Jėzaus veržlė - kas tai per detalė ir kodėl kariai ją taip keistai pavadino?  ()

Orlaiviai visada yra lydimi šimtų techninių žodžių, kurie yra nesuprantami su šia sritimi nesusidūrusiems žmonėms. Visgi, kai kurie orlaiviai turi vieną labai svarbią ir labai mažą detalę, kuri pasižymi keistu pavadinimu. Tai - Jėzaus veržlė. Taip ji vadinama ir literatūroje, ji kaip pagarbos ženklas įteikiamas į atsargą išeinantiems kariams, o šio pavadinimo šaknis galime surasti dar Vietnamo kare.

Jėzaus veržlė yra nedidelė plieninė detalė, laikanti pagrindinį sraigtasparnio rotorių. Teisybės dėlei reikėtų pasakyti, kad, nors pavadinimas yra labai plačiai paplitęs ir sraigtasparnių mechanikai jį gerai žino, oficialiai ši detalė vadinama pagrindinio rotoriaus veržle. Pavadinimas „Jėzaus veržlė“ paplito tarp JAV karių Vietnamo karo metu. Tai buvo pirmas karinis konfliktas, kurio metu sraigtasparniai buvo taip plačiai naudojami.

Kariai aktyviai domėjosi šiomis transporto priemonėmis, todėl jų dėmesį patraukė neįprastai maža veržlė, laikanti pagrindinį sraigtasparnio rotorių. Mechanikai jiems paaiškino, kad jai lūžus ar atsisukus rotorius tiesiog nulėktų šalin ir sraigtasparnis neabejotinai sudužtų. Kadangi tokiu metu teliktų šaukti „o Jėzau!“, detalė praminta „Jėzaus veržle“. Pavadinimas kariams pasirodė toks juokingas, kad jis labai greitai paplito. Jį kariai naudojo ir savo rašytiniuose atsiminimuose, o vėliau jis pasirodė ir techninėje literatūroje.

Vėliau į atsargą išeinantiems sraigtasparnių pilotams buvo dovanojamos Jėzaus veržlės. Ypač, jei kuri nors buvo skilusi - prieš skrydžius Jėzaus veržlę reikia patikrinti. Pastebėjus net menkiausią įtrūkimą ar kitokį defektą veržlė yra keičiama. Visgi, atvejų, kuomet Jėzaus veržlė sulūžo ar iškrito pasiųsdama sraigtasparnį į pražūtį, yra labai mažai.

Tai kodėl tokia neįtikėtinai svarbi detalė yra tokia maža? Ji gali pasirodyti maža ir lengva, tačiau Jėzaus veržlė yra pagaminta iš gana stipraus plieno lydinio. Didesnė jos tiesiog nereikia, nes, kaip minėta, dėl lūžusios Jėzaus veržlės įvyko labai mažai nelaimių.

Įdomu ir tai, kad kai kurie patys naujausi sraigtasparniai Jėzaus veržlės nebeturi. Pagrindinis rotorius yra tvirtinamas kitaip ir Jėzaus veržlė nebėra reikalinga. Dabar šiuo vardu vadinamos ir kritiškai svarbios kitų mechanizmų ir net kopinėjimo įrangos detalės.

Aut. teisės: Technologijos.lt

(82)
(11)
(71)

Komentarai ()