Kaip 10 „Kinžal“ vienu metu. Kaip Ukraina galėjo smogti A-50 ir Il-22 lėktuvams? ()
Ginkluotųjų pajėgų vadovybė perspėjo, kad „orai nepalankūs skrydžiams“, tačiau okupantai vis tiek nusprendė patikrinti situaciją virš Azovo jūros. Rizika baigėsi stipriu smūgiu Rusijos Federacijos prestižui ir biudžetui.
Visi šio ciklo įrašai |
|
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
„Focus“ kalbinti karo analitikai dviejų Rusijos žvalgybinių lėktuvų sunaikinimą vadina pasaulinio lygio kariniu pasiekimu.
Ukrainos kariškiai numušė du Rusijos lėktuvus: ilgojo nuotolio radaro aptikimo lėktuvą A-50 ir skrydžių valdymo centrą Il-22, skridusius virš Azovo jūros. Pirmasis lėktuvas buvo numuštas iš karto, o antrasis – Il-22 bandė pasiekti artimiausią aerodromą, tačiau Kerčės rajone dingo iš radaro dėl aukščio praradimo.
Žvalgybinis A-50 dingo iš radarų ir nustojo reaguoti į taktinės aviacijos šaukinius. Rusijos oro pajėgų Su-30 pilotas aptiko gaisrą ir nenustatyto orlaivio kritimą.
Žiniasklaida rašė, kad Il-22 po smūgio bandė nusileisti Anapoje. Jo pilotas iškvietė greitąją pagalbą ir gaisrinę. Atstumas nuo smūgių vietos iki fronto linijos yra apie 150 kilometrų.
Ukrainos ginkluotosios pajėgos pranešė, kad prieš pasigirdus informacijai apie dviejų lėktuvų numušimą okupantai buvo įspėti apie grėsmę ir kad „orai skrydžiams nepalankūs“.
Pažymėtina, kad A-50 lėktuvas veikia kaip masinių raketų smūgių Ukrainai korektorius. Lėktuvas gana brangus – kainuoja mažiausiai 330 milijonų dolerių, o patobulinta versija – iki 500 milijonų dolerių. A-50 stebi ginkluotųjų pajėgų lėktuvų vietas ir sudaro strateginių gynybos objektų žemėlapį.
Antrasis Il-22 lėktuvas gaminamas dviem versijomis. Pirmasis yra Il-22PP „Porubščik“, kuris vykdo žvalgybą. Tai elektroninio karo lėktuvas su modernia slopinimo įranga. Jis medžioja NATO orlaivius su AWACS sistema, „Patriot“ oro gynybos sistemų radijo įrangą.
Kita Il-22M11 modifikacija yra oro vadavietė, kuri yra sujungta su karinių padalinių vadų ir karinių apygardų vadovybėmis. Il-22M11 užtikrina greitus ir saugius duomenų mainus realiuoju laiku ir leidžia kokybiškai valdyti nevienalytes tarprūšines karių grupes.
Ar lėktuvai pateko į draugišką ugnį?
Kai kurios Rusijos karo temomis rašantys soc. tinklų vartotojai rašo, kad A-50 ir Il-22 lėktuvai buvo apšaudyti draugiškos ugnies. Esą „savas-svetimas“ sistema neveikė. Tokia versija galima būtų patikėti, nes Rusijos oro gynyba 2023 metais virš laikinai užimtų Zaporižios ir kairiojo kranto Chersono regionų numušė kelis taktinius lėktuvus ir atakos sraigtasparnius Ka-52, pažymi „Informacinio pasipriešinimo“ grupės karo stebėtojas Oleksandras Kovalenko.
„Tačiau faktas yra tas, kad lėktuvai Il-22 ir A-50 jau antrus metus iš eilės beveik kasdien skraido tais pačiais maršrutais, užtikrindami ryšio stabilumą, oro aplinkos kontrolę ir operatyvinės-taktinės aviacijos valdymą“, – teigė apžvalgininkas.
Paprastai iš Rusijos aerodromų pakildavo iki šešių Il-22M, skrisdavo virš laikinai užimtų Luhansko, Zaporižios sričių teritorijų, taip pat virš Azovo jūros. Taip pat iki keturių A-50 budėdavo oro erdvėje virš Azovo jūros.
Net ir su sistema, kuri neveikia „savas-svetimas“, visi orlaiviai turi būti vizualiai rodomi oro gynybos operatorių radaruose kaip saviškių lėktuvai. Lėktuvas A-50 yra toks didelis, jo greičio ir aukščio negalima supainioti su priešo raketa ar naikintuvu, atkreipia dėmesį analitikas.
Smūgis Rusijos Federacijos prestižui
Neabejotina, kad dviejų Rusijos armijos žvalgybinių lėktuvų sunaikinimas yra Ukrainos oro gynybos ir priešraketinės gynybos sistemų efektyvumo rodiklis tiek aptinkant taikinius, tiek juos įveikiant. Be šių lėktuvų sumažės Rusijos karinės žvalgybos valdymo potencialas ir dėl to karo veiksmų vykdymas, „Focus“ sako buvęs Ukrainos ginkluotųjų pajėgų generalinio štabo viršininko pavaduotojas, generolas leitenantas Ihoris Romanenko.
„Matome smūgį Rusijos Federacijos oro pajėgų prestižui. Ukrainos oro pajėgos turėjo įdėti daug pastangų, kad įvykdytų tokio lygio operaciją. SSRS laikais buvo ištisas aviacijos pulkas, skirtas vykdyti operacijas prieš vakarietiškus lėktuvus su AWACS sistema“, – vertina specialistas.
Ukrainos ginkluotųjų pajėgų rekordas panašus į 10 „Kinžal“ hipergarsinių raketų sunaikinimą per vieną masinę ataką. Romanenko pridūrė, kad tai pasaulinio lygio karinis pasiekimas.
Romanenko teigia, kad prieš priešo lėktuvus veikė vakarietiškos „Patriot“ arba SAMP-T tolimojo nuotolio priešlėktuvinės sistemos. Taip pat tikėtina, kad tai buvo priešlėktuvinių raketų kompleksas S-200.
Sovietiniai naikintuvai Su-27 ir MiG-29, kurie tarnauja Ukrainos ginkluotosiose pajėgose, nebūtų atlikę tokios užduoties. Labai pavojinga giliai skristi į priešo oro gynybos sistemų veikimo zoną, o pietiniuose regionuose jos yra labai tankios, teigia pagrindinis Ukrainos valstybinio aviacijos muziejaus tyrėjas, aviacijos ekspertas Valerijus Romanenko.
Ukrainos partneriai dar nepristatė Vakarų orlaivių, įskaitant žadėtą F-16, ir šia informacija reikia pasitikėti, pažymėjo jis pokalbyje su „Focus“.
„Jei analizuotume ilgo nuotolio oro gynybos sistemų galimybes, tai SAMP-T deklaruojamas orlaivių sunaikinimo nuotolis – iki 100 kilometrų. O „Patriot“ – 160 kilometrų. Štai paskaičiavimai, ką jos galėtų numušti“, – aiškina inžinierius.