Be jų negalės skraidyti rusų naikintuvai. Kas vyksta ()
Lengvo sprendimo nėra.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Nepaisant sankcijų, Rusija vis dar gali įsigyti vakarietiškos įrangos, reikalingos, be kita ko, jos lėktuvų parkui išlaikyti. Grupės „InformNapalm“ parengtoje ataskaitoje nurodoma, kad Rusijos lėktuvai Su-30SM skraido su Prancūzijoje pagamintais komponentais.
Rusai nepajėgia pasigaminti modernios elektronikos, todėl jau seniai naudoja vakarietiškas detales. Po 2022 m. vasario mėn. įvestos sankcijos Rusijai sukėlė krizės laikotarpį, kuris, deja, buvo iš dalies išspręstas.
Vienas iš rusų žingsnių buvo pakeisti vakarietišką elektroniką (kur įmanoma) kiniška, o kitas – sukurti vadinamąjį lygiagretų importą iš aplinkinių šalių, kurioms netaikomos sankcijos.
|
Viena iš šalių, kuri buvo naudojama vadinamajam lygiagrečiam importui, pasirodė esąs Kazachstanas, kur kai kurie Vakarų bendrovių platintojai pardavinėjo uždraustus komponentus Rusijai (legaliai arba per kontrabandininkų tinklą). Deja, pasaulinės prekybos pobūdis toks, kad gamintojas tiksliai nežino, kur atsidurs pagamintas komponentas, ir iš esmės pėdsakai baigiasi ties regioniniu platintoju, siūlančiu prekes parduotuvėms.
Šiek tiek kitaip yra karinės arba vadinamosios dvigubos paskirties įrangos atveju, kai gamintojas reikalauja iš platintojų turėti žinių apie galutinį vartotoją. Tačiau ūkio subjektas arba vietinis platintojas gali apgauti dėl dokumentų mainais į didelį pelną trumpuoju laikotarpiu. Esant tokiam bendradarbiavimui, rusai priversti mokėti kelis kartus didesnę kainą už komponentą ar paslaugą, nes jie kritiškai priklauso nuo juodosios rinkos malonės.
Kaip aprašė „InformNapalm Group“, toks atvejis nutiko Kazachstano bendrovėms „Analyst Research Consulting Group“ (ARC Group) ir UAB „Orlaivių remonto gamykla Nr. 405“. Minėtos bendrovės užsiėmė rusiškų lėktuvų Su-30SM, aprūpintų Prancūzijos bendrovių „Thales“ ir „Safran“ komponentais, remontu ir technine priežiūra.
Bendrovės „ARC Group“ atveju, remiantis 2022 m. rugpjūčio 26 d. dokumentais, Rusija turėjo suremontuoti 13 orlaivių už 1,45 mln. eurų, o 2023 m. sąmatoje buvo numatytas 88 Su-30SM orlaivių kapitalinis remontas už 6,42 mln. eurų.
Savo ruožtu kituose dokumentuose buvo numatyta, kad Kazachstano specialistai Prancūzijoje bus mokomi „Thales“ įrangos techninės priežiūros ir remonto. Tai ne pirmas kartas, kai Rusija naudojasi Kazachstano įmonėmis kaip sankcionuotų detalių šaltiniu. Deja, lengvo šios problemos sprendimo nėra, todėl bendrovėms belieka tik nutraukti platinimo sutartis su komponentus ar paslaugas Rusijai tiekiančiais subjektais ir atidžiau stebėti rangovus iš buvusių SSRS šalių.