Tai pakeis karą: F-22 pilotas iš kabinos valdo droną! (Video) ()
Integracija įgauna pagreitį.
© Stop kadras|https://www.youtube.com/watch?v=Fq2cTx-uGgA
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
„F-22 Raptor“, ko gero, geriausias pasaulyje slaptasis naikintuvas, suvienijo jėgas su „lojalaus sparnuočio“ tipo dronu „pirmojoje tokio pobūdžio“ demonstracijoje.
„F-22 Raptor“ yra JAV oro pajėgų planuojamos CCA (bendradarbiaujančių kovinių orlaivių) integracijos su slaptaisiais naikintuvais pilotuojamų ir nepilotuojamų pajėgų komandavimo (MUMT) konfigūracijos priešakyje. Tuo tikslu „Raptor“ pilotas sėkmingai vadovavo „MQ-20 Avenger“ dronui iš naikintuvo kabinos.
Demonstracija įvyko 2025 m. spalio 21 d. virš didelio JAV oro pajėgų Nevados bandymų ir mokymo poligono (NTTR). Ją atliko „General Atomics“ bendradarbiaudama su „Lockheed Martin“, „F-22 Raptor“ gamintoja, ir „L3Harris“, kuri teikė radijo ir duomenų perdavimo paslaugas.
„Šiuose bandymuose buvo integruoti „L3Harris“ BANSHEE™ pažangiosios taktinės duomenų jungties ryšiai su „Pantera“ programiniu būdu valdomais radijo stotelėmis (SDR) per „Lockheed Martin“ atvirąją radijo architektūrą, visa tai integruota ir bendrai naudojama su „F-22 Raptor“ lėktuvu“, – teigė „General Atomics“.
|
Demonstraciją lydėjo dvi „L3Harris“ programiniu būdu valdomos radijo stotys (SDR). „General Atomics MQ-20 Avenger“ lėktuve buvo įrengtas pirmasis SDR, o vienvietėje „F-22 Raptor“ – antrasis.
Ši technologija leido palaikyti tiesioginį ryšį per piloto transporto priemonės sąsajos (PVI) planšetinį kompiuterį ir „F-22 GRACE“ modulį, leisdama „F-22“ valdyti ir kontroliuoti „MQ-20“ skrydžio metu.
Programiniu būdu valdomi radijo stotys (SDR) – tai radijo ryšio sistemos, kurios pasižymi lankstumu ir pritaikomumu, nes vietoj įprastos analoginės įrangos naudojama programinė įranga tokioms užduotims kaip signalų apdorojimas atlikti.
Tuo tarpu GRACE čia reiškia Vyriausybės etaloninės architektūros skaičiavimo aplinką. Šio atviros architektūros sistemų modulio, skirto F-22, tikslas – palengvinti naujų programinės įrangos paketų, tokių kaip palaikančių ore skraidančio drono valdiklio funkciją, integravimą į orlaivį.
Pranešime spaudai pabrėžta, kad bendroje demonstracijoje buvo demonstruojamos nepatentuotos, JAV vyriausybei priklausančios ryšių galimybės ir skraidymo įranga, kuri yra būtina atvirųjų misijų sistemoms ir įgūdžiais pagrįstai bepiločių autonomijos ekosistemai, įskaitant galimybę skristi, keisti padėtį ir pakartotinai skristi.
Pažymėtina, kad šis įvykis įvyko praėjus keliems mėnesiams po to, kai JAV oro pajėgų ilgalaikės naikintuvų pajėgų struktūros ataskaitoje buvo pažymėta, kad būsimi CCA arba lojalūs dronai bus suporuoti su F-22 ir F-35, o F-22 bus naudojamas kaip „slenkstinė platforma“ dronų integracijai.
Tai reikšminga, atsižvelgiant į tai, kad anksčiau buvo tikimasi, jog „Raptor“ bus palaipsniui atsisakyta, o vietoj jų bus naudojami naujos kartos oro dominavimo (NGAD) naikintuvai, tačiau dabar tikimasi, kad jie liks eksploatuojami iki pat 2040-ųjų kartu su naujos kartos F-47, kurį kuria „Boeing“.
Anksčiau šiais metais pateiktuose 2026 fiskalinių metų biudžeto pasiūlymuose buvo įtraukta visiškai nauja eilutė, skirta su CCA susijusiems orlaivių modifikacijoms.
Pranešama, kad biudžete buvo numatyta skirti 15 mln. JAV dolerių įgulos platformos integravimo programai. Iš 15 mln. JAV dolerių beveik 12,2 mln. JAV dolerių buvo skirta 142 planšetiniams kompiuteriams ir susijusiems kabeliams įsigyti.
„Pilietinės platformos integravimo programa įsigis ir integruos F-22 įrengimo rinkinius, kurie leis F-22 valdyti bendradarbiaujančius kovinius orlaivius (CCA)“, – teigiama Karinių oro pajėgų 2026 fiskalinių metų biudžeto projekte.
Be F-22 ir F-35, F-47 taip pat natūraliai veiks pilotuojamų ir nepilotuojamų orlaivių komandoje su CCA. Be to, svarstomi planai įtraukti F-15EX ir F-16 į šį rinkinį.
„General Atomics“ teigė, kad demonstracija buvo nuolat vykdomos skrydžių bandymų serijos, atliekamos naudojant vidinį mokslinių tyrimų ir plėtros finansavimą, dalis, siekiant parodyti „įmanomą meną“ tarp pilotuojamų ir nepilotuojamų orlaivių komandų.
Šiuo metu „General Atomics“ ir „Anduril“ kuria dronus, atitinkamai YFQ-42A ir YFQ-44A, skirtus CCA programos pirmajam laipsniui.
Pirmasis „General Atomics“ naikintuvo „YFQ-42A“ skrydis buvo paskelbtas 2025 m. rugpjūtį, siekiant įvertinti platformos tinkamumą skraidyti, skrydžio autonomiją ir misijos sistemos integraciją. Tuo tarpu tikimasi, kad netrukus bus pradėti ir „Anduril“ drono prototipo skrydžio bandymai.
Nors abu dronai vis dar kuriami, „General Atomics“ pirmauja atlikdama realaus laiko bandymus su „F-22 Raptor“, kad aplenktų savo konkurentą. MQ-20 buvo naudojamas kaip bandymų platforma kituose eksperimentuose.
„MQ-20 Avenger“, aprūpintas brandžia misijos autonomijos programine įranga, yra puikus CCA pakaitalas ir leidžia mums judėti greitai bei pirmiems“, – „Breaking Defense“ sakė JAV oro pajėgų atstovas C. Markas Brinkley. „Jau žinome, kad F-22 atliks svarbų vaidmenį pilotuojamų ir nepilotuojamų orlaivių komandinėse operacijose, o „General Atomics“ turi unikalią galimybę tai pradėti dabar.“
CCA integracija įgauna pagreitį
JAV oro pajėgų bendradarbiaujančių kovinių orlaivių (CCA) programą 2023 m. kovo mėn. pradėjo buvęs JAV oro pajėgų sekretorius Frankas Kendall. Ji orientuota į pusiau autonominių dronų, dažnai vadinamų „lojaliais sparnuočiais“, kūrimą, kurie veikia kartu su pilotuojamais naikintuvais komandinėje konfigūracijoje, siekiant padidinti oro pranašumą.
Šie dronai skirti suteikti papildomų kovos efektų, paremti pilotuojamus orlaivius gabenant papildomą oras-oras amuniciją, išplėsti jutiklių aprėptį ir vykdyti misijas, kurios gali kelti pavojų žmonių pilotams.
Ankstesnėse ataskaitose buvo nurodyta, kad šios CCA sistemos pradinio dislokavimo metu pirmiausia bus naudojamos kaip ore skraidantys „raketų sunkvežimiai“, skrisdami rikiuotėje su pilotuojamais naikintuvais, kad suteiktų papildomos ugnies galios. Tačiau vyksta diskusijos dėl jų vaidmens išplėtimo, įtraukiant elektroninę karybą, žvalgybą, stebėjimą, žvalgybą ir net visiškai autonomines misijas.
Pentagonas turi ambicingų planų masiškai gaminti šias CCA sistemas gerokai pigiau, palyginti su įprastais naikintuvais. Pavyzdžiui, F-35 „Lightning II“ orlaivis gali kainuoti nuo 80 iki 115 mln. JAV dolerių, priklausomai nuo tipo, o numatoma JAV oro pajėgų kuriamų CCA dronų kaina yra nuo 25 iki 35 mln. JAV dolerių.
Idėja yra ta, kad dislokuojant pigius, lengvai pakeičiamus dronus kaip palydovus brangiems pilotuojamiems naikintuvams, būtų didinama misijos sėkmė ir gerinama pilotuojamų platformų išgyvenamumas, ypač susiduriant su lygiaverčiu priešininku ginčijamoje aplinkoje. Kinija palei savo pakrantę turi itin pažangią prieigos ribojimo / teritorijos blokavimo (A2/AD) sistemą, todėl pilotuojamos operacijos konflikto metu greičiausiai būtų labai sudėtingos.
Pilotuojamų ir nepilotuojamų dronų (MUM-T) sistema pranoks priešininkus, nes sukels didesnius, greitesnius ir pigesnius smūgius. Šie nebrangūs dronai gali būti naudojami kaip masalų dariniai, žymėti lazerinių ginklų taikinius, pagerinti antžeminių ginklų ir oro platformų taikymą, nešti ginkluotę tiksliems smūgiams ir sutrikdyti priešo gynybą.
Informacija apie tikslų CCA skaičių, kurį Oro pajėgos ketina įsigyti, ir per kokį laikotarpį šiuo metu yra įslaptinta.
Remiantis ankstesniais Oro pajėgų pareigūnų pareiškimais, pagal 1-ojo etapo prieaugį bus užsakyta apie 100–150 dronų, o dar šimtai numatomi per vėlesnius laipsniško kūrimo ciklus. Vis dėlto šiuo metu neaišku, ar tarnyba ketina atsisakyti vieno modelio, ar įsigyti kelis lojalius dronus pagalbininkus.
Anksčiau Frankas Kendallas teigė, kad JAV oro pajėgos stengiasi įsigyti tai, kas galiausiai galėtų būti kelių skirtingų tipų CCA dronų parkas per iteracinius kūrimo ciklus.
Taip pat buvo žinoma, kad JAV oro pajėgos tobulina CCA programos antrojo etapo planus, pagal kuriuos bus pristatyti naujos kartos dronai su patobulintomis galimybėmis. Tikimasi, kad šie naujos kartos CCA bus pažangesni, bet ir brangesni; tačiau jų tikslūs misijos profiliai ir technologiniai patobulinimai dar nėra nustatyti.
Svarbu tai, kad „lojalūs sparnuočiai“ dronai yra kita didžioji naujovė oro mūšio srityje, o kelios šalys jau dirba su technologijomis, galinčiomis iš esmės pakeisti šią sritį.
Pavyzdžiui, Kinija taip pat kuria „lojalių sparnuočių“ dronus, skirtus veikti kartu su tokiomis slaptumo savybes turinčiomis kovinėmis mašinomis kaip J-20. Iš tiesų šalis neseniai pristatė dvivietę J-20S slaptumo lėktuvo versiją, kuri galėtų palengvinti integraciją, suteikiant antrojo piloto pareigą valdyti droną.
Panašiai Prancūzijos oro ir kosmoso pajėgos taip pat paskelbė apie slapto nepilotuojamo orlaivio (UCAV) kūrimą, kuris skris kartu su futuristiniu „Super Rafale“ pilotuojamų ir nepilotuojamų orlaivių komandinėje konfigūracijoje.
Kita vertus, Australija, bendradarbiaudama su Australijos karališkosiomis oro pajėgomis (RAAF), kuria „Boeing MQ-28A Ghost Bat“. Šis nepastebimas, daugiafunkcis bepilotis orlaivis (UCAV) netrukus atliks pirmąjį gyvo šaudymo bandymą ir pradės tarnybą. Tiesą sakant, „Boeing“ Lenkijai siūlo F-15EX ir MQ-28A derinį.
Tuo tarpu Indijos karinis jūrų laivynas bendradarbiauja su „NewSpace Research & Technologies“ kurdamas karinio jūrų laivyno bendradarbiavimo kovinį oro automobilį (N-CCAV), pavadintą „Abhimanyu“, kuris bus naudojamas su MiG ir Rafale-M naikintuvais. Atskirai Indijos bendrovė „Hindustan Aeronautics Limited“ (HAL) kuria droną „CATS Warrior“, skirtą kovinių oro pajėgų sistemai (CATS).
Reikia pažymėti, kad tai nepilnas CCA pastangų sąrašas, nes kelios kitos šalys vykdo panašius projektus, siekdamos pagerinti išgyvenamumą būsimose oro kovose.
Kuriami ir testuojami konkuruojantys dronai, o sprendimas dėl gamybos jau artėja – JAV CCA programa yra pasirengusi pasiekti pradinį operacinį pajėgumą (IOC) iki 2029 metų, iš esmės keisdama oro dominavimo principus per prieinamą, dirbtiniu intelektu pagrįstą komandinių sistemų sąveiką. Pavyzdžiui, General Atomics, atrodo, veikia itin intensyviai, siekdama tapti nugalėtoja.
