Beprotiška. „Skraidantis tankas“. Ką sugalvojo sovietai? (Video) ()
Kaip sudėtinga padėtis fronte skatina naujų ginklų kūrimą? Kokį specialų šarvuotį SSRS sukūrė Antrojo pasaulinio karo metu ir kokios problemos kilo?

© Wikipedia (atvira licencija) | https://commons.wikimedia.org/wiki/File:AntonovA40.jpg
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Sovietų Sąjungos orlaivių konstruktorius Olegas Antonovas šį ambicingą projektą įgyvendino vos per kelis mėnesius, o statybos vyko visiškoje slaptumoje nacių invazijos metu.
Moksliniai tyrimai ir plėtra karo metu gali būti ypač kūrybingi. Tačiau seni sovietinių ginklų dizainai iš įvairių konfliktų, įskaitant Antrąjį pasaulinį karą, atrodo tiesiog beprotiški. Paimkime, pavyzdžiui, A-40 „Tanko sparnus“ (крылья танка), kurie, kaip rodo pavadinimas, buvo tankas, galintis skristi ir leistis priešo pozicijose.
Sukurtas sunkiomis Antrojo pasaulinio karo Rytų fronto dienomis, „Antonov A-40“, dar žinomas kaip „Tanko sparnai“, buvo gana neįprastas orlaivis. Jį 1942 m. suprojektavo legendinis orlaivių konstruktorius Olegas Antonovas. Šis hibridinis aparatas iš esmės buvo modifikuotas lengvasis tankas T-60, aprūpintas masyviais mediniais biplano tipo sparnais ir uodega.
Kodėl SSRS reikėjo skraidančio tanko?
Penktojo dešimtmečio pradžioje Sovietų Sąjunga jau buvo eksperimentavusi su desantininkų ir sklandytuvų atakomis, pripažindama strateginę vertę prasiskverbti pro priešo linijas, siekiant sutrikdyti tiekimo grandines, užimti pagrindinius taikinius ir apsupti priešo armijas. Tačiau oro desantininkams dažnai trūko ugnies galios, o desantininkai galėjo nešiotis tik lengvuosius ginklus. Tuo tarpu sklandytuvai paprastai apsiribodavo pėstininkų ar mažų transporto priemonių gabenimu.
|
Tankai su storais šarvais ir galingais pabūklais buvo būtini gynybai pralaužti, tačiau tradiciniai jų gabenimo oru būdai, apimantys išardymą ir surinkimą ant žemės, buvo varginantys ir pažeidžiami priešo atakų. Sėkmingas Vokietijos pajėgų oro desanto pajėgų panaudojimas 1940–1941 m. invazijose į Norvegiją ir Kretą (Graikija) neabejotinai parodė šarvuotos paramos poreikį tokiose operacijose.
Sovietų Sąjungos karo strategus įkvėpė jau egzistuojančios koncepcijos, pavyzdžiui, amerikiečių inžinieriaus J. Walterio Christie 1930 m. pasiūlymas sukurti sparnuotą tanką. SSRS norėjo sukurti metodą, kaip tankus oru pristatyti tiesiai į fronto liniją.
Būtent čia į šią keistą istoriją įsitraukia legendinis Olegas Antonovas. Sklandytuvų specialistas, vėliau sukūręs legendinius lėktuvus An-2 ir An-225, tikėjo, kad gali atlikti šią titanišką užduotį. Antonovas tuo metu dirbo Maskvos Sklandymo institute ir greitai ėmėsi lengvojo tanko T-60 pritaikymo sklandytuvui. Jis pasirinko T-60, nes tuo metu tai buvo lengviausias iš visų sovietinės Raudonosios armijos tankų.
Kad tankas būtų tinkamas skraidyti, Antonovo komanda iš jo išėmė visus nebūtinus komponentus, įskaitant ginklus, amuniciją, priekinius žibintus ir didžiąją dalį degalų, taip sumažindama tanko svorį maždaug dviem tonomis bandymų skrydžiams. Tada prie tanko buvo pritvirtinti masyvūs biplano sparnai, pagaminti iš medžio ir audinio, taip pat uodegos sijos su valdymo paviršiais sklandymui. Sparnai buvo suprojektuoti taip, kad juos būtų galima nuimti, kad tanko ekipažs galėtų juos numesti nusileidęs ir iš karto kovoti su Vermachtu.
Antonovo ir jo komandos sukurtas modelis neturėjo savo variklio ir rėmėsi vilkimo lėktuvu, kuris pakeltų monstrą į orą ir paleistų skraidantį tanką. Modifikuotas lengvasis tankas T-60 tuomet iš esmės sklandytų iki taikinio fronto linijoje.
Antonovas šį ambicingą projektą įgyvendino vos per kelis mėnesius, o statybos vyko visiškai slaptai nacių invazijos į Sovietų Sąjungą metu. A-40 korpuso konfigūracija buvo pagrįsta Antonovo patirtimi projektuojant sunkius korpusus, tačiau jos integravimas su tanku buvo išties unikali užduotis. Vienas iš pagrindinių iššūkių buvo idealiai subalansuoti tanko svorio centrą, kad būtų išvengta nestabilumo skrydžio metu.
Tęsinys kitame puslapyje: