Už ką įteikta Nobelio premija ekonomikos srityje? Paprasčiausia musė ant unitazo arba kaip veikia geriausios politikų ir verslininkų manipuliacijos visuomene ()
Paklausite, kuo jums asmeniškai svarbi Nobelio ekonomikos premija? Ir kitais kartais būtumėte teisus, galvodamas, kad asmeniškai su jumis dar viena Nobelio premija ekonomikos srityje nieko bendro neturi. Tačiau ne šį kartą, nes premija šiais metais skirta elgsenos ekonomikos specialistui Richardui Thaleriui.
Visi šio ciklo įrašai |
|
|
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Knygoje „Nudge: Improving Decisions About Health, Wealth, and Happiness“ R. Thaleris vienas iš pirmųjų paaiškino, kaip nepastebimos, šen bei ten jūsų kelyje pastatytos užuominos keičia jūsų elgesį.
Nobelio komitetui ši nauja mokslo sritis aiškiai patinka, juk dar 2002 metais Nobelio premija skirta kitam elgsenos ekonomistui Danieliui Kahnemanui.
Nuo tada niukinimo teorija (nudge theory) naudojama, sprendžiant kuo įvairiausias problemas.
Ir jūs, patys to neįtardami, galėjote savo kailiu pajusti tokį stumtelėjimą.
Musė unitaze
Vienas iš garsiausių niukinimo teorijos pavyzdžių – vyrų tualetų švaros problemos sprendimas vienu gan nesudėtingu, tačiau genialiu būdu.
Idėja, pirmą kartą įgyvendinta 1999 metais Amsterdamo Schipcholo oro uosto tualete, buvo, kaip ir visi genialūs dalykai, paprasta: ant pisuarų buvo išgraviruotos labai tikroviškai atrodančios musės, ir vyrai automatiškai taikėsi į jas, taip padėdami sutaupyti tualetų valymo sąskaita.
Šias muses profesorius Thaleris dažnai pateikdavo kaip nedidelių mūsų aplinkos pokyčių, padedančių į gera pakeisti mūsų elgseną, pavyzdį.
Elgsenos ekonomikos taikymas mokesčių inspekcijoje
2010 metais Didžiosios Britanijos premjeru tapęs Davidas Cameronas jau gerai žinojo apie elgsenos ekonomikos veikimo principus ir nurodė sukurti specialią „Niukinimo komandą“.
Šios grupės užduotis – įvairiausiais būdais gerinti Britanijos piliečių socialinį elgesį.
Vienu iš ryškiausių tokio būdo pavyzdžių tapo kelių mokesčio nesumokėjusiems skolininkams išsiuntinėti laiškai.
Laiško antraštėje stambiu šriftu buvo užrašyta: „Sumokėkite mokestį, antraip neteksite savo Ford Fiesta“ (ar kito jums priklausančio automobilio). Žemiau – nuotrauka automobilio, už kurį mokestis nebuvo sumokėtas. Šis būdas atsipirko su kaupu.
Turtingesniems mokesčio nesumokėjusiems žmonėms buvo taikomas pozityvesnis tonas.
Jiems adresuotuose laiškuose buvo pasakojama, kaip iš mokesčių gauti pinigai padeda jų gyvenamame rajone gerinti komunalines paslaugas ir gerbūvį, ir konkrečiai nurodoma, ko rajonas neteks, jei pinigų nebus.
Rezultatas? Iždas gavo 210 mln svarų mokesčių skolų.
Vaikiškas veidelis
Londono Woolwich rajone antisocialus elgesys visada kėlė problemų. 2011-ieji nebuvo kuo nors išskirtiniai – dar vienose riaušėse nukentėjo daugelio parduotuvių vitrinos.
Kitais metais reklamos agentūra Ogilvy & Mather pasitelkė elgesnos ekonomiką ir pasiūlė naują strategiją.
Žinodami, kad net labiausiai sudiržusi širdis ištirpsta regėdama kūdikį, agentūros darbuotojai naktį, padedami grafičio meistrų vaikų vaidais išpuošė Woolwich parduotuvių vitrinas dengiančius skydus.
Buvo paskaičiuota, kad ši akcija sumažino antisocialinį elgesį Woolwiche 18%.
Telefoniniai pardavimai
Jeigu jums kada nors bandė parduoti ką nors telefonu, tikriausiai esate girdėję kažką panašaus į „dauguma tokių žmonių kaip jūs, perka“ ar „šis pasiūlymas galioja tik šiandien“.
Pirmu atveju pardavėjas apeliuoja į „socialinę normą“: galvojame, kad jei tai daro kiti, tam yra svari priežastis.
Antruoju atveju pasitelkiama mūsų baimė prarasti gerą progą.
Ir trečia, visa tai sakoma džiugiu tonu. Pozityvas labai užkrečiamas ir priimdami pasiūlymą, jaučiame malonumą.
Stambios kompanijos jau seniai šias idėjas naudoja visu pajėgumu.
Išbraukite mane
Anksčiau žmonių, po mirties norinčių tapti organų donorais, prašydavo pasirašyti sutikimą.
Dabar – iš dalies ir dėl elgsenos ekonomikos įtakos – remiamasi atvirkščiu principu: prašoma pasirašyti žmones, kurie atvirkščiai, donorais tapti nenori.
Apie šios iniciatyvos rezultatus kalbėti dar ankstoka, tačiau bendra koncepcija naudojama jau priimta.
Suvokėme, kad mums reikia sistemos, kuri padėtų mums „elgtis teisingai“, užuot kliaunantis atskirų žmonių atsakingumu.
Panaši padėtis ir su mūsų pensijų kaupimu: Visi žinome, kad reikia kaupti senatvei. Bet pradėti tai daryti reikia nežmoniškų valios pastangų.
JAV buvo pirmą kartą panaudotas metodas, kai visi darbuotojai automatiškai buvo įjungiami į pensijų sistemą. Iš pradžių įmokos labai nedidelės, kad žmonės neatsisakytų santaupų kaupimo. Ir tik vėliau mokėjimai į pensijų fondą didėja.
Dėl viso to, kas pasakyta, galite įtarti, kad politikai ir verslininkai manipuliuoja mums išsijuosę. Profesoriaus Thalerio dėka bent jau daugmaž suprantame, kokį žaidimą jie su mumis žaidžia.
Lucy Hooker
BBC News verslo korespondentė
bbc.com