11 veiksmingų sveikatos patarimų, kuriais sunku patikėti  (2)

Dauguma patarimų, kaip pagerinti sveikatą, būna labai aiškūs. Jei norite numesti svorio – mažiau valgykite ir daugiau judėkite. Kad jaustumėtės energingi – gerai išsimiegokite. Kad išvengtumėte dehidratacijos – gerkite daugiau vandens. Tačiau nemažai rimtų ir, svarbiausia, veiksmingų patarimų skamba, lyg pokštas – atrodytų, jog, siekiant norimo tikslo, elgtis reikia kaip tik priešingai.

Health.com pateikė 11 tokių keistų, bet kuo rimčiausių ir moksliškai pagrįstų patarimų, kad būtumėte sveikesni.

Kad geriau nusnūstumėte – išgerkite kavos
Japonų mokslininkai tyrė, kas geriausiai padeda atsipalaiduoti ir nusnūsti. Paaiškėjo, kad žmonės, kurie išgerdavo kavos (apie 200 mg kofeino – tai 1-2 puodeliai kavos) ir iš karto po to priguldavo 20-čiai minučių, po to jausdavosi budresni ir geriau atlikdavo testus kompiuteryje, nei tie, kurie tiesiog priguldavo pogulio.
Kaip tai veikia? 20-ties minučių pogulis baigiasi kaip tik tada, kai ima veikti kofeinas, sumažindamas adenozino poveikį smegenyse ir taip padidindamas budrumą. Adenozinas – medžiaga, reguliuojanti mūsų mieguistumą ir aktyvumą. Kai padidėja adenozino lygis, mes juntame nuovargį. Pogulis sumažina adenozino lygį, o prisidėjus kofeinui, kuris blokuoja adenoziną, poveikis tampa dar stipresnis.
Kad dantys būtų sveiki – nevalykite jų iškart po valgio
Jokiu būdu nevalykite dantų iškart po valgio ar atsigėrę, ypač, jeigu maistas ar gėrimai buvo rūgštūs. Rūgštus maistas – citrusiniai vaisiai, pomidorai, gazuoti gėrimai, – suminkština dantų emalį. Valydami dantis, esančius tokioje būsenoje, galite paspartinti rūgšties poveikį emaliui ir pažeisti po juo esantį sluoksnį. Prieš valant dantis, po valgio rekomenduojama palaukti 30-60 minučių.
Kad sulieknėtumėte – priaukite svorio
Kitaip tariant, priaukite raumenų svorio. Jeigu dvi to paties ūgio moterys sveria 65 kg, tačiau viena iš jų kilnoja svarmenis, o kita – ne, pirmoji greičiausiai tilps į mažesnį kelnių dydį, nei antroji. Lygiai taip pat 65 kg sverianti svarmenis kilnojanti moteris nešios tą patį drabužių dydį, kaip nesportuojanti 60 kg svorio moteris.
Priežastis – nors kilogramas riebalų sveria tiek pat, kiek kilogramas raumenų, raumenys užima mažiau vietos. Atsikratydami riebalų, galite priaugti riebalų – ir svoris nesumažės, tačiau kūno apimtys taps mažesnės. Kad nenutiktų taip, jog ir raumenų priaugsite, ir riebalai liks, sumažinkite suvartojamų kalorijų kiekį.
Kad mažiau suvalgytumėte – valgykite daugiau
Gali atrodyti didelė dorybė užkandžiams pasirinkti obuolį ar nekaloringų sausainėlių pakuotę – tačiau juos suvalgę jausitės alkanesni, nei suvalgę ką nors „rimtesnio“. Valgydami mažus kiekius angliavandenių, jų tik dar labiau norėsite. Jausitės sotesni, jeigu kartu su obuoliu suvalgysite riešutų sviesto ar sūrio. Nors juose pačiuose kalorijų daugiau, baltymai ir riebalai greičiau numalšina alkį ir leidžia ilgiau jaustis sotiems. Taigi, iš viso kalorijų jūs suvartosite mažiau.
Jei esate pavargę – negerkite energinių gėrimų
Energiniuose gėrimuose yra iki penkių kartų daugiau kofeino nei kavoje, bet jų suteikiamas poveikis būna trumpalaikis ir sukelia nemalonių šalutinių reiškinių – nervingumą, dirglumą, padažnėjusį pulsą. Be to, energiniuose gėrimuose dažnai būna didelis kiekis taurino – centrinės nervų sistemos stimuliatoriaus. Taip pat vienoje tokio gėrimo skardinėje būna ne mažiau kaip 50 g cukraus (tai gali siekti net 13 arbatinių šaukštelių). Saldus gėrimas laikinai pakelia gliukozės kiekį kraujyje, bet netrukus kiekis vėl sumažėja, ir jūs tampate vangūs – tad belieka griebtis nebent dar vienos gėrimo skardinės.
Jei jaučiatės išsipūtę – gerkite vandenį
Gerti vandenį, kai pučia pilvą, atrodo visiška nesąmonė – taip, regis, galima tik dar labiau pabloginti padėtį. Tačiau gastroenterologai turi kitokį paaiškinimą. Jeigu valgote daug skaidulų turintį maistą, organizmui, kad veiktų efektyviai, reikia daugiau vandens. Vanduo žarnyne susimaišo su tirpiomis skaidulomis ir paverčia jas panašia į želė substancija. Tai sumažina pilvo pūtimo pojūtį. Vandens gėrimas sumažina ir tinimo pojūtį, kurį sukelia dehidratacija. Kai trūksta vandens, organizmas saugo tas atsargas, kurias dar turi, ir kaupia audiniuose, taip priversdamas jus išsipūsti.
Jei metate svorį – negerkite dietinių vaisvandenių
Atsisakykite bet kokių gazuotų gėrimų, dietinių taip pat. JAV atlikti moksliniai tyrimai parodė, kad nutukę ir viršsvorį turintys suaugusieji, kurie gėrė dietinius gazuotus gėrimus, su maistu suvartodavo daugiau kalorijų, nei tie, kurie gėrė įprastus gazuotus gėrimus. Teksaso mokslininkai taip pat nustatė, jog dietinių gėrimų mėgėjų liemens apimtis per 10 metų padidėjo 70 proc. daugiau, nei tų, kurie šių gėrimų negėrė.
Daugumą žmonių suklaidina užrašai etiketėse – „mažai riebalų“, „mažai cukraus“, „lengvas“. Jie galvoja, kad šitai reiškia ir mažiau kalorijų – tačiau tai ne visada būna tiesa. Jeigu gamintojai skelbia kažko neįdėję, bet galutinis rezultatas lygiai tokio pat skonio – vadinasi, buvo įdėta kitokių papildomų saldiklių.
Kai karšta – gerkite karštus gėrimus
Kas jus greičiau atvėsins karštą vasaros dieną – šalta kava ar karšta? Du neseniai atlikti tyrimai patvirtino, kad karšta. Kitose kultūrose, pavyzdžiui, Indijoje, karštu oru gerti kartą arbatą yra visiškai įprasta. Kai gurkšnojate karštą gėrimą, jūsų organizmas jaučia temperatūros pokytį ir išskiria daugiau prakaito. Prakaitas garuoja nuo odos, ir jūs natūraliai atvėstate.
Jei esate pavargę – mankštinkitės
Po ilgos, sekinančios dienos užsiimti mankšta norisi mažiausiai – bet iš tiesų išlietas prakaitas pakraus jus energija. Pakanka vidutinio sunkumo 30 minučių treniruotės, kad dingtų nuovargis, prasta nuotaika ir depresija. Bet ką darydami, mes naudojame deguonį – o mankštinantis organizmas stengiasi jį vartoti efektyviau, ir mes ne taip greitai pavargstame. Taip pat pagerėja ir mąstymas.
Kad pagerintumėte mąstymą – užsirašinėkite ranka
Užsirašinėdami kompiuteriu, jūs sukaupsite daugiau medžiagos, tačiau tikėtina, kad geriau atsiminsite tuos užrašus, kuriuos užrašysite ranka. Kažką išmokti reiškia tai „apdoroti“ savo galvoje. Rašydami ranka, mes „apdorojame“, arba išmokstame, daugiau informacijos. Studentai mokymosi procesą pradeda, užsirašinėdami tai, ką girdi paskaitoje. Žiūrėdami į puslapį, ant kurio rašėme, natūraliai peržvelgiame medžiagą ir iš naujo įtvirtiname informaciją, kurią jau „apdorojome“.
Kad išvengtumėte ligų – nenaudokite antibakterinio muilo
Muilo, kurio etiketėje nurodyta „antibakterinis“, naudojimas nebūtinai sumažins riziką užsikrėsti infekcinėmis ligomis ar užkrėsti jomis kitus. Nėra įrodymų, kad antibakteriniai muilai būtų efektyvesni už paprastus. Dar daugiau – ilgą laiką naudojant kai kuriuos šių produktų ingredientus, pavyzdžiui, triklozaną, gali kilti pavojus sveikatai: padidėti bakterijų atsparumas, atsirasti hormoninių pokyčių.

Aut. teisės: Lrytas.lt
Lrytas.lt

(50)
(2)
(48)

Komentarai (2)