7 maisto produktai, padedantys sumažinti kraujo spaudimą - ar prisimenate normalaus kraujo spaudimo ribas?  ()

Hipertenzija būna besimptomė, dėl to savo kraujospūdžio rodiklius turėtų sekti kiekvienas – net jaunas – žmogus.

Normalus kraujo spaudimas - 90–139 virš 60–89
Normalus kraujo spaudimas - 90–139 virš 60–89
© OpenStax (CC BY 4.0)| https://commons.wikimedia.org

Apie tai LRT TELEVIZIJOS laidoje „Klauskite daktaro“ perspėjo Lietuvos sveikatos mokslų universiteto profesorius Alvydas Unikauskas. Tačiau su per aukštu kraujospūdžiu galima kovoti ne tik vaistais – jis papapaskojo, kokie produktai veiksmingai mažina kraujo spaudimą.

Širdies ligos – pirmoji pagal dažnumą mirties priežastis visame pasaulyje. Ne išimtis ir Lietuva, sako A. Unikauskas. „Vienas tiesiausių kelių susirgti širdies ir kraujagyslių ligomis ar sulaukti insulto – aukštas kraujospūdis. Statistika byloja, kad vienas iš trijų pasaulio gyventojų turi padidėjusį kraujo spaudimą“, – pažymi profesorius.

Dauguma mano, jog iškart suprastų, jei jų kraujo spaudimas būtų per aukštas – juk tai išduoda kai kurie simptomai. Ypač ramūs jaučiasi jaunesni žmonės, kurie įsivaizduoja, jog kraujospūdžio problemų kyla tik vyresniame amžiuje, tačiau tai, anot mediko, nėra tiesa – kiekvienas turėtume sekti savo kraujospūdžio rodiklius, nes aukštas kraujo spaudimas labai dažnai būna besimptomis.

„Gera žinia ta, kad paprastai aukštą kraujospūdį galima sumažinti natūraliai, keičiant gyvenimo būdą ir vartojant tam tikrus produktus“, – sako A. Unikauskas.

Jis primena, kokios normalaus kraujospūdžio ribos:

  • normalus viršutinis (sistolinis) kraujo spaudimas – 90–139,
  • normalus apatinis (diastolinis) kraujo spaudimas – 60–89.

Anot daktaro, aukštas kraujospūdis atsiranda dėl įvairių priežasčių, bet dažniausiai siejamas su gyvenimo būdu, mityba ir stresu: „Aukštas kraujospūdis glaudžiai susijęs ir su diabetu, lėtinėmis inkstų ligomis, nutukimu, rūkymu, nejudriu gyvenimo būdu.“

Sužinoję, kad serga hipertenzija, daugelis žmonių puola gerti gydytojo išrašytus vaistus, tačiau yra produktų, kuriuos vartojant kraujo spaudimas gali sumažėti natūraliai.

Natūraliai kraujo spaudimą mažinantys maisto produktai

Špinatuose gausu antioksidantų, padedančių sumažinti kraujospūdį.

Kalendros – vieno tyrimo metu pastebėta, kad jos turi ypatybę mažinti kraujo spaudimą.

Burokėlių sultys gydymo tikslais naudojamos jau nuo viduramžių. Tačiau tai nėra tik liaudies medicinos priemonė – atlikti labai išsamūs moksliniai tyrimai parodė, kad šios sultys žymiai sumažina tiek sistolinį, tiek diastolinį kraujospūdį. Tačiau reikėtų turėti omenyje, kad burokėlių sultys ne tokios naudingos turintiems antsvorio ar nutukusiems vidutinio amžiaus žmonėms.

Alyvuogių ir linų sėmenų aliejai. 2015 m. Ispanijoje atliktas tyrimas įrodė, kad tyras alyvuogių aliejus reikšmingai sumažina širdies ir kraujagyslių ligų riziką.

Dėl omega-3 riebalų rūgščių linų sėmenų aliejus yra maisto produktų, mažinančių kraujo spaudimą, sąraše. Jis taip pat gali sumažinti kraujospūdį pacientams, kuriems diagnozuota periferinių arterijų liga.

Geriausi rezultatai pasiekiami linų sėmenų aliejų vartojant kasdien ilgiau nei 12 savaičių. 2013 m. Kanadoje atliktas tyrimas įrodė, kad būtent šis aliejus turi vieną stipriausių antihipertenzinių poveikių, pasiekiamų per maistą.

Juodasis šokoladas – turbūt kontroversiškiausias šio sąrašo produktas. „Nieko nuostabaus, jei pagalvojote: kaip cukraus „prifarširuotas“ šokoladas gali būti palankus sveikatai? Bet jei jūs rasite šokoladą, kuriame cukraus kiekis minimalus – mėgaukitės juo. Jis naudingas jūsų širdžiai.“

Ano A. Unikausko, atlikta keletas nedidelių tyrimų, kurių rezultatai rodo, kad su šia teorija sutikti negalima. Tačiau kai tai buvo tirta dideliu mastu, juodasis šokoladas susietas su sumažėjusiu kraujo spaudimu. Gydytojas teigia, kad labiausiai juodasis šokoladas paveikė turinčius metabolinį sindromą. Jis pataria rinktis juodąjį šokoladą su 80 proc. kakavos.

Salierai – dar vienas produktas, kuris turi atsirasti ant stalo, jei jus kankina per aukštas kraujo spaudimas. „Valgydami salierą sudeginate daugiau kalorijų, nei iš jo gaunate. Maža to, jame esančios maistinės medžiagos puikiai reguliuoja padidėjusį kraujospūdį. Įdomus faktas – termiškai apdorotas salieras veiksmingesnis nei žalias“, – tikina gydytojas.

Kinrožių arbata – dar vienas šiek tiek kontroversiškas šio sąrašo produktas. Joje gausu antioksidantų – buvo pastebėta, kad ši arbata itin veiksmingai mažina kraujospūdį net diabetu sergantiems pacientams.

„Skirtingai nei kiti išvardyti produktai, ši arbata turi nedidelį šalutinį poveikį – vartojama dideliais kiekiais ji gali trikdyti kepenų veiklą. Kadangi ši arbata yra nepaprastai veiksminga mažinant kraujospūdį, jos nerekomenduojama gerti nėščioms ir krūtimi maitinančioms moterims. Taip pat jos nepatariama gerti, jei vartojate diabetikams skirtus vaistus ar kraujospūdį mažinančias piliules“, – pasakoja profesorius.

Kiekvienas iš šio sąrašo produktų veikia skirtingai, bet visi jie turi kai ką bendro – tai antioksidantai. Kalendros, burokėlių sultys, salierai ir linų sėmenys turi daug skaidulų, o špinatuose, alyvuogių aliejuje, juodajame šokolade ir salieruose gausu vitamino K.

Jeigu jūsų daktaras ligai gydyti paskyrė vaistus, neturėtumėte savivaliauti ir jų atsisakyti, perspėja medikas. „Ne kartą esu minėjęs – su savo gydytoju turite pasitarti ne tik dėl papildomų vaistų ar vitaminų, kuriuos vartojate, bet ir dėl mitybos. Neeksperimentuokite“, – sako A. Unikauskas.

Parengė Indrė Česnauskaitė.

Aut. teisės: lrt.lt
lrt.lt

(8)
(2)
(6)

Komentarai ()