„Šiame pasaulyje labai mažai žmonių, kurie galėtų pranokti Eloną Muską, ir aš esu vienas iš jų“. Milžiniškos sėkmės sulaukęs Tesla konkurentas įtariamas sukčiavimu  (8)

Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

Baterijos likimas

2019 metų spalį Miltonas savo tviteryje publikavo žinutę, girdi, kažkokia Nikola technologija greitai apvers pasaulį. Vėliau paaiškėjo, kad tvitas buvo parašytas prieš dvi dienas iki pasirašant ketinimų sutartį su ZapGo startuoliu, kuriančiu akumuliatorių bateriją automobiliui. 2019 metų lapkritį Nikola paskelbė, kad išrado visiškai naują cheminį mišinį, smarkiai pagerinantį akumuliatorių charakteristikas. O paskui kažkas ėmė vykti ne taip.

Miltonas norėjo įsigyti ZapGo už $56,5 mln., kas buvo itin pigu. Tačiau įmokėjęs $2,2 mln., gruodį netikėtai išsiaiškino, kad jam pakišo niekutį. Vasarį ketinimų sutartis buvo nutraukta, o šių metų kovą Nikola pateikė ieškinį teismui. Ieškinyje teigiama, kad ZapGo darė garsius pareiškimus, iš tiesų neturėdama jokių technologijų.

Paaiškėjo, kad Miltonui tariantis su ZapGo Amerikos padalinio prezidentu Charlesu Resnicku dėl sutarties, jam jau buvo iškelta byla dėl mokesčių vengimo ir lėšų švaistymo: jis sudarė kontraktą su NASA ir gautus pinigus išleido prostitutėms (2020 metų sausį jis pripažino savo kaltę, o liepą ZapGo pranešė apie bankrotą).

Dabar Nikola planuoja naudoti GM baterijas. Tai netikėta, stebisi Forbes, turint omenyje firmos pareiškimus apie nuosavus akumuliatorius. Miltonas aiškina, kad GM baterijos – laikinas sprendimas, turintis paspartinti pikapo išleidimą. Tuo tarpu jis su GM ir kitais tiekėjais aptars, kaip įdiegti Nikola sukurtas akumuliatorių gamybos technologijas.

Miltonas ne kartą bandė pateikti svetimą įrangą kaip savo išradimus, tvirtina Hindenburg Research. Pavyzdžiui, Nikola vaizdo klipe demonstruojamas neva nuosavos gamybos inverteris, tačiau etiketė su techniniais duomenimis užklijuota lipnia juosta. Hindenburg Research išsiaiškino, kad inverteris atrodo lygiai taip pat, kaip nedidelės Portlando kompanijos Cascadia Motion įranga.

Kas dirba Miltonui

Kai Miltonas dar svarstė išleisti SGD varomą sunkvežimį, tvirtino, kad klientai gali nesijaudinti dėl kuro kainų. Juk jo kompanija turi nuosavus dujų gręžinius. Žurnalistai metėsi jų ieškoti ir jokių šių teiginių patvirtinimų nerado. Tada informacija apie nuosavus gręžinius iš Nikola svetainės paslaptingai dingo, pastebi Hindenburg Research.

Paslaptinga ir Miltono pareiškimo, kad jo būstinė atjungta nuo miesto tinklų ir visiškai apsirūpina elektra iš ant stogo sumontuotų fotovoltinių baterijų, istorija. Vietinė žiniasklaida jokių skydelių neaptiko, palydovinėse Google žemėlapių nuotraukose jų irgi nesimato.

O fotovoltinių skydelių kompanijai reikia trūks plyš. Vienas iš svarbiausių Nikola sėkmės faktorių – nebrangus vandenilis. Miltonas tikino, kad jo kainą pavyko sumažinti 80% ir Phoenixo mieste Arizonoje esanti firmos būstinė, panaudodama pigią saulės energiją, jau pagamina po 1000 kg per dieną. Tačiau 2020 metų liepą duotame interviu jis faktiškai pripažino nieko negaminantis: „Stotis numatyta saugoti ir perpumpuoti apie 1000 kg per parą. <…> Per kitus 5 mėnesius suderinsime vandenilio gamybą stotyje“.

Hindenburg Research nusprendė išsiaiškinti, koks mokslininkas Nikola atsako už vandenilio įrenginius. Ir nustebo atradę, kad tuo užsiima Trevoro jaunesnis brolis Trevisas, kuris iki atėjimo į Nikola, Havajuose asfaltavo kelius ir remontavo namus. O 700 vandenilio stotelių infrastruktūros statybai vadovaujantis Dale'as Prowsas anksčiau vadovavo golfo klubui Aidahe. Visą mašinų įrangą projektuojantis Nikola vyr. inžinierius Kevinas Lynkas, – programuotojas, pastaruosius devynis mėnesius iki paskyrimo, gyveno iš pinbolo žaidimų automatų remonto.

 
 
 

 

Pats Miltonas dar seniau prieš Hindenburg Research ataskaitą pasakojo Forbes, kad Nikola veiklos pradžioje mažai kas iš automobilių pramonės veteranų sutiko pereiti dirbti į startuolį su miglota ateitimi. Todėl jis rinko žmones iš kitų sferų, kas yra dar geriau: „Man reikėjo [žmonių], kurie tiki, kad viskas įmanoma, [žmonių], neturėjusių darbo automobilių pramonėje patirties, neapribotų tuo, kas ten buvo atlikta anksčiau. Iš esmė, man reikėjo [žmonių], tokių pat naivių, kaip ir aš“. O siekdamas patraukti profesionalus, 2018 metais jis perkėlė būstinę iš gimtosios Jutos į Arizoną, arčiau vietinio universiteto.

Kas ne taip su užsakymais

Kai finansų direktorius pabėga iš kompanijos ir kreipiasi į teismą – tai nerimą keliantis ženklas. Būtent taip nutiko 2018 metų kovą, kai Johnatanas Spiras netikėtai išėjo iš darbo, o paskui pateikė ieškinį prieš Nikola. Kompanija iškėlė priešinį ieškinį. Ko jie nepasidalino, nežinia: šalys susitarė taikiai ir smulkmenų neatskleidžia.

Įdomu, kad lig šios istorijos Nikola tvirtino, kad gavo 7 tūkstančius išankstinių sunkvežimių užsakymų, ir surinko 10,5 mln. Praėjus mėnesiui nuo ieškinio padavimo kompanija be jokių paaiškinimų pareiškė pasirengusi visus depozitus grąžinti.

Dabar Nikola turi daugiau nei 14 tūkstančių užsakymų. Tačiau Hindenburg Research turi pretenzijų ir jiems. Užsakymų atšaukimo sąlygos itin paprastos abiems šalims. Be to, apie trečdalį būsimų gaminių tenka nedidelei pervežimo bendrovei US Xpress. Kai Nikola pradės tiekti sunkvežimius, kompanija privalės įsigyti jų už $3,5 mlrd. Tačiau remiantis ataskaitomis, US Xpress iš viso teturi $1,3 mln. laisvų lėšų.

Hindenburg Research dar turi daug nemalonių klausimų ir Miltonui. Pavyzdžiui, jo kompanija 2019 metais pristatė NZT visureigio maketą. Po garsios prezentacijos jo kūrimas tyliai perduotas pašalinei kompanijai Stellar Strategy. Hindenburg Research šaltiniai tikina, kad projektuodami mašiną savo jėgomis, Nikola kompanija padarė daug klaidų. Pavyzdžiui, po variklio gaubtu tiesiog neliko vietos Miltono žadėtam kondicionieriui.

Į tokias pretenzijas Miltonas atsako, kad Hindenburg Research ataskaita – įžūlus melas, kurio vienintelis tikslas – uždirbti iš Nikola akcijų kainos kritimo. Jis žada išsamiai ir argumentuotai atsakyti į visus fondo metamus kaltinimus. O kol kas visiems fondų rinkos žaidėjams reikia apsispręsti, kas toks yra Miltonas – genialus verslininkas ar talentingas sukčius?

***

Startuolių lemtį nuspėti sudėtinga. Čia nepadeda nei sėkmės ir nesėkmės istorija, nei startuolio amžius, nei profesionalų nuomonė. Štai ryškiausi pavyzdžiai: po to, kai Steve'as Jobsas buvo išvytas iš Apple kompanijos, daugelis ją mintyse palaidojo. O paskui palaidojo dar kartą, kai jis mirė. Tuo tarpu startuolis gyvuoja ir muša rekordus – tapo pirmąja JAV kompanija, kurios kapitalas, tegul ir neilgam, viršijo $ 2 trln. Daug kas pranašavo Tesla bankrotą, o ji neseniai pateikė ketvirto iš eilės pelningo ketvirčio ataskaitą.

Tačiau yra ir kitokių pavyzdžių. Theranos žadėjo nebrangų prietaisą, kuriuo išsamią kraujo analizę galima atlikti iš vos vieno kraujo lašo. Startuolis veikė penkiolika metų, pasiekė $9 mlrd. vertę, o jos įkūrėjos Elizabeth Anne Holmes turtas įvertintas $4,5 mlrd. Į jos kūrinį investavo atsargumu garsėję investuotojai, Holmes besižavinčius straipsnius rašė visa verslo žiniasklaida. Startuolis iš tiesų atlikinėjo analizes, nors kraujo joms reikėjo gerokai daugiau, nei vieno lašo. Tačiau 2015 metais The Wall Street Journal publikavo tyrimą – startuolis veikiančio prototipo neturi, o analizės atliekamos įprasta ligoninės įranga. Po to Theranos ištempė dar tris metus ir 2018 metais užsidarė.

Yra ir daugiau garsių nesėkmių, taip pat ir automobilių pasaulyje. Hibridinių automobilių gamintoja Fisker Automotive pritraukė beveik $1,3 mlrd., kad sukurtų Tesla konkurentą, ir nukeliavo užmarštin. Viešbutis Better Place norėjo pastatyti elektromobilių įkrovimo stočių tinklą, jo interesais reklamavo netgi tuometinis Izraelio prezidentas Shimonas Peresas. Investuotojai kompanijai noriai patikėjo $850 mln., kuriuos ši išleido per penkerius metus – ir padėjo šaukštą.


republic.ru

(33)
(1)
(32)

Komentarai (8)