Boeing krizė. Vieno iš populiariausių lainerių skrydžiai nebevyksta, kompanijos kapitalizacija smuko $27 milijardais (Video)  (9)

Per pusmetį su 737 Max 8 laineriais įvyko dvi katastrofos, kuriose žuvo šimtai žmonių. Suabejota šio Boeing modelio saugumu.


Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

Aviacijos korporacijoje Boeing – krizė. Per pusmetį su keleiviniais lėktuvais 737 Max 8 įvykus dviems katastrofoms, šio modelio lėktuvų skrydžiai uždrausti visame pasaulyje, o tiekimas – sustabdytas. Boeing rinkos vertė krenta kelias dienas, kompanijai gali tekti sumokėti ir už lėktuvų prastovas. O pagrindinis klausimas – ar naujausiais boeingais saugu skraidyti – kol kas neatsakytas.

Indonezija ir Etiopija

Kovo 10 dieną, Ethiopian Airlines priklausantis Boeing 737 Max 8 sudužo vos išskridęs iš Adis Abebos oro uosto. Visi juo skridę 157 žmonės žuvo. 2018 metų spalį Indonezijos kompanijai Lion Air priklausantis to paties modelio laineris sudužo netrukus po išskridimo iš Džakartos oro uosto; žuvo 189 žmonės.

Abiejų katastrofų priežastys galutinai dar nenustatytos, tačiau, pavyzdžiui, JAV ir Kanada jau atkreipė dėmesį į panašias katastrofų aplinkybes. O būtent, ekspertai spėja, kad abiem atvejais galėjo kilti problemų su automatine sistema MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System), skirta padėti pilotams vairuoti. Kaip paaiškėjo po Lion Air katastrofos, detalės apie jos veikimą nebuvo įtrauktos į Boeing instrukciją.

Federalinė JAV civilinės aviacijos federacija (FAA) kovo ⁠11 dieną išleido pareiškimą, patvirtinantį 737 Max 8 saugumą ir pažymėjo, kad nėra informacijos, siejančios Etiopijoje ir Indonezijoje įvykusias katastrofas. Tačiau FAA reikalauja, kad ne vėliau nei iki 2019 metų balandžio Boeing atliktų 737 Max 8 modelio „dizaino pakeitimus“ – tai apima ir MCAS programinės įrangos atnaujinimą. Korporacija tą pačią dieną pažadėjo, kad darbai bus atlikti „per artimiausias savaites“.

Nusileidimas ir nuostoliai

Po katastrofos Etiopijoje visame pasaulyje pradėti drausti Boeing 737 ⁠Max 8 skrydžiai ir jiems uždaryta oro erdvė. Draudimus palaikė: Etiopija, Indonezija, Kinija, Kanada, Australija, Europos sąjungos šalys – iš viso daugiau nei 40 šalių.

JAV aviacijos reguliuotojas Boeing 737 Max skrydžių neuždraudė, ir tada atitinkamą draudimą išleido prezidentas Donaldas Trumpas (nepamiršęs paminėti, tikriausiai siekdamas paguosti, kad Boeing – „neįtikėtina kompanijai“). Be to, Trumpas savo Twitter paskyroje pažymėjo, kad lėktuvai tapo „pernelyg sudėtingi, kad jais būtų skraidoma“, ir dabar vietoje pioltų veikiau „reikia kompiuterių mokslininkų iš MIT“. Įdomu, kad pati Boeing kompanija dar iki Trumpo sprendimo rekomendavo FAA laikinai sulaikyti visus 737 Max skrydžius (nors ir pabrėžė jų saugumą).


Po katastrofos Etopijoje, Boeing kotiruotės rinkoje sumažėjo 11% (kitą dieną po sudužimo įvykęs vertės smukimas tapo didžiausiu nuo pat 2001 metų rugsėjo 11-osios teroro aktų), o kompanijos kapitalizacija sumažėjo beveik $27 mlrd. Tačiau skubėti pirkti atpigusių Boeing akcijų analitikai nerekomenduoja, įspėdami apie galimus užsakymų vykdymo sutrikimus. Reuters duomenimis, 737 Max lainerių tiekimas dabar užšaldytas, nors gamyba tęsiama. Kompanijai taip pat gresia nepatenkintų pervežėjų ieškiniai: pavyzdžiui, pigių skrydžių bendrovė Norwegian Air rengiasi per teismą priversti Boeing padengti nuostolius, kilusius dėl norvegų atsisakymo eksploatuoti 18 lėktuvų 737 Max 8.

Maksimaliai patikimas?

737 Max šeima – naujausia keleivinių lėktuvų Boeing 737 karta, ji pradėta gaminti ir pardavinėti 2017 metais. Gamintojas pažymi naujojo lėktuvo „nepralenkiamą kuro naudojimo efektyvumą“, „efektyvesnius konstrukcinius sprendimus“ ir „maksimalų patikimumą“. Pačios korporacijos duomenimis, tai yra geriausiai parduodamas laineris jos istorijoje – šimtai pirkėjų visame pasaulyje iš Boeing užsakė daugiau nei 5000 lainerių. Iš jų 371 jau pristatytas užsakovams ir eksploatuojamas.

Po antros per pusę metų katastrofos su 737 Max 8, daugelis lainerio patikimumu suabejojo ir ėmė labiau bijoti skristi. Quartz analizė parodė, kad jis – vos ne pavojingiausias lėktuvas. Beje, kaip pažymėjo leidinys, didžia dalimi tai lemia jo populiarumas – patys populiariausi orlaiviai paprastai būna ir susiję su daugiausiai katastrofų. Be to, kaip primena Quartz, statistika rodo, kad skraidyti vis viena saugiau, nei vairuoti automobilį. Savo ruožtu Financial Times paskatino nesibaiminti skrydžių 737 Max 8, nurodydamas, kad šiuolaikinė elektronika visgi didina skrydžių saugumą, sumažindama pilotavimo klaidų galimybę.


republic.ru

(21)
(5)
(16)

Komentarai (9)