JAV šlubuoja grupinių apsipirkimų portalai  (11)

Pastaruoju metu aukso laikus išgyvenę grupinių apsipirkimų rengėjai JAV susiduria su problemomis. Ar jų bėdos pasieks ir Lietuvą?

Šiandien rasti žmogų, ypač iš jaunimo, kuris nežinotų, kas yra grupiniai apsipirkimai, būtų sunku. Lietuvoje veikia daugiau kaip 25 grupinio apsipirkimo portalai (angl. group/collective buying website), kasdien siūlantys vienokių ar kitokių nuolaidų, todėl gali atrodyti, kad šis verslo modelis išgyvena geriausius laikus. Tačiau pastaruoju metu iš grupinio apsipirkimo gimtinės JAV mus pasiekia dviprasmiškos žinios: dalis stambiųjų veikėjų atsisako šio verslo, likusieji viliasi, kad viskas bus gerai.

Stambieji traukiasi

Rugpjūčio pabaigoje visus nustebino „Facebook“, pareikšdamas, kad po keturių mėnesių bandymų nusprendė sustabdyti savo grupinių apsipirkimų programą „Deals“. Socialinis tinklas balandį nusprendė žengti į rinką, kurioje jau dominavo „Groupon“ ir „LivingSocial“. Tam skyrė mažą pardavėjų komandą, kurie siūlė įvairių akcijų penkiuose miestuose ir dar bendradarbiavo su 11 kitų grupinio apsipirkimo bendrovių. Tačiau, verslui taip ir neįsivažiavus, „Facebook“ nusprendė savo dėmesį skirti kitiems produktams, kurie padeda suvesti vietinius verslininkus su potencialiais klientais.

Anot „Opus Research“ analitiko Grego Sterlingo, „Facebook“ sprendimą galėjo lemti milžiniška konkurencija: „Žmones pasiekia per daug elektroninių laiškų su pasiūlymais ir per daug grupinio apsipirkimo bendrovių atstovų kreipiasi į vietos verslininkus. Rinkoje per daug triukšmo, todėl ir vartotojams, ir prekiautojams tampa sunku joje orientuotis.“

Po šios žinios prabilo ir kita didelė grupinius apsipirkimus siūlanti bendrovė „Yelp“. Anot jos atstovų, komanda, dirbanti „Yelp Deals“, bus sumažinta perpus. Tyrimų bendrovė „Yipit“ skelbia, kad liepą JAV užsidarė 38 grupinius apsipirkimus siūlantys portalai, tačiau tuo pat metu atsirado 36 nauji. Palyginus su birželiu, šio verslo sektoriaus pajamos lyderiaujančiose Šiaurės Amerikos rinkose sumažėjo 7 procentais.

Lyderių problemos

Maža to, sunkumų patiria ir vienas iš šio verslo modelių pradininkų „Groupon“. Interneto tyrimų bendrovė „Experian Hitwise“ skelbia, kad 115 mln. vartotojų turinčio „Groupon“ internetinio portalo lankytojų skaičius rugpjūtį sumenko net 50 procentų.

Praėjusiais metais „Groupon“ pajamos siekė 750 mln. JAV dolerių, todėl nenuostabu, kad baigiantis 2010-iesiems į kompaniją nukrypo „Google“ akys. Pastaroji panoro įsigyti „Groupon“ už 6 mlrd. JAV dolerių, tačiau pasiūlymas buvo atmestas. Praėjus pusmečiui, grupinių apsipirkimų lyderė pareiškė apie planus eiti į vertybinių popierių biržą ir per pirminį viešąjį akcijų siūlymą (IPO) surinkti 25 mlrd. JAV dolerių. Palyginimui: „Google“ per IPO surinko 23 mlrd. JAV dolerių.

Tačiau, analitikams pradėjus akyliau nagrinėti kompanijos finansus, paaiškėjo, kad ne viskas gerai. Per antrąjį šių metų ketvirtį bendrovė patyrė 103 mln. JAV dolerių nuostolį, tačiau birželio pabaigoje vis dar turėjo 225 mln. JAV dolerių laisvų lėšų, iš kurių 25 mln. surinko per antrąjį ketvirtį. Kaip bendrovė, dirbdama nuostolingai, gali sukaupti milijonus laisvųjų lėšų? „Groupon“ pinigus už parduotus kuponus gauna vos juos pardavusi, o partneriams už juos atsiskaityti turi tik po 60 dienų. Birželio pabaigoje „Groupon“ jiems buvo skolinga 392 mln. JAV dolerių. O kur dar kitos sąskaitos? Jei šiandien bendrovė būtų likviduojama, jai pritrūktų 304 mln. JAV dolerių įsipareigojimams padengti.

Tai nereiškia, kad bendrovė pasmerkta. Kol ji turės pajamų šaltinį, kuris šiuo metu buvo augantis pardavimas, tol viskas bus gerai. Bet prisiminkime, kad pastarąjį mėnesį „Groupon“ lankytojų skaičius smuko perpus.

Ar nuostolingas verslo modelis kada nors gali tapti pelningas? „Business Insider“ analitikai tiki, kad taip. Tačiau to siekiant, teks smarkiai sumažinti išlaidas rinkodarai, o tai sulėtins bendrovės augimą, bus mažiau surinkta pinigų IPO metu. Jei IPO bus sėkmingas, bendrovė galės vėl mesti krūvą pinigų rinkodarai, priešingu atveju turės ieškoti papildomų investicijų iš privačių investuotojų.

Lietuviai ramūs

Bendrovės „Hardus“, valdančios dyl.lt, direktorė Vaiva Kubilaitė mano, kad dabartinis grupinio apsipirkimo modelis gali gyvuoti ilgai, mat visada kas nors norės akcijų. Tiesa, ji atkreipia dėmesį, kad kai ką ateityje keisti teks, nes bendrovei nėra naudinga siūlyti po dešimt akcijų per metus. Štai „Groupon“ šiuo metu bando pradėti siūlyti nuolaidas realiu laiku, atsižvelgiant į kliento buvimo vietą.

Kalbėdama apie „Groupon“ V. Kubilaitė atkreipė dėmesį, kad jie veiklą pradėjo turėdami daug pinigų ir juos leido net negalvodami kur. Todėl dabar jiems teks skubiai išmokti gyventi taupiau arba pasukti bankroto link. Ji tikina, jog panašioje padėtyje yra ir Baltijos šalyse veikianti grupė „Cherry“, valdanti portalus beta.lt, grupinis.lt, cherry.ee, seller.ee, cherrygift.ee ir cherry.lv: „Jų situacija klostosi taip pat kaip „Groupon“. Išmeta beprotiškas sumas reklamai ir tikisi vėliau iš to išgyventi“. Pasak V. Kubilaitės, jei artimiausiu metu ši grupė nesudomins stambiųjų veikėjų, jos padėtis taps visai prasta.

Vilius Juraitis, vadovaujantis beta.lt ir grupinis.lt, tikina, kad su verslu šiandien viskas gerai: „Vertinant pagal portalų lankomumą, lankytojų skaičius vasarą nei didėjo, nei mažėjo. Žiūrint pagal tai, kiek vartotojai perka, kol kas stebime tik augimą“. V. Kubilaitė taip pat kol kas nemato neigiamų tendencijų verslo plėtroje – lankytojų ir pirkėjų skaičius vasarą šiek tiek sumažėjo, nes kompiuterį dažniau nurungia geras oras ir pramogos lauke.

Bus bankrotų

Abu pašnekovai sutiko, kad Lietuvoje per daug grupinio apsipirkimo portalų – jų skaičius perkopia 25. „Blogai, kad rinkoje daug neprofesionalių veikėjų, – apgailestavo V. Kubilaitė. – Yra mažiausiai 10 dalyvių, kurie supranta tik raktinius žodžius „nuolaida“ ir „pinigai iš anksto“. Tačiau išsilaiko tik tie, kurie tikslingai siekia savų tikslų arba turi labai didelius biudžetus. Dar šiais metais turėsime bankrotų, tik klausimas, kiek jie bus garsūs ir skaudūs. Ilgainiui portalų sumažės ir liks tik stipriausi, bet ir jie turės keistis“. V. Juraitis mano, kad ateityje rinkoje išliks tik 3–4 veikėjai: „Dabar per bangą visi mano, kad užsidirbs, tačiau taip nėra“.

FAKTAI: Grupiniai apsipirkimai

Grupinių apsipirkimų portalai vartotojams pateikia ribotą laiką galiojančius pasiūlymus su didelėmis nuolaidomis: vieną dieną galite sulaukti pasiūlymo apsipirkti su 50 %nuolaida, kitą dieną jums praneš apie 70 % nuolaidą baseino abonementui. Įsigytą kuponą tereikia išsispausdinti ir pateikti jį norint pasinaudoti konkrečia paslauga su nuolaida. Šis verslo modelis itin išpopuliarėjo JAV 2008 metais, kai savo veiklą pradėjo „Groupon“. Lietuvoje pirmieji grupinio apsipirkimo portalai pradėjo kurtis 2010 metais.

Aut. teisės: Ekonomika.lt
Ekonomika.lt

(0)
(0)
(0)

Komentarai (11)