Daugiau kaip 300 metų senumo svajonė – Tailando kanalas per Kra sąsmauką: megaprojektas, kurio statybai buvo siūloma panaudoti atomines bombas (Foto, Video)  ()

Tailando kanalas galėtų sutrumpinti jūrų kelią net 1200 km per pavojingą Malakos sąsiaurį.


Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

Tailando kanalas (taip pat žinomas kaip Kra kanalas) yra siūlomas kanalas, kuris perkirstų Malakos pusiasalį Pietų Tailande.

Šis žmogaus sukurtas vandens kelias sujungtų Andamano jūrą su Tailando įlanka ir nukreiptų laivybą toliau nuo Malakos sąsiaurio.

Maždaug 100 km ilgio kanalas dabartinei kelionei per Singapūrą sutaupytų 1200 km.

Šimtmečių svajonė

Klong Thai (Tailando kanalo) idėją pirmą kartą pasiūlė Tailando (tuometinio Siamo) karalius Narai 1677 m. Jis paprašė prancūzų inžinieriaus de Lamaro ištirti galimybę nutiesti vandens kelią, jungiantį Songkhla su Marid (dabar – Mianmaras), tačiau mintis buvo atmesta kaip negyvendinama to meto technologijoms.

Per kelis šimtmečius planas buvo peržiūrėtas, tačiau dėl finansinių ir techninių projekto iššūkių jis liko tik brėžiniuose.

1793 m. kanalo idėja vėl atgijo. Karaliaus Chakri (Rama I) jaunesnysis brolis Maha Sura Singhanat pasiūlė, kad kanalas palengvintų vakarinės pakrantės apsaugą kariniais laivais.

Kanalu XIX amžiaus pradžioje susidomėjo britų Rytų Indijos kompanija. Birmai tapus Didžiosios Britanijos kolonija 1863 m., buvo atlikta žvalgyba Victoria Point (dabartinis Kawthaungas) vietovėje (piečiausias Birmos taškas), tačiau projektas toliau nepasistūmėjo.

1882 m. Kra sąsmaukoje lankėsi Sueco kanalo statytojas Ferdinandas de Lessepsas, tačiau Tailando karalius neleido jam išsamiai tirti vietovės. O 1897 m. Tailandas ir Britanijos imperija susitarė nestatyti kanalo, kad būtų išlaikytas regioninis Singapūro uosto dominavimas.

 

Buvo ir beprotiškų idėjų – aštuntojo dešimtmečio plane kanalo kasimui per džiungles ir uolas buvo siūloma panaudoti branduolines bombas.

Šiais laikais į kanalo projektą rimtai atsižvelgė Kinija, kuri maršrutą laiko XXI amžiaus jūrinio šilko kelio dalimi.

Galimybė naudotis šiuo trumpesniu jūrų keliu tarp Indijos ir Ramiojo vandenyno atitinka Kinijos „String of Pearls“ strategiją, kurioje Kinija aplink Indijos vandenyną kuria civilinę jūrų infrastruktūrą.

Malakos sąsiauris

Malakos sąsiauris, kurio ilgis nesiekia 1000 kilometrų, yra siauras (siauriausioje vietoje 2,5 kilometro), o sekliausioje vietoje tik 25 metrų gylio.

Malakos sąsiauris yra vienas judriausių ir labiausiai apkrautų pasaulio jūrų kelių. 2016 metais juo plaukė rekordininis skaičius laivų – 84 000. Per jį plaukioja daugelis naftos tanklaivių, birių krovinių laivų ir konteinerių laivų. Manoma, kad apie 80 % Japonijos ir Pietų Korėjos naftos ir gamtinių dujų atsargų praeina per Malakos sąsiaurį.

Malaizijos jūrų institutas prognozuoja, kad iki 2025 m. sąsiauriu kasmet perplauks bet apie 140 000 laivų. Tailando kanalas sutrumpintų laivybos laiką tarp Pietų Kinijos jūros ir Andamano jūros dvi ar tris dienas ir sumažintų atstumą bent 1200 kilometrų, palyginti su sąsiauriu.

 

Tęsinys kitame puslapyje:




Tailando kanalas

Siauriausioje vietoje Kra sąsmaukos plotis yra tik 44 km, bet įsiterpusios kalnų grandinės aukštis yra 75 m. (pvz., Panamos kanalo aukščiausia kalva, kurią reikėjo perkasti buvo 64 m).

Tailando kanalas savo dydžiu prilygtų Sueco ir Panamos kanalams. Sueco kanalas yra 192 km, o Panamos kanalas - 77 km, o pageidaujamas Kra kanalo maršrutas yra 128 km.

Nors Sueco kanalas buvo pastatytas virš plokščios dykumos, statant Panamos kanalą reikėjo šliuzų, kad laivai galėtų plaukti kalvotoje vietovėje. Kra kanalui taip pat reikėtų šliuzų, atsižvelgiant į pasirinktą maršrutą.

Panamos kanalas buvo didžiulis inžinerinis pasiekimas, ypač turint omenyje, kad jis buvo pastatytas daugiau nei prieš 100 metų. Jo statyba turėjo papildomą paskatą: toks maršrutas leistų sutaupyti savaites kelionės laiko, o Tailando kanalas sutaupytų tik dvi ar tris dienas.

Buvo pasiūlyta keletas galimų kanalo trasų. Trumpiausias 44 km maršrutas taip pat turi didžiausią aukštį. Kitas trumpiausias maršrutas yra pačiuose sąsmaukos pietuose. Pageidaujamas maršrutas yra žinomas kaip 9A, 128 km maršrutas nuo Krabi provincijos Andamano pakrantėje iki Songkhla provincijos Tailando įlankoje. Tai nėra Kra sąsmaukoje, todėl tiksliau tai vadinti Tailando kanalu.

 

Be didžiulių finansinių išlaidų (manoma statybos kainuotų nuo 20 iki 30 mlrd. USD) yra ir aplinkosaugos klausimas. Kadangi kanalas būtų 400 metrų pločio ir 30 metrų gylio, tai yra daugybė žemės, kurią reikia perkelti kažkur kitur.

Vienas pasiūlymas buvo dėl naujos salos. Pusės kilometro pločio linija per pusiasalį taip pat apribotų laukinių gyvūnų judėjimą iš abiejų pusių. Priklausomai nuo pasirinkto maršruto, laivai gali plaukti per nacionalinius jūrų parkus.

Prie visų šių iššiūkių galima pridėti ir Pietų Tailande vykstantį separastinį konfliktą, kuriame Patani Malayu nacionalinis revoliucinis frontas siekia atsiskirti nuo Tailando ir sukurti Patanio valstybę.

Kanalas tiesiogiai konkuruotų su uostais Malakos sąsiauryje, tarp jų Port Klangu, Tanjung Pelepu ir Singapūru. Todėl Singapūras išreiškė susirūpinimą dėl neigiamo siūlomo kanalo poveikio jo ekonomikai. Vienoje ataskaitoje buvo apskaičiuota, kad Singapūras dėl kanalo gali prarasti 30 % savo laivybos prekybos.

Pasidalinkite su draugais
Aut. teisės: MTPC
MTPC
(27)
(3)
(24)
MTPC parengtą informaciją atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško VšĮ „Mokslo ir technologijų populiarinimo centras“ sutikimo draudžiama.

Komentarai ()