Buvęs techninės apžiūros darbuotojas išklojo schemą, kaip „sutvarkomi reikalai“: visos kontrolės priemonės ir patikrinimai - vaikų darželis  (10)

Automobilio techninė apžiūra (TA) ne vienam gali tapti galvos skausmu. Dėl to vis dar ieškoma pažįstamų, kurie padėtų už atlygį ją atlikti fiktyviai. Kiek dabar kainuoja tokia paslauga ir kaip „sukasi“ jos vykdytojai?

Pamatęs TV laidos reportažą apie techninių apžiūrų kontrolę į redakciją kreipėsi skaitytojas Vytas (tikrasis vardas ir pavardė redakcijai žinoma). Jis pasakojo daug metų dirbęs vienoje TA stotyje, tad matytas reportažas sukėlė daug abejonių.

Pašnekovo nuomone, TA stotyse vis dar klesti kyšininkavimas. Už tam tikrą sumą teigiami apžiūros rezultatai gali būti nupirkti, o kai kurie iš esmės tvarkingi automobiliai jos „nepraeina“, tik dėl to, kad bendri patikrų rezultatai nebūtų per geri ir nesukeltų įtarimų.

Vyriškis taip pat abejojo TA kontrolę vykdančios Valstybinė kelių transporto inspekcijos (VKTI) veiklos efektyvumu.

„Vos inspekcija išvažiuoja į patikrinimą, kiekviena TA stotis tai žino. Net kai vykdomi neplaniniai, patikrinimai, stotims tai būna žinoma. Vieni darbuotojai sužino ir iš karto perspėja kitus – vos inspektoriai kerta kokio nors rajono ribas, visų aplinkinių rajonų stočių darbuotojai jau būna pasiruošę ir laukia kontrolės“, – tikino pašnekovas.

Jo teigimu, tokiais atvejais, darbuotojų žargonu, TA atvažiuoja tik tokie „vargšai“, kurie tikrai nori sužinoti visus automobilio trūkumus – jokių pažįstamų, jokių tarpininkų automobilių.

„Vieną kartą prieš daugelį metų kalbėjau su kontrolės skyriaus vadovu. Sakau, juk neturi būti, kad jūs išvažiuojate ir visi jau žino, taip korupcija klesti. Baikite, sako, čia visa sistema korumpuota“, – prisiminė vyriškis.

Jis abejojo, kad kuris nors iš TA stočių darbuotojų susigundys 500 Eur paskatinimu už tai, kad įduotų nesąžiningą kolegą. Esą kaina už fiktyvią apžiūrą per pažįstamą anksčiau kainuodavo 50 – 100 Lt, o dabar – tiek pat tik eurais.

Darbuotojai tariasi tarpusavyje, kas kokio pažįstamo automobilį „apžiūrės“ ir atlygis už „tarpininkavimą“ yra kur kas didesnis nei žadamas paskatinimas už įdavimą.

„Pagalvokite: krovininis automobilis važiuoja į apžiūrą 20–30 km. Jeigu jo nepraeis dėl kokio stabilizatoriaus įvorių laisvumo, tada teks grįžti į autoservisą, vėl į pakartotinę apžiūrą. Patikėkite, lydintys mechanikai ir visa kita kainuoja, taigi, jie suinteresuoti, kad praeitų ir po to iš karto galėtų važiuoti „į reisą“. Tokiu atveju 100 Eur – ne pinigai“, – aiškino Vytas.

Anot jo, jeigu pasitaikydavo priekabesnis darbuotojas, tai krovininio automobilio savininkas nesiderėdamas iš karto siūlydavo ir didesnes sumas, kad tik iš karto praeitų TA.

„Tarkime, yra reikalavimai vilkiko dujų išmetimo sistemai – negali būti jokių virinimų, tvirtinimų, pakeitimų, turi būti taip, kaip numatyta Euro4 ar Euro5 standartuose. O jeigu jis kokį bakelį privirino, sutvirtino apsaugą, suvirino pradegusį vamzdį? Vilkiko išmetimo sistemos katalizatorius kainuoja dešimtimis tūkstančių. Taigi, kur kas pigiau sumokėti už apžiūrą, nei normaliai suremontuoti?“, – svarstė pašnekovas.

Kaip apgauti sistemą

Vyto nuomone, daugelis TA stočių darbuotojų yra korumpuoti, bendrauja su tarpininkais, kuriems nesunku rasti klientų, norinčių greitos TA už papildomą užmokestį. Kad nekeltų įtarimų, jie netikrina tų pačių transporto priemonių, o susikeičia pagal principą „tu patikrink mano, o aš tavo“.

Pašnekovas pripažino, kad jau kurį laiką TA stotyje nedirba. Tačiau esą turi pažįstamų ir buvusių bendradarbių, kurie esą pasakoja, kad viskas likę kaip anksčiau. Vytas teigė susigadinęs sveikatą ir buvo priverstas išeiti iš darbo, nes buvo principingas ir susipyko su vidaus kontrolės specialistais, kurie netgi keisdavo pirminius patikrinimų dokumentus.

„Ten toks požiūris, kad niekas neis ir nesiskųs, visi sėdės kaip pelės po šluota. Visais laikais atlyginimas nebuvo didelis bet „išėjus į liniją“ eilinę dieną daugelis parsinešdavo mažiausiai 200 – 300 Lt. Taigi, daug kas bijo, prarasi darbą ir aukso kasyklą“, – kalbėjo vyriškis.

Jis pripažino, kad dabartiniai TA centrų darbuotojai atsargūs, tačiau veikiančios prevencijos priemonės nėra efektyvios. Ir Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacija „Transeksta“ pasiūlyta naujovė – apžiūros fotografavimas nebus labai veiksmingas.

„Tavo rankose kompiuteris, kurį gali valdyti. Nėra taip, kad jame esantis rodiklis „atėjo ir nuėjo“ – viskas koreguojama. Pvz., tikrini galinius stabdžius, matai kad stabdo netolygiai, tačiau iš karto tai gali pakoreguoti su rankiniu stabdžiu – gali taip palaikyti, kad tolygumai neviršys leistinų ribų“, – aiškino buvęs TA centro darbuotojas.

Jo teigimu, seniausiai apžiūrose buvo naudojamos vaizdo kameros ir kitos priemonės, tačiau situacijos iš esmės tai nepakeitė.

Vis dėlto, esą jeigu kiekvienas tikrintojas vaikščiotų su vaizdo registratoriumi, maža vaizdo kamera, kuri viską fiksuotų ir kurios įrašą bet kada būtų galima peržiūrėti, o nustatyti kyšininkai būtų viešinami, galbūt pavyktų situaciją pakeisti.

Už pinigus – kas dešimtas?

VKTI viršininko pavaduotojas Romanas Vilčinskas paaiškino, kad pagal patvirtintą planą kiekvienas TA kontrolierius patikrinamas vidutiniškai du kartus per metus. Be to, vykdomi neplaniniai patikrinimai.

Anot pavaduotojo, pirmąjį šių metų pusmetį nubausti 38 kontrolieriai ir du įmonių vadovus. Jie nubausti už tai, kad atliko techninę apžiūrą, nenustatė didelių techninės būklės trūkumų ir išdavė teigiamą rezultatą. Panašiai kaip ir praėjusiais metais, apie 11–12 proc. apžiūrų atliekama pažeidžiant taisykles, dėl to taikomos sankcijos.

1 | 2

(36)
(5)
(31)

Komentarai (10)