Nereali „Operacija Deimantas“, kurią pakartojo Ukraina. Kaip Izraelis nuvarė Irako naikintuvą (Video)  ()

Ukrainos operacija, kurios metu buvo nuviliotas Rusijos sraigtasparnis Mi-8, priminė panašį įvykį nutikusį Izraelyje.


Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

MiG-21 yra vienas pažangiausių viršgarsinių reaktyvinių naikintuvų, sukurtų Sovietų Sąjungos. Tai gausiausiai gamintas viršgarsinis lėktuvas aviacijos istorijoje ir juo skrido maždaug 60 šalių keturiuose žemynuose. Pirmą kartą sukurtas šeštojo dešimtmečio pradžioje, MiG-21 išvystė 2 machų greitį, ir jis galėjo būti ginkluotas svaiginančiu raketų rinkiniu.

Septintojo dešimtmečio viduryje MiG-21 buvo plačiai naudojamas Artimųjų Rytų konfliktuose Egipto, Sirijos ir Irako oro pajėgų, ypač prieš Izraelio pajėgas. Izraelio oro pajėgos jau seniai siekė įsigyti MiG-21, kad galėtų išanalizuoti reaktyvinio lėktuvo stipriąsias ir silpnąsias puses bei įgyti taktinį pranašumą prieš jais skraidančias pajėgas. Izraelio nacionalinė žvalgybos agentūra „Mossad“ buvo įpareigota įsigyti sovietų pagamintą MiG-21 pagal slaptą planą, pavadintą „Operacija Deimantas“.

Pirmuoju bandymu „Mossad“ agentas Jeanas Thomasas Egipte ėmėsi nurodymo surasti pilotą, kuris būtų pasirengęs nuskraidinti lėktuvą į Izraelį už 1 000 000 USD. Tačiau tai pasirodė nesėkminga, nes egiptiečių pilotas pranešė apie Thomasą valdžios institucijoms, dėl kurių jis buvo suimtas už šnipinėjimą ir nepavykusią misiją. Antrasis bandymas gauti MiG-21 įvyko Irake ir taip pat nepavyko, kai „Mossad“ agentai užpuolė du Irako pilotus, bandydami juos nutildyti, kai šie atsisakė bendradarbiauti su misija.

1964 m. „Mossad“, gavusi Irake gimusio žydo patarimą, susiekė su Irako pilotu Muniru Redfu, kuris buvo susierzinęs, kad jo krikščioniškos šaknys trukdė kilti kariuomenės karjeros laipteliais. Jis taip pat buvo nusivylęs, kad buvo priverstas pulti Irako kurdus ir išreiškė ketinimą palikti Iraką. Izraelio vyriausybė Redfa pasiūlė 1 000 000 USD, Izraelio pilietybę sau ir jo šeimai bei garantuotą darbą Izraelyje. Slaptuose susitikimuose su Izraelio pareigūnais Europoje jie padėjo pagrindus planui ir netgi nuvyko į Izraelį apžiūrėti aerodromo, kuriame ketinama nuleisti užgrobtą lėktuvą.

1966 m. rugpjūčio 16 d. Redfa rado galimybę pabėgti – skrisdamas lėktuvu MiG-21F-13 su pilnu degalų baku virš Šiaurės Jordanijos, vykdydamas mokymo misiją. Redfa atsiskyrė nuo savo būrio, likę pilotai perspėjo Jordanijos valdžios institucijas.

 

Du Jordanijos „medžiotojai“ pradėjo persekioti bėgantį MiG, kuris skrido dideliu greičiu ir 9200 metrų aukštyje, todėl perėmimas buvo beveik neįmanomas. Nors Irakas neatsakė į užklausą dėl MiG, Sirijos valdžia prisiėmė atsakomybę už orlaivį ir patikino jordaniečius, kad jis vykdo mokymo misiją.

Priešlėktuvinės sistemos buvo išjungtos ir MiG be incidentų kirto Jordanijos oro erdvę. Lėktuvui įskridus į Izraelio oro erdvę, jį pasitiko mažas, bet galingas dviejų Izraelio „Dassault Mirage III“ būrys, kuris saugiai palydėjo MiG į Hatzoro aerodromą. Redfa vėliau prisipažino, kad nuleido lėktuvą „paskutiniu degalų lašu“.

Pabėgimas pateko į pasaulio žinias, o Irako ir SSRS valdžia pareikalavo grąžinti lėktuvą. Izraeliečiai atmetė prašymą ir pritaikė MiG pravardę 007 – aliuzija į Džeimso Bondo pavojingas misijas.

 

Po kelių savaičių orlaivis vėl pakilo į dangų su Izraelio pilotu Danny Shapira. Lėktuvas dalyvavo tyčinėse kovose prieš „Mirage III“, kad apmokytų pilotus, kaip su juo elgtis konfrontacijos metu. Izraelio specialistai išsiaiškino, kad MiG buvo geras didelio aukščio naikintuvas ir juo lengva skristi. Tačiau jie pastebėjo, kad jo galia buvo per maža, todėl oro mūšių baigtį lemdavo tik piloto įgūdžiai bei atkaklumas. Jis buvo nudažytas raudonomis juostelėmis, kad nebūtų supainiotas su priešo lėktuvu, ir tarnavo Šešių dienų kare, vykusiame 1967 m.

Tai pasirodė sėkminga misija izraeliečiams, nes jie kare su Sirija nugalėjo 6 MiG, o jų pačių „Mirage III“ išsigelbėjo be įbrėžimų.

Izraelis 1968 m. paskolino MiG-21 JAV, o tai padėjo Izraeliui įsigyti „McDonnell Douglas F-4 Phantom“. JAV įvertino savo naujai įsigytus orlaivius prieš sovietinį MiG. Nuo tada lėktuvas buvo grąžintas į Izraelį, kur jis yra Izraelio oro pajėgų muziejuje Hatzerime.

Pasidalinkite su draugais
Aut. teisės: MTPC
MTPC
(24)
(2)
(22)
MTPC parengtą informaciją atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško VšĮ „Mokslo ir technologijų populiarinimo centras“ sutikimo draudžiama.

Komentarai ()