Komentarai Prisijungti
Viršuje: Seniausi | Naujausi
SG 2009-06-26 09:59
Geras straipsnis. Rašau pliusą. Dėl krizės ir yra daugiausiai kalta JAV, tik kažkodėl šitą visi užmiršta.
Miratas 2009-06-26 10:21
kam idomu butu pamatyt dokumentikos apie doleri ir pinigus is oro galetu paziuret filma "Neįkainojamas doleris"
T 2009-06-26 10:42
Nesutinku su kai kuriais teiginiais.
Bankų, tame tarpe ir centrinių veikla reglamentuojama kaip ir kitų įmonių ir įstaigų veikla.
Ribota atsakomybė, kai nuostoliai nepereina į akcininkų ir bankų darbuotojų asmeninį turtą ribota taip pat kaip ir kitų ribotos atsakomybės įmonių ar įstaigų, tokių kaip AB, UAB ir kt.
Bankams yra nustatyti privalomi rezervai ir bankai didesnę dalį pinigų gali paskolinti, nes jie taip uždirba. Juk ir terminuotus indėlius galima ankščiau laiko atsiimti ir jei visi taip darytu bankams pritruktų pinigų.
„Už kiekvieno valdžios atspausdinto popierinio pinigo turėtų būti atitinkamas kiekis aukso, tačiau jo nėra.” – čia tai jau tikrai sakinys neatitinka realijų. Kai kurios valstybės prieš II pasaulinį karą, kitos po II pasaulinio karo pradėjo atsisakinėti savo pinigus surišti su auksu ir galiausiai JAV 1975 metais paskelbė, kad jos valiuta nepadengta auksu. Auksas pasidarė kaip įprasta prekė.
Dėl pinigų spausdinimo “iš oro”, yra manančių, kad kaip tik Didžioji depresija prasidėjo dėl to, kad augant ūkiui nebuvo spausdinami pinigai. Tiesiog neapsimokėjo investuoti į gamybą, o apsimokėjo pinigus tik rinkti. Kai kuriais atvejais buvo net pigiau prekes sudeginti nei jas parduoti. Jei pažiūrėti į paskutinio dešimtmečio infliaciją tai pamatytume, kad vakarai su ja labai kovojo ir kaip tik tai iš dalies paspartino krizę. Gali būti taip, kad bus pakeistas vienas Mastrichto kriterijus, t. y. bus galima įsivesti eurą esant didesnei kaip 3,5 proc. maksimaliai infliacijai.
Kaip tik ekonominiai ciklai buvo stengiamasi sušvelninti pinigų spausdinimu. Nors ir per ekonomikos bumus valstybės išmesdavo papildomai prispausdintus pinigus. Krentant ekonomikai į rinką buvo išmetami prispausdinti pinigai, taip padidinat užsakymus. Sakykim JAV planuose išmesti į rinką apie 20 proc. prispausdintu pinigų nuo valstybės biudžeto dydžio.
Norint, kad rinkoje atsirastų daugiau pinigų nereikia bankams didinti rezervų, nes jie tik sumažintu pinigų kiekį. Lietuvoje kaip tik pinigų privalomi rezervai buvo sumažinti taip išlaisvinant ir į rinką išmetant apie 1 milijardą Lt.
Pilnai sutinku su paskutine pastraipa. Sunkmetis prasidėjo, nes bankai išdavinėjo maksimaliai dideles paskolas ir jas draudė. Krentant ekonominiam ciklui bankai nesugebėjo padengti draudžiamų sumų, dėl to pradėjo mažiau išdavinėti paskolas ir taip sukėlė sunkmetį.
KeepGoing 2009-06-26 12:44
To T --> Bet amerika visgi spauzdino pinigus "iš oro" ir vėliau neturėjo nei to pačio aukso, nei prekių ir paslaugų tiems pinigams padengti. Skolos augo, o iš kur jų atiduoti nebuvo, nes kiekvienas atspauzdintas doleris su savim atsineša ir tam tikrą skolą, o tas doleris neuždirbo pakankamai, kad tą skolą atiduoti. Tikiuosi paaiškinau ką norėjau paaiškint, jei ką pataisyk mane, nes matau geriau kerti tuos dalykus
Pumper 2009-06-26 12:59
Didžiausia problema yra tame, kad daugumai žmonių JAV yra rojaus sinonimas, o Obama naujas išganytojas, bet kažkaip nieks nepagalvoja, kad ta pati JAV ir yra dabartinės krizės kaltininkė, daugumos karų provokatorė, turi didžiausią karinę galią, kurią bet kada gali panaudoti prieš bet kurią pasaulio valstybę, o tas Obama tik ta pati lėlė su nauju veidu.
T 2009-06-26 13:16
T to KeepGoing
Ne tik JAV, bet ir kitos valstybės pinigus spausdina (įvykdoma pinigų emisija). Sakykim Lietuvos 2000 m. biudžeto 12 proc. sudarė prispausdinti pinigai, 2004 m. - 13,3 proc. 2007 m. - 7 proc. JAV ekonomikos gelbėjimo planas apie 800 milijardų dol. sudarys papildomai apie 20 proc. prie valstybės biudžeto prispausdintų pinigų.
Pinigai tik atspausdinami ir kaip biudžeto išlaidos išleidžiami į apyvartą. Jie jokios skolos neatneša, tik didina infliaciją. Įsivaizduok žmogaus kūną, kūnas auga, o kraujo jame tiek pat, tai aišku bus problemų. O kas jei kraujo bus kaip reikiant per daug, irgi bus problemų. Taip pati gamta sutvarkė, kad valstybės turi prispausdinti pinigų ir išleisti į apyvartą ir atrišti popierinius pinigus nuo aukso. Beje, prie aukso jie palyginti trumpai buvo pririšti, apie 150 metų, daug ilgiau pinigai buvo sidabriniai ar popieriniai pinigai išduodami vietoje sidabro.
immortallt 2009-06-26 16:52
Pinigas pats savaime neturi vertes (tycia naudoju vienaskaita), tai yra susitarimas, pasiulos ir paklausos isdava. Pvz renesanso metu (gal jau truputi po renesanso), kai ispanai parsiveze daug aukso is amerikos, niekaip negalejo suprasti kodel aukso verte krenta, o taip buvo del padidejusius pasiulos, kai paklause didejo gerokai maziau.
Lietuva pinigus spausdina ne taip kaip JAV, LT remiasi salies BVP ir siekia islaikyti stabilu valiutos kursa. JAV daro siek tiek kitaip, kadangi doleris tapo tarptautine valiuta, tai jie spausdina remdamasi PASAULIO BVP augimu ir daro prielaida, kad kitu saliu BVP padengs ju isleistus pinigus, nes ju ypac daug reikia naftos versle.
Tarp ekonomistu jau paplites posakis, kad JAV pagrindine eksporto preke yra doleris.
Karvė 2009-06-26 17:00
Manau buvo neatkreiptas dėmesys į vieną vietą:
"Nauji įgaliojimai bus suteikti Federalinei rezervų sistemai, kad ji galėtų reguliuoti visą sistemą ir užkirsti kelią finansinėms katastrofoms".
JAV Federalinis rezervų bankas (centrinis bankas) yra privati kompanija, iš kurios yra pasiskolinti visi iki vieno JAV doleriai. Tai privačiai kompanijai dabar tiesiog suteikiama daugiau galių valdyti smulkesnius bankus.
MarkizasBarabasas 2009-06-26 18:29
Pasižiūrėkit filmą "Zaitgeist" (anglų kalba).
Filmo įdėja - įvairios samokslo teorijos. Jūsų valia jomis tikėti ar ne, bet jos labai argumentuotos, tad verčia susimastyti. Taigi viena jų buvo maždaug tokia:
~1918 (data gali būt netiksli, nepamenu gerai) keli bankininkai suspekuliavo savo turimomis pajemomis ir sukėlė krizę. Kai ji pradėjo siautėti - jie pasiūlė valstybei "planą išganytoją" kurio pasekmė -Federalinis Bankas (toliau - FB). Jis greitai (saliginai) "pašalino" krizę, vėl sužaidęs su savo pinigais.
Po šito įvykio praėjus kuriam laikui buvo sukurtos paskolos, kurios buvo gan didelės ir "apdraudė bankus nuo krizės" (t.y. jų sutartyje buvo prierašas, kad bankui pareikalavus pinigai turi būti gražinami per 24h). Po kurio laiko, kai paskolų jau buvo pririnkta daug - jie liepė jas gražinti taip sukeldami masinius išsiskolinimus turto pardavimą ir nuvertėjimą ir etc. Taigi remiamas valstybės (kaip gelbėtojas nuo financų krizės) FB monopolizavo JAV rinką (JAV seniau šalinosi įdėjos apie "privačius bankus" nes bijojo įsiskolinimų ir priklkausomybės, tokios kokią turėjo prieš atsiskyrimą nuo DB (JAV didžioji revoliucija). Na o dabar ir tapo to banko "Vergė")
Dabar su tuo banku vyksta tokai sistema:
1) Bankas spauzdina pinigus ir juos duoda viriausybei su x% antkainiu. (turėkit omenyje, kad jiems 100dol. banknotą išspauzdinti kainuoja centus) Taigi jie gauna pinigus iš oro (kaip, kad straipsnyje sakė). O tokia galimybę jiems suteikė (kaip sakė T) valiutos atsiejimas nuo aukso.
2) Valstybė pasiskolina Y pinigų ir iš tų Y moka X bankui (perka iš banko ir jam gražina pinigus - tikrai painu, ane?). Dabar kad ir kokią didelę sumą turi valdžia - ji vistiek lieka skolinga FB. O ir tos skolos negali gražinti, nes pinigus tai juk perka ne iš kur kitur, bet iš FB. Atsiranda voverė (JAV) rate (FB).
Kiek šita teorija tikėti - jūsų reikalas, bet ji yra gan reali.
P.s. Jei kam įdomu kokia FB nauda iš krizių - filme įvardintas kaip visiškas pasaulio monopolizavimas.
Ir aš tuo tikiu, nes jie greitai pasiima visus savo pinigus, rinka pradeda stigti pinigų - viskas nuvertėja ir.... JIE TURI SAVO ATSIIMTUS PINIGUS KURIUOS LABAI NAUDINGAI INVESTUOJA.
Vat tokai tai samokslo teorija.
T 2009-06-26 22:51
Skirtumas tarp valstybės pajamų ir išlaidų vadinamas biudžeto deficitu. Biudžeto deficitas padengiamas prispausdinus pinigų ar pasiskolinus.
kionig 2009-06-27 00:40
O tai kiek laiko valstybes gali sedeti su milijardinem skylem biudzete ?
Violet 2009-06-27 05:21
Jei neklystu Jav skola yra jau per 11 trilijonų $ ir toliau auga.Didelė blogybė -
Šį reikalą suka dėl vienos priežasties,kad padidintų disbalansą ir nelygybę tarp žmonių.
Vieni žmonės dirba nuo aušros iki sutemų,tačiau nepasiekia net elementarių komforto sąlygų,o kiti,pvz. Jav nutukėliai ištisą dieną sėdi ir valgo Mcdonalds produkciją,tačiau užpakalio nepajudindami turi galimybę prisiimti paskolų su procentais,kurių niekada negalės atiduoti nei jie ,nei jų vaikai ir pasiekia nežmoniškas komforto sąlygas (kurių žmogus nematė niekada per savo istoriją). Tačiau yra ribos,kurios vistiek pasiekiamos ir tu spausdink $,išrašinėk paskolas kiek tik nori (pinigų kiekis gali būti neribojamas,tačiau gamtos ištekliai ir darbo jėga turi ribas),tad vėliau teks vistiek patirti nuosmūkius.Pasaulyje 2% žmonių valdo 80% turto (pataisykit jei klystu) ,tad iš to galime daryti išvadą ,kad likusieji yra lengvai sulyginami su vergais,dirbantys tiems 2%.Vien dėl šios socialinės nelygybės buvusioji santvarka atrodo ne tokia baisi,tačiau antra vertus kaip gamtoje taip ir visuomenėje išlieka stipriausi ir sumaniausi,tenka lipti per galvas didinant savo gerbūvį.
T 2009-06-27 09:35
Tai, kad taip jau gamta sutvarkė, kad skylės valstybės biudžete užlopomos prispausdinus pinigų yra sveikintinos. Plačiau apie tai rašiau šio straipsnio komentaro pirmos žinutės pabaigoje.
Nightbringer 2009-07-01 23:19
Prispauzdina pinigų ----> viskas nuvertėja -----> kas dirbo dėl pinigų patiria nuostolius.
Nors ir jie valdo tiek turto, bet tai nereiškia, kad kiti vergai. Jie vistiek moka visiems reikalingiems žmonėms kiek priklauso. Todėl žmonės ir išsiperka namus, maista ir t.t. Taip tampa nepriklausomais nuo kokio nors žmogaus...
Tommix 2009-07-04 05:25
NERA ir nEBUVO nepriklausomu zmoniu..mes visi esam priklausomi ir pavaldus.
uztektu atimti pasa ir istrinti irasa apie zmogaus gimima-ir jo nebebus. jis taps oro gusis..kuri labai lengvai uzgos audra-galingieji kurie ir valdo sia planeta,kurie viska seniai nupirke ir tik augina kvaila nutukusia visuomene,kuri veliau taps nemastanciais vergais..nesiojantys savy radio 'cipus' kuriuose bus VISA info,visi pinigai ir ne kas kitas,o tie galingieji ir neres-atjungs, nores-paliks.....taip mes tampame verais..vergais tu,kuriuos patys ir sukurem,kuriuos patys ir remiam,kuriu antrankius patys laimingai ir naiviai dedames...
Komentuoti gali tik registruoti lankytojai.
Neregistruotiems lankytojams komentavimas uždraustas siekiant sumažinti
paviršutiniškų, beverčių ir įžeidinėjančių žinučių kiekį.
Rūta Vainienė. Finansų krizė iš smėlio ir oro, arba ką nutylėjo JAV prezidentas