„Mirties kelias“ Sibire. Pasaulis pašiurpęs. -50 °C pragare galvas padėjo lietuviai (Foto, Video) ()
Šiandien apleisti lokomotyvai ir geležinkelio fragmentai atšiauriame tundros kraštovaizdyje vis dar primena apie tamsią praeitį. Išnyrančios iš Sibiro tuštumos, jos liudija politines klaidas, žmonių kančias ir žiaurias tironijos pasekmes.
© Сергей Метик (CC BY 3.0) | https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%A2%D1%80%D0%B0%D0%BD%D1%81%D0%BF%D0%BE%D0%BB%D1%8F%D1%80%D0%BD%D0%B0%D1%8F_%D0%BC%D0%B0%D0%B3%D0%B8%D1%81%D1%82%D1%80%D0%B0%D0%B
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Šimtai tūkstančių kalinių iš darbo stovyklų buvo verčiami tiesti geležinkelio bėgius viename atšiauriausių ir nedraugiškiausių Sibiro regionų. Po daugelio metų ten liko tik apleisti lokomotyvai ir seni geležinkelio ruožai. Šiandien tai – liūdnas žmonių kančios ir absurdų, vykusių Josifo Stalino valdymo laikais, paminklas.
Шесть лет по приказу Сталина страна ценой огромных жертв строила Трансполярную железную дорогу. Сразу же после смерти вождя стройку признали ошибкой и закрыли. Тысячи человек погибли ни за что.
— Алёна Попова (@alyonapopova) November 18, 2025
Вечный российский сценарий pic.twitter.com/NaYkttY5nH
„Darbas tokiomis sąlygomis buvo nepakeliamas“
|
„Mirties keliu“ vadinama nebaigta geležinkelio trasa atokioje Sibiro vietovėje, kurios tiesimo metu žuvo šimtai tūkstančių kalinių. 1947 m. pradėtas projektas įtraukė net iki 100 tūkst. žmonių iš įvairiuose SSRS lageriuose laikytų kalinių. Čia galvas padėjo ir lietuviai.
Projektas niekada nebuvo pabaigtas – iki šiol galima pamatyti nutrūkusius bėgius ir apleistus, rūdžių pažeistus lokomotyvus bei vagonus, menančius praeitį.
Darbas buvo nepakeliamas – žiemą temperatūra nukrisdavo iki –50 °C, o vasarą kaliniai kentė nuo milžiniškų uodų spiečių. Nuolat trūko įrankių ir maisto, o pasenusios technologijos, smurtas ir tironija buvo kasdienybė. Kaip pabrėžia istorikai, iki šiol neaišku, kas paskatino Staliną statyti geležinkelį tokiame negyvenamame ir nepalankiame Sibiro regione.
Страшная Трансполярная магистраль, на строительстве которой погиб один узник ГУЛАГа на каждые десять метров пути. Сейчас магистраль заброшена, погибшие люди забыты, а в России вновь возрождается культ личности Сталина – и это значит, что всё это может повториться вновь. pic.twitter.com/IXJqcE6bdA
— Максим Мирович (@MirovichMedia) September 27, 2019
Pasak liudijimų, kas 5 kilometrus veikė stovyklos, kuriose būdavo nuo 200 iki 1000 kalinių. Dalį jų vėliau nužudė gaisrai.
Kalinys Vasilijus Basovskis, dirbęs tiesiant bėgius Sibire, prisimena: „Žinoma, mus gerai maitino – 900 gramų duonos per dieną, didelis dubuo košės (dažniausiai kruopų). [...] Jei įvykdydavai normą iki 150 procentų, duodavo net kiaulienos, dešros… Dirbau statydamas tiltus, o normos vykdymas buvo ypač griežtai sekamas [...]. Mums patiems buvo naudinga gerai dirbti – galiausiai, pasiekus didesnę dienos normą, ilgalaikėje perspektyvoje viena darbo diena būdavo skaičiuojama kaip trys. Taip vietoje septynerių metų aš atsėdėjau trejus.“
Tačiau Basovskio pasakojimas neatskleidžia viso dramatizmo. Kaip prisimena kitas kalinys, Sergo Lominadzė: „Dirbti tiesiant geležinkelį žiauriomis, ledinėmis sąlygomis daugiau nei šešis mėnesius, gal net metus, buvo labai sunku ir nepakeliama.“ Politiniai kaliniai buvo papildomai bauginami ir verčiami vykdyti neįmanomas normas.
Geležinkelis į niekur
Trasa turėjo būti 1263 km ilgio ir sujungti Salechardą ties Obės upės žiotimis su praktiškai apleistu Igarkos uostu. Dar projekto rengimo metu jis buvo kritikuojamas kaip „geležinkelis į niekur“. Po Stalino mirties 1953 m. darbai buvo sustabdyti, o iki pabaigos buvo likę tik 65 km bėgių. Investicija tapo ekonomiškai nenaudinga, o statybos – sovietų valdžios ambicijų ir klaidų simboliu.
Šiandien apleisti lokomotyvai ir geležinkelio fragmentai atšiauriame tundros kraštovaizdyje vis dar primena apie tamsią praeitį. Išnyrančios iš Sibiro tuštumos, jos liudija politines klaidas, žmonių kančias ir žiaurias tironijos pasekmes.
