Aviacinės kelionės aplink Žemės rutulį, lietuviškų sklandytuvų bandymai ir čempionato užkulisiai: „Danguje virš bedugnės“ ()
Leidykla „Briedis“ pristato Jurgio Stanaičio knygą „Danguje virš bedugnės“.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Knygos pagrindinis herojus Martynas Kristupas gimė Mažosios Lietuvos miestelyje, netoli Nemuno ir Kuršių marių. Jo tėvai, kaip ir dauguma Lietuvos gyventojų, kad neišvežtų į Sibirą, „bastėsi“ po Lietuvą, gyveno tai vienur, tai kitur. Čia prabėgo Martyno vaikystė, formavosi vaikiška pasaulėžiūra, pasaulio supratimas, patyrė begalę nuotykių! Tėvai buvo gydytojai ir labai užsiėmę, todėl jis naudojosi „laisve“ . Mokykloje, kaip ir dauguma vaikiščių, buvo padūkęs, todėl mokytojai dažnai jį bausdavo. Nenuostabu, kad būdamas padaužiškos prigimties pradėjo domėtis ne kuo kitu, o aviacija! Jam didelę įtaką padarė Jurijaus Gagarino skrydis į kosmosą.
Persikraustymas į Vilnių buvo naujas pliūpsnis emocijų. Čia susidūrė su visai naujais gyvenimo iššūkiais. Įvyko Baltijos kelias, Sausio 13-osios nakties įvykiai, kurie į kiekvieno Lietuvos gyventojo atmintį įsirėžė visam gyvenimui.
Antroje knygos dalyje aprašomas svarbiausias aviacijos įvykis – sklandymo čempionatas. Jame daugiausia akcentuojama emocinė pusė, aprašomos pilotų nuotaikos ir skrydžio romantika! Prisiminimų intarpuose pateikiami įdomiausi aviacijos nuotykiai: dalyvavimas aviacijos šventėse minint S. Dariaus ir S. Girėno skrydžio jubiliejų, aviaralis su sklandytuvais, kurį nufilmuoti atvažiavo televizija iš Maskvos, taip pat lėktuvo be piloto po aerodromą gainiojimasis. Nepriklausomybės laikais nepamirštamas buvo skrydis su sklandytuvais per Baltijos jūrą į Švediją, į pasaulio sklandymo čempionatą, kur pirmą kartą Lietuva pakviesta kaip savarankiška valstybė, ir persunktas ironija užkulisinis gyvenimas. Taip pat Italijos karinių oro pajėgų grupės „Frecce Tricolori“ („Trispalvės strėlės“) pasirodymas Vilniaus oro uoste, kuris sukėlė žiūrovų susižavėjimą, ir kt.
Knygos gale pateikiami keturi straipsniai, kurie, autoriaus tvirtinimu, yra nepakankamai viešinti. Tai – Prienų eksperimentinės sportinės aviacijos gamykloje išmėginant lietuviškus sklandytuvus lakūnų bandytojų pavojingas darbas, jų patirtos avarijos, kur neretai tik per stebuklą pavykdavo išsigelbėti, aviatorių dalyvavimas Baltijos kelyje. Kai 1990 m. per Lietuvos aeroklubo konferenciją generolas iš Maskvos pareiškė, kad visa aviacijos technika iki paskutinio varžtelio „jokiu būdu nepriklauso Lietuvos liaudžiai“, lyg susitarus aviacijos klubuose nuo sovietų imta slėpti sportinius lėktuvus, sklandytuvus, parašiutus ir kt. Tai irgi buvo Lietuvos Nepriklausomybės kova!
Paskutinis straipsnis – apie aviacines keliones aplink Žemės rutulį, prie kurių prisijungė Lietuvos atstovai. 2012 m. pirmoji lietuvių įgula – Ignas Krivickas ir Jonas Juknius keturviečiu lėktuvėliu „Mooney M20 R“ apskrido aplink pasaulį, o po ketverių metų, 2016-aisiais, J. Juknius su Kirgizijos pilotu tokiu pat lėktuvėliu antrą kartą apjuosė Žemės rutulį, tik šį kartą skrido priešinga kryptimi – į vakarus. Tarptautinė asociacija, vienijanti aplink Žemę skrendančius pilotus („International Earthrounders Association“), patvirtino, kad šis skrydis iš visų, atliktų su vienmotoriu lėktuvu, atliktas arčiausiai Žemės pusiaujo.
Knygoje yra nemažai humoro ir įronijos elementų, kurie pagyvina nuotykius.