Tokio monstro pasaulis nebuvo matęs – bet kodėl legendinis „Spruce Goose“ skrido tik vienintelį kartą? (Video)  ()

Praėjusį lapkritį sukako 75 metai nuo pirmo ir vienintelio orlaivio skrydžio.


Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

Pramonėje, kurioje svarbu dydis, didžiausi orlaiviai dažnai yra tie, kurie labiausiai užvaldo tiek aviacijos entuziastų, tiek plačiosios visuomenės širdis ir mintis. Konstravimo metu „Hughes H-4 Hercules“, žinomas kaip „Spruce Goose“, buvo didžiausias pasaulyje lėktuvas. Tačiau jis buvo pastatytas karui, kuris jau buvo pasibaigęs ir niekada nerado vietos mūsų šiuolaikiniame pasaulyje.

Didžiausias pasaulyje sparnų plotis

2022 m. lapkričio 2 d. sukako 75 metai, kai pirmą ir paskutinį kartą skrido „Spruce Goose“. Šiuo laikotarpiu, artimiausioje pokario eroje, „Spruce Goose“ lėktuvas turėjo didžiausią sparnų plotį pasaulyje – 97,82 metro. Vandens lėktuvas, turintis aštuonis variklius ir svėręs apie 182 000 kg, galėjo gabenti daugiau krovinių nei bet kuris kitas kada nors sugalvotas orlaivis.

„Spruce Goose“ specifikacijose buvo nurodytas 400 km/val. kreiserinis greitis ir 4800 km įveikiamas nuotolis. Kalbant apie keleivių skaičių, jame buvo numatyta talpinti apie 750 keleivių, lėktuvą valdė trijų žmonių įgula. Jo ilgis ir aukštis buvo atitinkamai 66,65 metro ir 24,18 metro, todėl jis buvo tikras kolosas.

 

„Hughes H-4 Hercules“ pravardė „Spruce Goose“ (Eglinė žąsis) kilo dėl to, kad didžiulis orlaivis buvo daugiausia pagamintas iš medžio. Tai buvo karo metu taikomų aliuminio naudojimo apribojimų ir svorio problemų rezultatas. Jo interjeras atrodė labiau panašus į valtį nei orlaivį.

Kodėl jis buvo pastatytas?

1942 m., vykstant Antrajam pasauliniam karui, JAV karinis jūrų laivynas Atlanto vandenyne kritiškai prarasdavo krovininius laivus, kuriuos medžiodavo vokiečių povandeniniai laivai. Dėl to reikėjo rasti būdą, kaip gabenti kariuomenę ir atsargas į Europą oru. Taip laivų statytojas Henry J. Kaiseris kartu su garsiu lėktuvų dizaineriu Howardu Hughesu sugalvojo sukurti didžiausią kada nors pastatytą orlaivį.

Pavadintas HK-1, jis galėtų gabenti iki 68 000 kg krovinių, 750 karių arba du 30 tonų M4 tankus. Buvo svarstomos įvairios koncepcijos, įskaitant dvigubą fiuzeliažą su iki aštuonių variklių. Mediena, naudojama lėktuvui gaminti, buvo ypatinga faneros ir dervos kompozicija, pagaminta iš beržo medienos.

 

Deja, orlaivio projektavimas ir statyba užtruko tiek ilgai (dėl Howardo Hugheso perfekcionizmo), kad Kaiseris atsisakė projekto. Hughesas tęsė projektą ir pervadino lėktuvą į H-4 „Hercules“. JAV kariuomenė karo pabaigoje sumažino projekto apimtį iki vieno prototipo, kuris galiausiai atliks tik vieną skrydį prieš išeidamas į pensiją.

Kodėl jis skrido tik vieną kartą?

Kolosalaus lėktuvo statyba galiausiai buvo baigta – projektas kainavo tuometinius 23 milijonus dolerių (šiandien 306 milijonai dolerių). Tuo metu Antrasis pasaulinis karas buvo jau pasibaigęs prieš dvejus metus. 1947 m. lapkričio 2 d. buvo atlikti bandymai ir paskutinio bandymo metu jis trumpam, 26 sekundėms, pakilo į orą ir nuskrido mylią (1,6 km) 21 metro aukštyje virš vandens.

Deja, be vyriausybės paramos milžiniškas lėktuvas stovėtų be darbo angare. Nepaisant to, kad jis buvo visiškai pastatytas, jis neturėjo tikslo, todėl tolesni bandymai buvo nereikalingi. Didėjant susirūpinimui dėl nacionalinių išlaidų, Hughesas, 1947 m. iškviestas į Senato komitetą, pasakė:

 

„Hercules“ buvo monumentalus projektas. Tai didžiausias kada nors pastatytas orlaivis. Jis yra aukštesnis nei penkių aukštų pastatas, o sparnų plotis ilgesnis nei futbolo aikštės. Į šį daiktą įdėjau savo gyvenimo prakaitą. Aš ant kortos pastačiau visą savo reputaciją, ir aš kelis kartus pareiškiau, kad jei tai nepavyks, tikriausiai paliksiu šią šalį ir niekada negrįšiu“.

Į pensiją išėjusio „Hughes H-4 Hercules“ lėktuvo korpusas anksčiau buvo eksponuojamas Long Byče, Kalifornijoje, nuo 1980 iki 1992 m. Dėl neįtikėtinai trumpo eksploatavimo laikotarpio ir kruopštaus saugojimo vėlesniais metais, „Spruce Goose“ išliko geros būklės. Šiandien jį galima pamatyti Evergreen aviacijos ir kosmoso muziejuje, Oregone, JAV.

H-4 išlaikė sparnų ilgio rekordą iki pastarųjų metų, kai buvo pastatytas dvigubo fiuzeliažo kosminis lėktuvas „Stratolaunch“. Be to, kalbant apie kasdienę aviaciją, „Antonov An-225“ buvo didžiausias pasaulyje orlaivis, kol buvo sunaikintas per Rusijos invaziją į Ukrainą.

 

Šešių variklių „Scaled Composites Model 351 Stratolaunch“ arba „Roc“ turi didžiausią iš visų istorijoje orlaivių sparnų plotį – 117 metrų. Kaip ir „Spruce Goose“, programa taip pat susidūrė su keliais iššūkiais, o bandomasis skrydis įvyko tik 2019 metais.

Galbūt H-4 „Hercules“ netapo padangių karaliumi, tačiau tai aviacijos istorijoje yra novatoriško pobūdžio pavyzdys.

Pasidalinkite su draugais
Aut. teisės: MTPC
MTPC
(15)
(0)
(15)
MTPC parengtą informaciją atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško VšĮ „Mokslo ir technologijų populiarinimo centras“ sutikimo draudžiama.

Komentarai ()