Julius Majauskas. Pilietinė viešojo transporto entuziastų iniciatyva juda vis didesniu pagreičiu  (7)

Viešasis transportas Lietuvoje – lyg velykiniai margučiai: didmiesčiuose diegiamos naujovės, tačiau priemiesčiuose, o ypač tolimesniuose rajonuose jau šmėkščioja giltinė, mosuojanti nuostolio kardu ir pranašaujanti bankrotą. Toks ryškus skirtumas su laiku dar labiau kontrastuoja.


Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

Šį, rodos, skęstantį laivą, gelbsti niekada nesustojantys ir tiesiu taikymu viešojo transporto populiarinimo linkme šaunantys viešojo transporto entuziastai ir toliau visuomenei siūlantys naujovių. Apie išgyvenimą užsigalvojusiems vežėjams ir utopines strategijas kuriantiems politikams, nesugebantiems baigti pradėtų darbų, neformalaus judėjimo entuziastai beda pirštu ir parodo esmines problemas bei kurdami vieną projektą, stengiasi įrodyti, kad viešasis transportas Lietuvoje dar nėra pražuvęs – dar galima atgaivinti. Autobuso pasaka

Seniai, labai seniai, prieš kiek daugiau nei kelis dešimtmečius, viešąjį transportą regėjome kaip kaimus su miestais jungiančią sistemą, be kurios nė vienas gyventojas neapsieitų. Šiandien, be vargo sėdame į automobilius, bet autobusai vis dar išliko ir tebėra būtini tiems, kurie neišgali įsigyti nuosavo transporto arba tiesiog palaiko švarios aplinkos idėją – juk būrį žmonių pervežantis autobusas aplinką teršia mažiau, nei grupė individualistų, važinėjančių kad ir ekologiškiausiais automobiliais. Kiekvienas jų palieka pilką pėdsaką ne tik mūsų ore, bet ir atmosferoje.

Reikia naujos, bet vieningos vizijos

Kadangi ne visiems patinka idėja keliauti drauge, kad ir su nepažįstamaisiais, viešojo transporto entuziastai, dar prieš daugiau nei 4 metus nutarė spustelėti akceleratoriaus pedalą ir šauti į švaresnį rytojų. Kadangi apsnūdusi visos Lietuvos, o ir atskirų šalies teritorijų politinė grietinėlė, nieko intelektualaus nesugalvoja (o jei ir pavyksta, tai nebaigę įgyvendinti jau užmiega ant laurų), tai tik visuomenės iniciatyvinė grupelė, idėjiškai nusiteikę viešojo transporto entuziastai galėtų išjudinti sustojusį ir bepradėjusį rūdyti traukinį.

Pirmasis entuziastų žingsnis buvo – intelektualios ir pažangesnės viešojo transporto eismo tvarkaraščių atvaizdavimo internete svetainės sukūrimas. www.marsrutai.lt projekto iniciatyva, ir toliau puoselėjama viešojo transporto mylėtojų, stengiasi ne tik supaprastinti esamų keleivių kasdienes keliones mieste ir priemiestyje bei po Lietuvą, bet ir siekia sudominti minėtuosius individualistus.

www.marsrutai.lt projektas, pradėjęs nuo Vilniaus, Kauno, Klaipėdos ir Panevėžio gyventojų, prisijungęs ir traukinių tvarkaraščius, dabar kasdien naudojamas ir Vilniaus rajono, Kauno rajono gyventojų. O šįmet – jau ir Šiaulių miesto.

Vieni daro, kiti miega arba tiesiog kaišo pagalius

Viešojo transporto viziją iš apdriskusių skiaučių bandantys suklijuoti politikai, neturintys aiškaus grupinio transporto vaizdo, dar gi eigą prilėtinančios besikeičiančios politinės srovės ir veidų rotacija per pastaruosius dešimtmečius, taip nieko efektyvaus Lietuvos viešojo transporto sistemos gyvavimo labui ir nenuveikė. Ar viešasis transportas Lietuvoje populiarinamas? Vis dar ne!

Iš duobės neišlendantis šalies biudžetas, į prarają traukia ir viešojo transporto keleivių pervežimu besirūpinančias įmones: tai didinamas PVM, tai kuro akcizo, tai kiti mokesčiai. Politikų akimis – Lietuvoje viešasis transportas yra nereikalingas. Sėskime, kaip danai, ant dviračių, eikime pėsčiomis, arba važiuokime itin brangiu transportu. Dar geriau – likime namuose.

Bet kaip nesustabdomas gyvenimas, taip ir gyventojų judėjimas, taip ir viešasis transportas nėra sunaikinamas, nors ir naikinamas. Visiškai pesimistiškai nusiteikusiems mažiesiems Lietuvos vežėjams ir kiek didesnėms merdinčioms įmonėms bent šiek tiek optimizmo įpučia viešojo transporto entuziastai – tie patys viešojo transporto keleiviai.

Projekto iniciatoriai ir toliau juda į priekį, lyg garvežys, vis labiau įsibėgėdami. Dabar keleiviams siūlo įsijungti į bendrą projekto kūrimo procesą ir siūlyti savo idėjas bei balsuoti už esamas, kad viešojo transporto mylėtojai Lietuvos gyventojams pasiūlytų būtent tai, ko visi ir norime – idealaus produkto, skatinančio naudotis viešuoju transportu.

Valdžia – prieš visuomeninę iniciatyvą

Apsnūdę ir kiek senoviškais būdais bandydami įsiūbuoti viešojo transporto strategijos kūrėjai pasimetę ir nesupranta, kaip juos galėjo pralenkti entuziastų būrelis, tvirtai tikintis, kad Lietuvoje viešasis transportas išvys šviesesnę ateitį ir bus toks pat modernus, kaip ir Vakarų šalyse. Bet jei minėti ne vietinės, bet visos šalies, politikai bent pirštą pajudintų, kad šis visuomeninis projektas būtų bendros vizijos dalis, galbūt ir viešasis transportas populiarėtų greičiau?

Entuziastų ketinimas į projektą prijungti kuo daugiau duomenų ir taip žmones paskatinti keliauti viešuoju transportu ne tik miestuose, bet ir tarp jų, valstybinės valdžios įvertintas kaip bandymas kištis į svetimą daržą. Nors valstybės tarnautojai valdo duomenų bazę, kurioje saugomi vežėjų viešojo transporto tvarkaraščiai, duomenys – slapti? Juokinga, turint omenyje, kad kai kurių rajonų gyventojai iki šiol neturi galimybės internete rasti informaciją apie viešojo transporto judėjimą. Informacija yra, bet ja naudotis neleidžiama. O valdininkų darbą perėmę entuziastai ne giriami už iniciatyvą, bet stabdomi, nes www.marsrutai.lt projekto kūrimas ir vystymas išryškina esmines valstybinių institucijų problemas: iniciatyvos stoka, bendros vizijos neturėjimas, nenoras bendradarbiauti. Tokiu būdu tarp dokumentų apsikasę valdininkai, kaišiodami pagalius į pilietinės iniciatyvos projektus, bando pateisinti savo egzistavimą.

Buvo ir bus

Bet šios problemos – ne problemos tiems, kas tiesiu taikymu siekia, kad gyventojams būtų geriau, kad viešasis transportas, ne tik kaip socialinė priemonė, bet ir šalies viena iš įvaizdžio detalių, ne merdėtų, bet klestėtų. Ši priemonė tiesiogiai susijusi su daugeliu ekonominių veiksnių: miestuose mažina spūstis, taigi mažina ir oro užterštumą, trumpina kelionės laiką (vertinant ne individualiai, bet iš ilguoju periodu kuriamos vizijos perspektyvos), kuria ekonominę sistemą – geras susisiekimas gerina gyvenimo kokybę mieste, didina nekilnojamojo turto kainą, aktyvina komerciją ir gyventojų judėjimą mieste. Už miesto ši priemonė atlieka pervežimo arba pramoginę keliavimo funkciją, kuri taip pat būtina, siekiant aktyvinti turizmą ir bendrą šalies ekonominę aplinką.

Projektas tiesia tiltus

Grįžkime prie pilietinės iniciatyvos projekto www.marsrutai.lt, kuriame skelbiami viešojo transporto eismo tvarkaraščiai. Be tikslinės informacijos, marsrutai.lt tinklaraštyje dar ir skatinama domėtis viešuoju transportu: skelbiamos naujienos, aktualijos, kitos su transportu susijusios publikacijos, kuriamas istorinis viešojo transporto maršrutų archyvas, stebimos politinės realijos. Taigi visas marsrutai.lt projektas yra bendras entuziastų būrelio, vienijantis su visuomene, siekis populiarinti viešąjį transportą mūsų šalyje.

Pradėję nuo didmiesčių, šiandien projekto kūrėjai puslapio lankytojams jau siūlo 5 šalies didmiesčių duomenis, 2 didmiesčių rajonų tvarkaraščius ir šįmet žada dar ne vieną naujovę. O jų pageidauja ir patys lankytojai – projekto idėjų forume gyventojai pateikia vizijas, už jas balsuoja ir taip išrenka tuo metu aktualiausias idėjas, kurios vėliau ir būna įgyvendintos.

Projekto tikslas – nutiesti visus įmanomus tiltus tarp didmiesčio ir mažiausio Lietuvos miestelio – kad kelionė viešuoju transportu taptų ne kančia, bet malonumu – kad visa informacija būtų čia, šalia – iškart kompiuterio ekrane.
Pasidalinkite su draugais
Aut. teisės: www.technologijos.lt
Autoriai: Julius Majauskas
(1)
(0)
(0)

Komentarai (7)