios kovinės misijos. Pirmasis serijinis orlaivis sudužo 2019 m., todėl reaktyvinis lėktuvas nebuvo įtrauktas į Rusijos oro erdvės pajėgų tarnybą.

 

Pagal viską, Su-57 yra neblogas penktos kartos naikintuvas, tačiau dėl vienokių ar kitokių priežasčių rusams nepavyko jų pagaminti daug. Su-57 kūrimą ne kartą stabdė lėšų trūkumas ir techninės problemos. Tai dar labiau apsunkina, tai kad Rusija niekada anksčiau nebuvo sukūrusi stealth naikintuvo.

Tuo tarpu Rusijos planuojamų įsigyti orlaivių skaičius smarkiai sumažėjo – nuo šimtų iki vos 76. Naujai įvestos sankcijos Rusijai dėl jos invazijos į Ukrainą greičiausiai sužlugdys šalies ekonomiką, belieka išsiaiškinti, ar Rusija vis dar gali sau leisti visus 76 lėktuvus.

Pasidalinkite su draugais
Aut. teisės: MTPC
MTPC
(37)
(2)
(35)
MTPC parengtą informaciją atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško VšĮ „Mokslo ir technologijų populiarinimo centras“ sutikimo draudžiama.

Komentarai (6)