Blogio imperija, antrasis epizodas. Kuo šiandieninė Rusija primena 1983-ųjų metų SSRS (7)
Imperijos klonas neturi etikos. Tačiau jėgos kultas pasmerktas pralaimėjimui
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Dvi etikos
Devintojo dešimtmečio pradžioje JAV plačiai skambėjo „Žvaigždžių karų“ kino epopėja. Pirmasis filmas („Nauja viltis“) kino ekranuose pasirodė 1977 metais, antrasis („Imperija kontratakuoja“) – po trijų metų. Likus porai mėnesių iki trečiojo filmo („Džedajaus sugrįžimas““ pasirodymo ekranuose, 1983 metų kovo 8 dieną Reiganas sakė kalbą Nacionalinės evangelistų asociacijos suvažiavime. Reigano kalba – galingas etinis pareiškimas, patetiškas tikro konservatoriaus kredo. Amerikos didybė kyla iš jos atsidavimo demokratijos ir asmens laivės idėjai, ilgos mažumų kovos už savo teises, „jūsų šeimų, bažnyčių, kaimynysčių, bendruomenių“, sako Reiganas. Tikėjimas liepia mums kovoti su blogiu, o pasaulinis blogis – komunistai, žmonės, vardan pasaulinės revoliucijos anuliavę etiką ir moralę. Bolševikai išties atmetė bendražmogiškąją etiką ir (krikščioniškąją) moralę kaip klasinės eksploatacijos instrumentą, kaip liaudies paklusnumo išlaikymo institutus: „tai yra sukčiavimas, darbininkų ir valstiečių protų bukinimas dvarininkų ir kapitalistų interesais“(Vladimiras Leninas). Visos moralinės teorijos „yra visuomenės šios ekonominės padėties rezultatas“ (Fridrichas Engelsas). Instrumentinis etikos traktavimas nutiesia intelektualinį tiltą tarp XIX-XX amžiaus komunistų ir tokių šiuolaikinių „realistų“, kaip Putiną palaikančių politologų mėgiamas Johnas Mearsheimeris. Feodalines ir buržuazines visuomenes cementuojančias vertybes turi pakeisti, moralė, kylanti iš „proletariato klasių kovos interesų“, rašė Leninas. Tai tautologinė etika: „komunizmo etikos pagrindas yra kova už komunizmo stiprinimą ir įgyvendinimą“, „moralė – tai, kas griauna seną eksploatacinę visuomenę“. Komunistinė moralė neatskiriama nuo klasinės kovos: kas padeda proletariato revoliucijai, tas ir moralu, kas trukdo – tas nusikalstama; revoliucijos (o paskui komunizmo) gerovė – svarbiausias principas. Todėl revoliucijos moralė tokia lanksti: ji prisitaiko prie taktinių dabartinės kovos užduočių. Vakar drauge su eserais pasisakei prieš monarchiją, o šiandien smaugi eserus; rytoj susitari dėl antihitlerinės koalicijos, o poryt pasirašai paktą su Hitleriu, ir t.t. Būtent tai SSR Sąjungoje ir išvydo Reiganas: etika visiškai priklauso nuo klasių kovos. Dviejų sistemų karas, kaip ją vadino SSRS, buvo vienų vertybių ir standartų kova prieš kitus, ir Reigano kalboje tai labai aiškiai juntama. Nesvarbu, kaip tariesi su komunistais dėl strateginio karino pariteto – juk jie vis viena trokšta pasaulinės revoliucijos ir pasitaikius progai, ją surengs.Su kuo Jėga
Tada Reiganas ir ištarė savo garsiuosius žodžius: „kol jie [gyvenantieji totalitarizmo tamsoje] išpažįsta valstybės visagalybę ir jos viršenybę prieš asmenį, kol tiki savo būsimu viešpatavimu visoms pasaulio tautoms, tol jie yra šiuolaikinio pasaulio blogio centras“, ir paragino klausytojus „saugotis puikybės pagundų, pagundos paskelbti save aukščiau visko ir kaltomis paskelbti abi šalis, ignoruojant istorinius faktus ir blogio imperijos agresyvius impulsus“.Tamsa prieš aušrą
Likus savaitei iki Reigano kalbos, 1983 metų kovo 3 dieną, teismas septyniems metams griežto režimo kolonijos ir penkiems metams tremties nuteisė Iriną Ratušinskają („antisovietinė agitacija ir propaganda“). Paskui Reiganas ir M. Tečer prašė Gorbačiovo ją išlaisvinti. 1982 metų rudenį, jau laikoma Kijevo KGB kalėjime, Ratušinskaja rašė:А отчизна уже поняла,
И по нас уже плакали ВОХРы,
И бумаги вшивали в дела.
Мы дышали стихами свободы,
Мы друзьям оставались верны,
Нас крестили холодные воды
Отвергающей Бога страны.
А суды громыхали сроками,
А холопы вершили приказ –
Поскорее прикрыть медяками
Преступление поднятых глаз.
Nuo eilučių pienas dar nenudžiuvo
O tėvynė jau viską suprato,
Popierius siuva į bylą VOChRai
mūsų ilgisi, saulės nemato.
Kvėpavome laisvės eilėraščiais,
Neišduodavom savo draugų
Priėmėm krikštą kaip įšalas šaltą
Neigiančios Dievą šalies vandenų
O teismai nuosprendžiais svaidėsi,
Cholopai vykdė, ką jiems įsakys –
Kuo greičiau pridengti variokais
Be leidimo pakeltas akis.
VOChR – SSRS respublikų NKVD vidaus kariuomenė
Cholopai – X – XVIII amžiaus Rusijoje – gyventojai, teisine padėtimi panašūs į vergus. 1983 metų gegužę šešis metus kalėjimo ir keturis metus tremties gavo Aleksejus Smirnovas – už atsisakymą tardytojui papasakoti, kas ir kaip leidžia ir platina „Dabartinių įvykių kroniką“ – pusiau pogrindinį laikraštį, fiksavusį sovietų valdžios nusikaltimus prieš minties ir žodžio laisvę. „Kronikas“ kentėjo 15 metų, o 1983-iais, areštavę svarbiausius asmenis, uždarė. Spaudimo stiprinimo mechanizmas buvo toks pats, kaip dabar: po sovietų kariuomenės įsiveržimo į Afganistaną, pasaulyje smarkiai sustiprėjo SSRS kritika, ir valdžia atsakė represijomis prieš teisių gynėjus. Dar viena paralelė: dabar valstybės Dūma priima įstatymą, numatantį atsakomybę tiems, kas padeda įvesti sankcijas prieš Rusiją. 1983 metais valdžia tokiais laikė disidentus. Andrejus Sacharovas 1983 metais buvo tremtyje Gorkyje, o Jeleną Boner [žmogaus teisių gynimo aktyvistė, A. Sacharovo žmona – vert. past.] ištiko infarktas. Kai tik gydytojai nustatė diagnozę, prie jos buto Maskvoje durų buvo įrengtas milicijos postas – kad Boner nelankytų užsienio korespondentai. Telefonas bute buvo atjungtas – tai juk ryšio priemonė, kurią galima panaudoti antisovietinei agitacijai ir propagandai. 1983 metų birželį Foreign Affairs buvo paskelbtas Sacharovo laiškas apie atominio karo pavojų. KGB atsakė straipsniu „Izvestija“ laikraštyje „Kai prarandama garbė ir sąžinė“, per du mėnesius Sacharovas gavo daugiau nei 2400 laiškų (dauguma – kolektyviniai), kuriuose smerkiama jo „neapykantos žmonijai pozicija“ – kaip išdaviko, taikos ir savo šalies priešo. 1983 metų rudenį saugumiečiai propagandistai žurnalų straipsniuose piešė Sacharovą kaip „sionistinį CŽV agentą“, SSKP CK generalinis sekretorius Jurijus Andropovas pavadino jį „psichiškai nesveiku“. Rugpjūtį „Gorkio tiesa“ apie Sacharovą rašė: „(Laiškų) autorių, paprastų sovietinių žmonių, pasipiktinimas suprantamas. Argi galima abejingai ir ramiai reaguoti į tą kuris šmeižia šventovių šventovę – savo gimtinė, savo liaudį, kas atvirai savo tėvynainiams linki sielvarto, kančių ir nelaimių,kurias jiems ne kartą teko iškęsti“. Beveik taip pat kalbama ir apie dabartinio režimo kritikus.