JAS-39 prieš F-35. Kuris laimėtų vienas prieš vieną? (Foto) ()
Pratybose buvo pademonstruotas augantis Danijos ir Švedijos karinis bendradarbiavimas.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Danijos F-35 ir Švedijos naikintuvai JAS-39 „Gripen“ neseniai dalyvavo imituojamose oro mūšio pratybose, kurios buvo pirmosios tokios pratybos tarp dviejų šalių kaip NATO sąjungininkių.
Kovo 11 ir 13 dienomis Danijos oro erdvėje ir aplink ją vykusiose pratybose buvo pademonstruotas augantis Danijos ir Švedijos karinis bendradarbiavimas, pabrėžiant jų įsipareigojimą vykdyti bendras operacijas.
Oro pratybos daugiausia buvo vykdomos virš Kategato vandenų. JAS-39 „Gripen“ ir F-35 stojo į kovą vienas prieš vieną.
Kovo 15 d. paskelbtame pareiškime NATO pabrėžė, kad bendradarbiavimas kyla iš abiejų šalių, besidriekiančių per visą Eresundą, abipusio intereso, panaudojant atitinkamą patirtį ir kompetencijas, kad būtų sustiprinti bendri kariniai oro pajėgumai.
For the first time as #NATO Allies, 🇩🇰 F-35 & 🇸🇪 JAS-39 Gripen fighter jets flew aerial combat training drills in and around 🇩🇰 airspace
— NATO Air Command (@NATO_AIRCOM) March 15, 2024
1 versus 1 air combat training - F-35 vs JAS-39 - Who do you think won this friendly battle?
Read more: https://t.co/GEotQUuH4U#WeAreNATO pic.twitter.com/2ioZElEeYg
Danijos karališkųjų oro pajėgų vadas generolas majoras Janas Damas sakė: „Būdami kaimynais ir artimais sąjungininkais, vienas kito pajėgumų panaudojimas ne tik suteikia didelę mokymo vertę pilotams ir personalui, bet ir yra akivaizdus siekio efektyviai veikti kartu įrodymas.“
Kita vertus, pulkininkas leitenantas Erikas Almquistas, Švedijos oro pajėgų 172-osios naikintuvų eskadrilės vadas, pabrėžė mokymo su skirtingų tipų orlaiviais iššūkius ir naudą.
Almquistas pažymėjo: „Vykdant tokio tipo pratybas ir skrendant su kito tipo orlaiviu, atsiranda kitokių iššūkių ir patirties, nei įprastai praktikuojant prieš mūsų pačių lėktuvus… Didžiausias iššūkis buvo kalbėti angliškai, ar daniškai/švediškai per instruktažą ir apibendrinimą.“
Be to, šių pratybų reikšmė neapsiriboja dvišaliu bendradarbiavimu. Pabrėžiama esamų ir naujų kovinių orlaivių parkų būtinybė efektyviai bendradarbiauti šiuolaikiniame mūšio lauke.
TRI, vienas iš Danijos F-35 pilotų, apibūdino pratybas kaip profesionalų iššūkį, sakydamas: „Susitikome su Švedijos kolegomis Danijos oro erdvėje, kad atliktume pagrindinius naikintuvų manevrus (angl. Basic Fighter Manoeuvres, BFM), dar žinomus kaip oro kovos mokymai „1 prieš 1“. Dažniausiai mes atliekame BFM prieš savo kolegas F-35 pilotus. „Gripen“ ir švedų pilotai skrenda skirtingai, todėl kova vienas prieš vieną yra profesionalus iššūkis. Turime išbandyti savo taktikos elementus, kurių paprastai nedarome. Tai yra nuostabu! Ir, žinoma, smagu susitikti su švedais Danijoje“, – pridūrė TRI.
F-35 „Lightning“ prieš JAS-39 „Gripen“
JAS-39 „Gripen“ ir F-35 „Lightning“ atstovauja skirtingoms naikintuvų kartoms, kurių kiekviena suteikia unikalių privalumų mūšio lauke.
Kaip 5-osios kartos naikintuvas, F-35 garsėja savo slaptomis galimybėmis. Jis buvo kruopščiai sukurtas, kad sumažintų aptikimo radare tikimybę ir padidintų išgyvenamumą ginčijamoje oro erdvėje.
„Gripen“, priskiriamas 4,5 kartos naikintuvų kategorijai, turi tam tikrų slaptų funkcijų, tačiau nepasiekia F-35 savybių. Be to, F-35 pranoksta „Gripen“ dydžiu, svoriu, naudingąja apkrova ir diapazonu, todėl labiau tinka ilgesnėms misijoms.
F-35 naikintuvas gali pasigirti didžiuliu ginklų keliamuoju pajėgumu, svyruojančiu nuo 6,8 iki 8,1 tonos, o „Gripen E“, naujausia „Gripen“ versija, gali nešti 6,5 tonos sveriančius ginklus. Kalbant apie atstumą, F-35 gali įveikti iki 2 220 km, o „Gripen“ – 1 303 km.
Nepaisant šių skirtumų, „Gripen E“ turi šešias standartinės konfigūracijos „oras-oras“ raketas, panašias į F-35A. Tačiau reikšmingas pranašumas tas, kad F-35 arsenale integruota raketa „Meteor“, kuri plačiai laikoma pranašesnė už AIM-120D.
Be to, „Gripen“ turi didelį pranašumą, nes gali leistis ant laikinų kilimo ir tūpimo takų, pavyzdžiui, įprastų greitkelių, o F-35A remiasi aerodromais, kuriuose taikomi griežtesni eksploatavimo standartai.
Stefanas Englundas, buvęs Švedijos oro pajėgų skrydžių inžinierius, anksčiau pabrėžė, kad „Gripen E“ gali konkuruoti su F-35. Englundas pažymėjo, kad F-35 šalininkai dažnai tvirtina: „Jie net nežinos, kas jiems smogė“.
Jis tvirtino, kad nors „Gripen E“ išlaiko pažįstamą savo pirmtako išvaizdą, jis yra didelė pažanga su naujomis funkcijomis ir galimybėmis.
Nors „Gripen E“ nėra slaptų technologijų, jis gali pasigirti mažesniu matomumu radare (RCS), palyginti su bet kuriuo kitu naikintuvu, išskyrus F-35 ir F-22, įskaitant Rusijos ir Kinijos slaptus orlaivius.
Englundas taip pat paminėjo, kad „Gripen E“ bus aprūpintas GaN (galio nitrido) pagrindu sukurtu elektroninio karo (EW) rinkiniu, kuris galėtų padidinti jo slaptumą.
Nors šios savybės neabejotinai padidina „Gripen“ patrauklumą, penktosios kartos F-35 orlaivį iš tiesų išskiria nepaprastas gebėjimas rinkti ir apdoroti didžiulius duomenų kiekius, kuriais vėliau gali pasidalyti su sąjungininkų pajėgomis ir kitomis suinteresuotosiomis šalimis. Šios galimybės neprilygsta jokiems kitiems orlaiviams, todėl F-35 yra aukštesnėje lygoje.
Nepaisant to, F-35 ir „Gripen“ bendradarbiavimas naujausiose oro pratybose sustiprina bendrą jų veiklos efektyvumą. Pasak Danijos karališkųjų oro pajėgų, F-35 gebėjimas generuoti ir dalintis neprilygstamu situacijos suvokimu taip pat naudingas „Gripen“.