Ar žinote, kad didžiausia dviračių gamintoja Šiaurės Europoje yra... Lietuvoje (7)
2018-ieji finansiniai metai dviračių gamintojai „Baltik vairas“ tapo rekordiniais: įmonės pajamos per metus išaugo 60 proc. ir pasiekė 60 mln. eurų. Skaičiuojant pagamintos produkcijos vienetus, gamykla surinko 52 proc. daugiau dviračių nei pernai – iš viso nuo įmonės konvejerių šiemet nuriedėjo 245 tūkst. dviračių. 99,3 proc. „Baltik vairo“ produkcijos eksportuojama į daugelį ES šalių.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
„Šių metų pabaiga „Baltik vairui“ yra ypatinga: įmonė pasiekė rekordinių veiklos rezultatų, o 70-ties metų jubiliejų pasitinka kaip didžiausia dviračių gamintoja Šiaurės Europoje, – pasakoja įmonės vadovas Žilvinas Dubosas. – Šiuo metu beveik 80 proc. darbo vietų yra skaitmenizuota, ir kasdien iš gamyklos išvažiuoja daugiau kaip 1,5 tūkst. naujų dviračių.“
Pasak Ž. Duboso, šiuo metu gamykloje nuolat dirba 500 žmonių, o sezono piko metu jų skaičius išauga iki 600.
Eksporto apimtis augina kokybiški, apdovanojimus skinantys dviračiai
Prieš ketverius metus atsidūrusi kone ant bankroto ribos, šiandien „Baltik vairas“ gamina aukštos kokybės ir itin paklausius tradicinius bei elektrinius dviračius. 6 gamybos linijomis gaminama apie 2 tūkst. skirtingų modelių, o per metus, priklausomai nuo modelių sudėtingumo, įmonė pajėgi pagaminti iki 400 tūkstančių dviračių. Susikoncentravusi į aukštos kokybės dviračių gamybą, įmonė absoliučią produkcijos dalį – 99,3 proc. – eksportuoja į Vokietiją, Nyderlandus, Daniją, Belgiją, Austriją ir kitas Europos šalis.
Ž. Dubosas pastebi, kad įmonės pasiekimai vertinami ne tik Lietuvoje, bet ir užsienyje. Pavyzdžiui, pernai Vokietijos pramonės amatų rūmų organizuotame konkurse „Industry 4.0“ „Baltik vairas“ pateko į geriausiųjų įmonių penketuką.
„Nors kol kas dėl technologinės įvairovės neturime nė vieno roboto, buvome įvertinti kaip viena iš geriausiai skaitmenizuotų ir naujai ekonominei aplinkai pasirengusi bendrovių“, – sako įmonės vadovas.
Šiemet bendrovė pelnė ir kitų pripažinimų – Lietuvos prekybos, pramonės ir amatų rūmų asociacija įteikė dviračių gamintojai „Lietuvos eksporto prizą 2017“. Įmonės produkcija gavo apdovanojimų ir užsienyje: Šiauliuose pagamintas elektrinis dviratis Vokietijoje laimėjo prizą „Geriausio kainos ir kokybės santykio“ kategorijoje, o Olandijoje miesto dviratis pelnė „Geriausiojo metų dviračio apdovanojimą“.
Stulbinančių rezultatų pasiekė pradėję taikyti „Lean“ vadybą
Kai 2015 m. gamykla išgyveno rimtas struktūrines pertvarkas ir reikėjo kelti efektyvumą, buvo nutarta įgyvendinti „Lean“ – korporacijoje „Toyota“ sukurtą vadybos sistemą, kuri vėliau pradėta taikyti visame pasaulyje. Pasak Ž. Duboso, pirmiausia buvo standartizuotas darbas surinkimo linijose ir įdiegtos 5S, KAIZEN praktikos. Išorinių ekspertų vertinimu, „Baltik vairas“ kone geriausiai Lietuvoje vizualizavo procesus ir sutvarkė darbo vietas. Chaotiškai, pagal kiekvieno darbuotojo supratimą, laikyti darbo įrankiai buvo išdėstyti pagal ergonomišką sistemą. Visos gamybos linijos buvo skaitmenizuotos, jose įrengti skaitmeniniai ekranai, kuriuose naujiems darbuotojams rodomi skirtingų modelių dviračių surinkimo video mokymai, o jau patyrusiems specialistams primenama, kaip tai atlikti efektyviausiu būdu.
„Šis sprendimas net penktadaliu padidino naujų darbuotojų našumą. Išsiaiškinus prastovų priežastis ir ženkliai jas sutrumpinus, kai kurių modelių dviračiai dabar surenkami per 62 sekundes. Sudėtingesnių modelių dviračiai nuo gamybos linijos nurieda kas 82 sekundes, elektriniai – kas 180 sekundžių. Nors darbuotojų skaičius įmonėje smarkiai padidėjo dėl išaugusių užsakymų kiekio, tačiau vieną gamybos liniją prižiūrinčių darbuotojų skaičius sumažėjo dešimtadaliu, o jos judėjimo greitis padidėjo beveik šeštadaliu. Tai reiškia, kad su 10 proc. mažiau darbuotojų pagaminame 15 proc. daugiau produkcijos“, – apie pasiekimus pasakoja Ž. Dubosas.
Užsienio gamintojai vieni po kitų atvyksta į ekskursijas
Kaip pasakoja įmonės vadovas, kiekvieną savaitę gamykloje įvyksta vidutiniškai trys ekskursijos. „Jei anksčiau semtis patirties iš įvairių Europos gamyklų vykdavome mes, tai dabar daugelis tų pačių gamyklų atstovų atvyksta mokytis iš mūsų, – sako Ž. Dubosas. – Kiekvieną savaitę priimame apie tris ekskursijas: apsilanko ne tik potencialūs partneriai, „Lean“ vadyba besidominčios įmonės, bet ir mokyklų ar net darželių grupės. Visiems dviračių gamyba palieka stiprių įspūdžių.“
Prognozės: kitais metais pajamos augs 25 proc.
Sparčiai augti ir toliau investuoti įmonė ketina ir ateinančiais metais – planuojama uždirbti 75 mln. eurų pajamų, taip pat bus investuojama į skaitmenizavimą, IT sistemas, gamybos ir personalo valdymą.
„Dar viena esminė sritis, kuriai įmonė skiria daug dėmesio – sukurti kuo trumpesnį ir efektyvesnį procesą nuo dviračio idėjos iki realaus, važiuojančio gaminio, – pasakoja Ž. Dubosas. – Jei anksčiau tai užtrukdavo beveik metus, dabar šis procesas sutrumpintas iki šešių mėnesių. O 2019 m. pasitelkus naujausias technologijas, tokias kaip virtualų 3D simuliavimą ir 3D spausdinimą, šį laikotarpį bus siekiama sutrumpinti dar kone trečdaliu.“
Be to, „Baltik vairui“ pavyko įveikti vieną iš didžiausių problemų dviračių rinkoje – sezoniškumą. Anksčiau gamybinės apimtys piko ir ne piko metu skirdavosi beveik triskart. O šiemet pirmąjį finansinių metų ketvirtį, kuris įmonėje sutampa su rudens mėnesiais, pasižyminčiais mažiausia dviračių paklausa Europoje, užfiksuotas įspūdingas 107 proc. produkcijos augimas palyginti su tokiu pačiu laikotarpiu pernai. Piko metu apimtys gamybos apkrovimas išliks panašus į praėjusio sezono apkrovimą – tai finansinių metų pabaigoje turėtų sugeneruoti ne mažesnį kaip 25 proc. bendrą augimą.
„Mūsų prognozės paremtos tvirtais užsakovų įsipareigojimais, todėl neabejojame, kad 2019 metai „Baltik vairui“ bus ypatingai sėkmingi. Eksporto kryptys išliks nepakitusios – daugiau kaip 99 proc. produkcijos įmonė ketina eksportuoti į senas dviračių tradicijas puoselėjančias šalis Vakarų Europoje,“ – planus ateinantiems metams pristato Ž. Dubosas.
Pasak vadovo, įmonėje jaučiamas vis augantis susidomėjimas elektriniais dviračiais: šiemet tokių surinkta daugiau kaip 15 tūkstančių, o kitąmet planuojama pagaminti net iki 30 tūkstančių naujos kartos dviračių.
Šiemet gamykla pradėjo bendradarbiauti su Fizinių ir Technologijos mokslų centru (FTMC) Vilniuje, siekdama prisidėti prie mokslinių tyrimų ir ateityje gaminti dar aukštesnės kokybės dviračius.