Programuotojas, nesijaučiantis esąs verslininkas  (0)

NFQ grupės vadovas Darius Lebedzinskas nelinkęs save vadinti verslininku.„Tas žodis man iki šiol neprilipo. Gal todėl, kad esu iš šeimos, kurioje nebuvo verslininkų“, – sako pašnekovas. Vis dėlto, žiūrint iš šono, D. Lebedzinskas verslininku vadintis tikrai gali: jo vadovaujama grupė Vilniuje ir Kaune vienija dvi bendroves, kuriose dirba per 150 darbuotojų, jos kuriami el. komercijos sprendimai yra žinomi visame pasaulyje, o bendrovės pajamos per metus augo 84 proc.

Su pašnekovu susitinkame neseniai Vilniuje atidarytame NFQ biure, tačiau jis netrukus pastebi, kad darbo stalo nė viename biure praktiškai neturi – visus darbus nudirba telefonu ir planšetiniu kompiuteriu. „Pastaruoju metu daugiausia bendrauju su potencialiais klientais, bandau užtikrinti geriausią paslaugų kokybę esamiems ir galvoju, kaip pritraukti daugiau gerų žmonių į kompaniją“, – pasakoja D. Lebedzinskas.

Pastūmėjo tėvai

Pašnekovą į IT pasaulį pastūmėjo gimdytojai. „Tėvai paskatino nueiti į KTU gimnazijos kompiuterių kursus 12 klasėje ir pasirinkti informatikos specialybę. Esu jiems dėkingas, nes manau, kad tai buvo geras patarimas. Tuo metu mano tėvai nebuvo labai pasiturintys, kompiuterį tegavau kokiame trečiame kurse, todėl labai daug laiko praleisdavau KTU laboratorijose“, – prisimena D. Lebedzinskas.

NFQ grupės vadovas pirmuosius interneto puslapius pradėjo kurti antrame kurse – iš pradžių kūrė asmeninius puslapius, vėliau susijusius su asmeniais pomėgiais. „Buvau aktyvus internetinių pokalbių dalyvis, susipažinau su keliais užsieniečiais. Maždaug 1998 metais kūriau jiems svetaines, prižiūrėjau interneto parduotuvę Kanadoje dar prieš „dot–com“ burbulo sprogimą. Viskas baigėsi tuo, kad sėdėdavau iki vėlaus vakaro, nelabai vaikščiojau į paskaitas, o internetas man buvo viskas“, – prisipažįsta pašnekovas.

Vėliau prasidėjo pirmieji pinigus uždirbę asmeniniai projektai: „Tuo metu buvo portalas girls.lt – merginų, dalyvaujančių internetiniuose pokalbiuose, nuotraukų galerija. Tie projektai vyko be nuotraukų, o aš išsprendžiau vartotojų problemą ir prie slapyvardžio parodydavau nuotrauką. Tais laikais portalas buvo tarp 20 populiariausių Lietuvoje ir galų gale 2001-aisiais iš manęs jį nupirko „Bitė“.

Pažintis su vokiečiais

Su projekto pardavimu sutapo gautas pasiūlymas iš vokiečių bendrovės „Net Frequency“. „Jie Lietuvoje susirado keletą laisvai samdomų specialistų, aš buvau pirmasis jų. Bendrovė Vokietijoje turėjo reklamos internete bendrovę, kuri gyvuoja iki šiol. Su jais bendradarbiavau porą metų ir 2002-aisiaiss nusprendėme įkurti įmonę Lietuvoje“, – pasakoja D. Lebedzinskas

Iš pradžių bendrovė Lietuvoje veikė kaip „Net Frequency“ filialas, kuriame dirbo lietuvių programuotojai. Pašnekovas apie 2005 metus suprato, kad nori daryti ką nors daugiau, ir ėmė ieškoti klientų. Pirmuoju jo klientu tapo dar šiandien egzistuojanti el. parduotuvė „Neriba.lt“. Ją kūrė du žmonės, o šiandien tokių projektų departamente dirba apie 60 žmonių.

„Prieš keletą metų ėmėme patys pardavinėti projektų vystymo paslaugas Vokietijos, Didžiosios Britanijos ir kitų šalių įmonėms, tad mūsų eksportas auga“, – sako jis. Šiandien puikiai žinomas NFQ grupės kelionių paieškos projektas KAYAK, kurį šiuo metu vysto JAV bendrovė, o lietuviai tvarko techninius dalykus, bei Europoje itin populiari el. parduotuvių platforma „OXID eShop“. Tris ketvirtadalius pajamų bendrovė gauna iš užsienio rinkų.

Verslo taisyklės

Kaip jau minėjome, D. Lebedzinskas savęs verslininku nelaiko: „Man pasisekė, kad turėjau mentorių, vieną iš bendrovės akcininkų. Jis mane išmokė vakarietiškos verslo etikos, kaip ten vykdomas verslas.“

Anot pašnekovo, viskas paremta pasitikėjimu: „Žinau, kad negaliu sukčiauti, apvilti. Jei pažadėjau, turiu padaryti. Pakanka keleto paprastų dogmų. Kai turi gerus specialistus, o pati sritis gana populiari, parduoti ne taip ir sunku. Tiesiog reikia neapgaudinėti žmonių, pristatyti tai, ką žadėjai, užtikrinti kokybę, ir viskas puikiai einasi.“

Ambicingi planai

Per porą ateinančių metų NFQ planuoja papildomai Lietuvoje įdarbinti apie 150 žmonių, tačiau šalies rinkoje – tai nemenkas iššūkis.

„Kartais pagalvoju, kad geriau augti lėčiau ir ilgiau, bet turėti geriausius žmones. Rasti patyrusių specialistų nėra lengva. IT sritis labai plati, turinti daug skirtingų specializacijų, todėl žmonės, kurie sukioja varžtelius „Barclays“, mums dažnai netinka, nes dirba prie siaurų užduočių. Mes mieliau priimame jaunus talentus“, – sako pašnekovas. Anot jo, jaunimas sparčiau tobulėja, jį lengva išmokyti naujų dalykų, o 5–10 metų patirties turintys darbuotojai dažniau daro tai, ką išmoko, todėl jų progresas lėtesnis.

Dalį reikalingų darbuotojų bendrovė išsiugdo pati per „NFQ Akademiją“. Tai trijų mėnesių intensyvi praktika, kurios metu dalyviai supažindinami, kaip vystomi dideli el. komercijos projektai, su jais dirba profesionalūs lektoriai. „Šis projektas pasiteisino, sulaukiame 10 kandidatų į vieną vietą“, – sako pašnekovas.

D. Lebedzinskas džiaugiasi, kad jo valdomose įmonėse itin maža darbuotojų kaita – tik apie 5 proc. per metus: „Dažnai darbuotojai kompanijas palieka, kai jaučia stagnaciją, kai patys yra užsisėdėję. Kad to nebūtų pas mus, organizuojame įvairius vidinius seminarus, mokymus, kur savo žiniomis dalijasi darbuotojai.“

Motyvuoti darbuotojus bendrovė bandys ir biuro aplinka. IT srities biurai garsėja itin kūrybinga darbo erdve. Vilniaus biuras kol kas tuo negali pasigirti, tačiau Kaune šiuo metu NFQ rekonstruoja senesnį pastatą į A+ klasės biurą. „Turėsime žaidimų kambarius, stalo tenisą, krepšinio aikštelę, galbūt biliardą. Ateityje planuojame jį plėsti, pakviesti kitas bendroves ir sukurti IT parką“, – ateities planus atskleidžia NFQ grupės vadovas.

Lyderių svarba

D. Lebedzinskas pastebi, kad darbuotojus labai motyvuoja laisvė. Pasak jo, įmonėje nėra „tikro“ direktoriaus.

„Nėra griežtų tikrinimų, stipriai apibrėžtų pareigų. Kiekviena komanda tvarkosi gana savarankiškai su vidiniu vadovu. Žmonėms patinka, kad jie gali kartais keisti technologijas, projektų plėtojimo metodiką. Sakyčiau, kad mūsų įmonėje nėra įsakymų, kiekvienas žino verslo tikslą ir parenka reikalingas priemones jam pasiekti“, – teigia jis.

Anot pašnekovo, itin svarbūs vidiniai lyderiai: „Nėra tokio darbo, kuris būtų neįdomus, jei yra geras lyderis. Mes visada bandome kolektyve atrasti lyderius, kurie gebėtų suburti žmones. Komandose, kuriose neatsiskleidžia lyderiai, progresas stagnuoja.“

Pašnekovas pastebėjo, kad „paprastų“ IT darbų srityje Lietuvą pagal kainą jau seniai lenkia bulgarai, lenkai, ukrainiečiai, baltarusiai.

„Šiandien Lietuva – šalis, iš kurios būtų galima užsisakyti paslaugas (angl. outsourcing), nes čia yra protingų ir talentingų žmonių. Dėl šios priežasties didelės bendrovės ateina į Lietuvą“, – sako jis. Pašnekovo nuomone, tai sudaro galimybę konkuruoti su tokiomis šalimis kaip Vokietija.

D. lebedzinskas ne tik užsiima tiesiogine savo veikla, bet ir pataria „startup’ų“ kūrėjams, pati bendrovė kartais investuoja kaip verslo angelas. Pagrindinis jo patarimas žmonėms, norintiems pradėti savo verslą, yra mažiau galvoti apie būsimą pelną, o daugiau apie tai, kokią problemą išspręs.

„Daug „startup’ų“, mano akimis, Lietuvoje problemų nesprendžia. Daromi tik tam, kad daryti. Pirmiau reikia labai gerai perprasti problematiką ir nebijoti dalytis idėja bei ieškoti kitų žmonių partnerystės, nes nežinau nė vieno žmogus, kuris vienas būtų sukūręs didelį projektą“, – pokalbį užbaigė NFQ grupės vadovas.

FAKTAI: NFQ grupė

  • NFQ grupę šiandien sudaro el. verslo sprendimų „NFQ Solutions“ ir programinės įrangos „NFQ Technologies“ bendrovės. Taip pat per susijusias įmones grupė siejasi su Vokietijoje veikiančia rinkodaros, naujųjų medijų bei el. komercijos paslaugų bendrove „Netfrequenz GmbH“
  • Šiemet atlikta apklausa parodė,kad šalies IT studentai NFQ grupę vertina kaip vieną geidžiamiausių darbdavių
  • Pernai NFQ grupės pajamos augo 84,2 proc. iki 14,68 mln. litų. Per metus bendrovėje darbuotojų padvigubėjo

Aut. teisės: Ekonomika.lt
Ekonomika.lt
Autoriai: Martynas Pasiliauskas

(3)
(0)
(0)

Komentarai (0)