Rusijos ir Kinijos plataus fiuzeliažo lėktuvas vėluos - 20 milijardų dolerių vertės projektą stabdo absoliučiai banalios priežastys ()
2011 metais Rusija ir Kinija pradėjo naujo keleivinio komercinio lėktuvo programą. Rusija į projektą atsinešė aviacijos inžinerijos žinias, Kinija - pinigus ir gamybinius pajėgumus. 2017 metais paskelbta, kad CRAIC CR929 pirmam skrydžiui kils 2025 metais, o jau 2027-aisiais imsis darbo. Tačiau dabar jau aišku, kad lėktuvas vėluos.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
CR929 - tai „Boeing 787“ konkurentas. Šis plataus fiuzeliažo lėktuvas trijų klasių konfigūracijoje susodins 258-280 keleivius. Jis galės nuskristi 12000 km be sustojimo degalams ir bus labai modernus. Akivaizdžių „Boeing 787“ ir „Airbus A350“ bruožų turintis lėktuvas taps šių orlaivių konkurentu. Rusija gamins sparnus, Kinija - fiuzeliažą, o varikliai greičiausiai bus perkami tarptautinėse rinkose. Tačiau 2027-aisiais CR929 rinkoje tikrai dar nepasirodys.
Skelbiama, kad maždaug 20 milijardų dolerių vertės projektas stringa. Dabar jau aišku, kad CR929 darbo imsis 2028 ar net 2029 metais. Priežastis - nesusikalbėjimas tarp partnerių.
„Irkut“, Rusijos įmonė, rusiška programos dalis, skelbia, kad darbas su partneriais Kinijoje yra sudėtingas. Nors šis nusiskundimas nedetalizuojamas, kai kurios projekto vietos kelia abejonių. Kaip CR929 bus surenkamas, kai sparnai ir fiuzeliažas gaminami skirtingose šalyse? Be to, vis dar deramasi dėl skirtingų detalių ir medžiagų tiekėjų - abi pusės nori, kad daugiau tiekėjų būtų iš jų šalies.
Yra ir kitų problemų. Kinija pasilieka išskirtinę teisę pardavinėti CR929 Kinijos rinkoje. Tuo tarpu Rusijai lieka visas likęs pasaulis. Atrodo kaip patrauklus pasiūlymas? Nė iš tolo.
Kinijos aviacijos rinka vis auga. Turint omenyje, kad oro linijas čia galima spausti ir politinėmis priemonėmis, prognozuojama, kad COMAC lengvai parduos 450 CR929 lėktuvų vien Kinijoje. Tuo tarpu Rusija gali parduoti tik apie 50-120 šių orlaivių. Be to, sunku prognozuoti, ar šis lėktuvas tikrai domins pirkėjus užsienyje. Taip, jis tikriausiai bus pigesnis už konkurentus iš „Boeing“ bei „Airbus“, tačiau tai - visiems gerai pažįstami vardai, turintys techninio aptarnavimo centrus visuose didžiuosiuose oro uostuose. Rusiški ir Kiniški lėktuvai už šių šalių ribų tikrai nėra graibstomi.
CR929 tikriausiai pasirodys vėliau, nei planuojama. Ar tuomet tas lėktuvas dar galės girtis esantis pigesnis už „Boeing“ bei „Airbus“ modelius? Jis greičiausiai bus pigesnis, tačiau didieji gamintojai turi tiek daug privalumų, įskaitant mokymo ir aptarnavimo centrus, kad sunku prognozuoti sėkmę kinų ir rusų projektui.