Įdomaus beuodegio sraigtasparnio istorija - sovietai labai norėjo kažko panašaus  (3)

Pasibaigus Antrajam pasauliniam karui, 1947 metais genialus vokiečių inžinierius Anton Flettner, kuris Vokietijoje sukūrė sraigtasparnį „Flettner FI282 Kolibri“ (angl. „Hummingbird“), atvyko į JAV ir įsidarbino vyriausiuoju inžinieriumi JAV įmonėje „Kaman company“. Jo dėka Amerikoje buvo pradėtas konstruoti ir gaminti unikalaus veikimo principo sraigtasparnis „HH-43 Huskie“, pasakoja Lietuvos kariuomenės atsargos majoras ir ginkluotės entuziastas Darius Antanaitis.


Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

Pasak jo, šio orlaivio konstrukcija unikali savo sraigtų išdėstymu. „Skirtingai nuo mums dabar žinomų sraigtasparnių konstrukcijos, kai vienas sraigtas yra virš orlaivio, o kitas uodegoje, HH-43 turėjo abu sraigtus virš piloto kabinos – ir jie vienas kito atžvilgiu sukosi kampu. Tokia konstrukcija leido sumažinti sraigtasparnio gabaritus. Nebereikėjo ilgos uodegos su sraigtu“, – pasakoja karys. Persidengiančių sraigtų sraigtasparniai nedidelėmis apimtimis gaminami iki šiol, bet HH-43 tikrai yra vienas iš garsiausių tokio tipo orlaivių.

Savo tarnybą JAV kariuomenėje „Huskie“ pradėjo 1950 metais. „Pirminė HH-43 užduotis buvo gelbėjimo bei gaisrų gesinimo darbai. Sraigtasparnis dalyvavo Vietnamo kare, kur dėl savo unikalių kabėjimo ore galimybių sėkmingai atliko daug paieškos ir gelbėjimo operacijų“, – aiškina ginkluotės entuziastas.

Anot jo, tarnybos metu sraigtasparnis buvo kelis kartus modernizuotas. Viena iš svarbesnių modernizacijų buvo „Huskie“ stūmoklinių variklių pakeitimas turbininiais. Toks pakeitimas stipriai sumažino sraigtasparnio svorį bei padidino jo galią.

 

„HH-43 valdė du pilotai ir dar du kariai buvo atsakingi už karių evakuaciją. Sraigtasparnis galėjo skraidinti beveik 2 tonas sveriantį krovinį bei pakilti į 7 km aukštį. Turėdamas beveik 1500 kg kuro, sraigtasparnis gebėdavo įveikti virš 800 km atstumą be papildomų kuro bakų“, – pasakoja D.Antanaitis.

Jo teigimu, po beveik 20 metų šlovingos tarnybos „HH-43 Huskie“ 1970 metais buvo išleistas į atsargą ir pakeistas naujesniu gelbėjimo sraigtasparniu. Tačiau jo istorija nesibaigė vien tik tarnyba JAV.

„Huskie“ tapo ir sovietų sraigtasparnio „Ka-26“ įkvėpimo šaltiniu. Po 15 metų nuo „Huskie“ gamybos pradžios sovietai praktiškai nukopijavo „HH-43 Huskie“ dizainą ir pritaikė panašias technologijas – dviejų pagrindinių sraigtų schemą. Sovietų inžinieriai tik truputi pakeitė vokiečių inžinieriaus Antono Flettnerio sukurtą technologiją. Vietoj kampu besisukančių sraigtų, jie sumontavo šiuos vieną virš kito“, – teigia karininkas.

 

Taip vokiečių inžinieriaus sukurtas, JAV pagamintas ir JAV kariuomenėje sėkmingai atitarnavęs sraigtasparnis „HH-43 Huskie“ padėjo sovietams atrasti ant vienos ašies sumontuotų dviejų sraigtų technologiją, kurią „įsisavino“ sovietų gamykla „Kamov“, sako ginkluotės entuziastas.

„Nors sovietams ir pavyko nukopijuoti JAV sraigtasparnio dizainą, tačiau pasiekti „Huskie „techninių ir operacinių savybių „Ka-26“ taip niekada ir nepavyko. Vėliau Sovietų sąjunga – o dabar Rusija – „Huskie“ technologijas panaudojo savo atakos sraigtasparnyje „Ka-50“, kuris NATO vadinamas „Hokum A“, – apibendrina D.Antanaitis.

Pasidalinkite su draugais
Aut. teisės: Lrytas.lt
Lrytas.lt
(14)
(3)
(11)

Komentarai (3)