Mėnulyje to dar nebuvo. Atskleisti grandioziniai planai sukurti tikrą kosminį monstrą  (1)

Svarbiausia – įsikurti Mėnulyje, o naujo didžiulio kosminio teleskopo statyba – tik laiko klausimas.

Grupė mokslininkų pristatė naują mokslinį darbą arXiv išankstinių spaudinių serveryje, kuriame teigiama, kad Mėnulis yra tinkama vieta galingai naujai kosmoso observatorijai. Mokslininkai šią koncepciją pavadino hiperteleskopu, rašo „ScienceAlert“.

Žmonija jau yra sukūrusi daugybę teleskopų Žemėje įvairiose vietose. Kosmose taip pat yra keletas kosminių observatorijų, iš kurių žinomiausios yra Hablo ir Webbo teleskopai. Kiekvienas turimas teleskopas leidžia padaryti vis daugiau nuostabių atradimų apie mūsų Visatą.

Naujojo tyrimo autoriai mano, kad statant naujos kartos observatorijas būtina peržengti įprastas ribas ir šiuo atžvilgiu atkreipti dėmesį į Mėnulį. Mokslininkai mano, kad puiki vieta įrengti galingą naują kosmoso observatoriją, kurią jie pavadino hiperteleskopu, yra pats Žemės palydovas.

Tiesą sakant, idėja pastatyti teleskopą Mėnulyje nėra nauja. Pavyzdžiui, NASA jau skyrė pradinį finansavimą LCRT radijo teleskopo projektui, kuris bus pastatytas viename iš Mėnulio kraterių, sukurti. Galima paminėti, kad dar „Apollo“ misijų metu astronautai Mėnulio paviršiuje paliko atšvaitus, kurių pagalba mokslininkai galėjo milimetrų tikslumu išmatuoti atstumą iki mūsų palydovo.

Tačiau naujojo straipsnio autoriai surinko keletą gerai žinomų koncepcijų ir pristatė savo Mėnulio hiperteleskopo projektą. Be LCRT radijo teleskopo projekto, toliau plėtojama LFTALP teleskopo koncepcija, kuri bus 6,5 metro teleskopų grupė, skirta tirti egzoplanetų atmosferas.

Taip pat yra projektas sukurti Mėnulyje teleskopą LOUVE, skirtą kosminiams objektams tirti ultravioletinių spindulių diapazone. Kai kurie mokslininkai siūlo Mėnulyje pastatyti gravitacinių bangų observatoriją gravitacinėms bangoms fiksuoti. Visų šių projektų problema yra ta, kad techniniu požiūriu tokius teleskopus sunku sukurti net Žemėje, o ką jau kalbėti apie Mėnulį. Tai yra, viskas priklauso nuo reikalingų technologijų trūkumo.

Todėl mokslininkai siūlo paprastesnę idėją. Hiperteleskopas Mėnulyje gali būti pastatytas naudojant įprastą optinį teleskopą, kuris išnaudos mėnulio reljefą. Tokio teleskopo galia labai priklauso nuo jo pagrindinio veidrodžio dydžio ir teleskopo židinio nuotolio. Židinio nuotolį galima padidinti kelių veidrodžių pagalba.

Pasak mokslininkų, hiperteleskopas gali naudoti veidrodžių masyvą kaip pagrindinį veidrodį, kuris bus kraterio apačioje. Svarbūs prietaisai gali būti pakabinti ant kabelių virš pagrindinio veidrodžio. Kadangi veidrodžiai nebūtinai turi būti dideli, juos bus daug lengviau pastatyti, o kraterio forma leidžia nesunkiai montuoti veidrodžius.

Kitas naujo teleskopo kūrimo variantas apima veidrodžių pastatymą vienoje kraterio pusėje, o prietaisų – kitoje. Taip, mokslininkų nuomone, galima gauti labai ilgą židinio nuotolį, tačiau tokiu atveju teleskopas negalės „žiūrėti“ labai toli į kosmosą.

Kartu yra ir problemų, susijusių su šiuo projektu, kurias reikės išspręsti, jei toks teleskopas bus pastatytas. Laikui bėgant Mėnulio dulkės kaupsis ant veidrodžių ir turės būti pašalintos. Be to, net nedidelis seisminis aktyvumas Mėnulyje gali turėti įtakos veidrodžių ir instrumentų orientacijai. Svarbiausia – įsikurti Mėnulyje, o naujo didžiulio kosminio teleskopo statyba – tik laiko klausimas, mano mokslininkai.