Lietuvos „auksarankiams“ nebeleis automobilių „prikelti iš mirusių“  (65)

Liepos 1-ąją įsigalioja šūsnis Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pataisų, turinčių pradėti grandiozines permainas Lietuvos transporto parke. Politikai ratuotų „frankenšteinų“ – mašinų, sulipdytų iš keleto skirtingų dalių, konstravimą oficialiai prilygino dokumentų klastojimui, prekių falsifikavimui ir sukčiavimui.

Seimas vienbalsiai pritarė tam, kad valstybė pradėtų saugoti savo piliečius nuo mirtinai pavojingų „automobilių“ bei neįleisti jų gamybai naudojamų pavojingų atliekų į šalį. Be to, policijos bei Valstybinės kelių transporto inspekcijos (VKTI) pareigūnams suteikti įgaliojimai tiesiog kelyje stabdyti kitiems eismo dalyviams akivaizdžiai grėsmę keliančias mašinas ir panaikinti techninės apžiūros dokumentų galiojimą.

„Tai iš tiesų pirmieji realūs žingsniai pradedant įgyvendinti šalies transporto parko politiką ir bandymai aiškiai pasakyti, kokie saugiam eismui esminės įtakos turintys dalykai nebus toleruojami. Ko gero, viena svarbiausių naujienų – tie automobiliai, kurių dokumentuose bus įrašas apie jų netinkamumą eksploatuoti, nebebus registruojami. T. y. jei avarijose ar kituose įvykiuose mašina buvo taip stipriai apgadinta, kad draudikai ir technikos ekspertai pripažįsta ją neremontuotina, jos „prisikėlimas iš mirusių“ negalės būti įteisintas, kad ir kaip gražiai išoriškai toks daiktas atrodytų. Lig šiol į tuos dalykus nebuvo kreipiama dėmesio ir nesigilinama, kokios automobilio „ligos“, kokiais „vaistais“ būdavo išgydomos“, – pasakoja vienas iš poįstatyminius aktus rengiančios darbo grupės narių, VKTI Technikos skyriaus vedėjas Justas Rašomavičius.

Bene didžiausią diskusijų bangą šioje vietoje turėtų sukelti skirtingas požiūris į tai, kas oficialiai laikoma „netinkama eksploatuoti transporto priemone“. J. Rašomavičius pripažįsta, kad toks įrašas automobilio registracijos dokumentuose gali atsirasti po incidentų, kuriuose automobilio kėbulas nėra sumaitojamas iki metalo laužo. Tačiau pašnekovas tikina, kad paprastai „mirties nuosprendis“ tokioms mašinoms rašomas tik tais atvejais, jei jų saugumo parametrų atstatymas kainuoja brangiau, nei rinkoje prašoma už analogiškus sveikus automobilius.

„Ši problema šiek tiek sudėtingesnė, nei atrodo iš pirmo žvilgsnio. Formaliai visos mašinos, kurios pripažįstamos netinkamomis eksploatuoti, įgauna pavojingų atliekų statusą. Pastarųjų utilizavimas yra pakankamai brangus, todėl vakarų šalys tyliai džiūgauja išvengdamos nemažų išlaidų ir netgi iš tų atliekų eksporto uždirbda. Nuo liepos 1-osios visiems tokiems dalykams bus užkirstas kelias, nes bus vertinama ne tai, kaip gražiai automobilis blizga po remonto, o tai, kad kartą jis buvo pripažintas „mirusiu“ ir toks įrašas bus atitinkamose duomenų bazėse“, – aiškino VKTI Technikos skyriaus vedėjas.

Beje, tas pats galios ir Lietuvoje pirktiems naujiems automobiliams: jei „Regitros“, Draudikų biuro, techninių apžiūrų asociacijos „Transeksta“, policijos ir kai kurių kitų institucijų bendroje duomenų bazėje atsiras įrašas apie avariją, išmokėtą draudimą – automobilis galės grįžti į eismą tik po detalios techninės ekspertizės ir įrodžius, kad saugumo parametrai visiškai atstatyti. Priešingu atveju toks automobilis negalės dalyvauti eisme.

Tas pats laukia transporto priemonių, kurioms nebus atlikta privalomoji techninė apžiūra, kurios nebus apdraustos civilinės atsakomybės privalomuoju draudimu, taip pat jei nebus sumokėti valstybės nustatyti su transporto priemone ar jos dalyvavimu viešajame eisme susiję mokesčiai.

Jei priežastys, dėl kurių buvo sustabdytas leidimas dalyvauti eisme, nebus pašalinamos per 90 dienų, leidimas dalyvauti viešajame eisme apskritai bus panaikintas, transporto priemonė bus išregistruojama, o valstybinio registracijos numerio ženklai bus pripažįstami negaliojančiais.

Dar vienas svarbus, jau buvęs įstatymuose, tačiau realiai neveikęs įrankis – policijos ir VKTI inspektoriams suteikta teisė kelyje panaikinti techninės apžiūros dokumentų galiojimą. Tokios sankcijos bus taikomos automobiliams dėl 9 priežasčių: neveikiančio pagrindinio stabdžio, neveikiančio vairo mechanizmo, netvarkingo priekabos sukabinimo įtaiso, per lietų ar sniegą vairuotojo pusėje neveikiančio stiklo valytuvo, tamsiuoju paros metu važiuojant su nedegančiu jokiu (artimųjų, rūko, tolimųjų šviesų) priekinio kairiuoju žibintu, labiau nei numatyta Techniniuose reikalavimuose užtamsintais priekiniais stiklais, žiemą keliaujant su vasarinėmis padangomis, o žiemą – su dygliuotomis žieminėmis padangomis, jei žibinte įmontuota netinkamas šviesos šaltinis ir jei stovinčio automobilio dirbančiu varikliu skleidžiamo triukšmo lygis viršija nustatytus ribinius dydžius.

Visa tai jau buvo užfiksuota Kelių eismo taisyklėse, tačiau dabar, užfiksavus bent vieną iš minėtų problemų bus naikinamas techninės apžiūros dokumentų galiojimas. VKTI Technikos skyriaus vedėjas patikino, kad kompetencijos tikrinantiems pareigūnams nepritrūks, nes atitikimas reikalavimams (pvz. stabdžių efektyvumo ar skleidžiamo triukšmo) bus matuojamas specialia įranga.

Aut. teisės: delfi.lt

(60)
(6)
(54)

Komentarai (65)