Išskirtinė JAV operacija „Credible Sport“ – „C-130 Hercules“ lėktuvai raketų pagalba galėję beveik vertikaliai pakilti ir nusileisti futbolo stadione: kam prireikė tokio ekstremumo (Foto, Video)  ()

Staigi ir gili geopolitinės situacijos krizė paskatino JAV imtis neeilinių sprendimų.


Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

Irano 1979 m. vykusi islamo revoliucija niekada neturėjo nustebinti JAV. Tačiau kadangi Iranas buvo vienas didžiausių JAV sąjungininkų, Amerikos vyriausybė užmerkė akis ne tik dėl šacho žiaurumų, bet ir dėl vis labiau populiarėjančio jo nepasitenkinimo.

Tada staiga įvyko revoliucija, šachas pabėgo iš šalies ir neilgai trukus po to 52 Amerikos diplomatai pateko į nelaisvę Irano kovotojams.

Operacija „Eagle Claw“

1980 m. balandžio 24 d. bandyta įkaitus gelbėti. Operacijos „Eagle Claw“ metu „Delta“ pajėgų komandos turėjo slapta patekti į Teheraną, kad užpultų JAV ambasadą ir užsienio ministerijos junginius, kuriuose buvo laikomi amerikiečių įkaitai. Kai jie bus išlaisvinti, jie bus nugabenti per gatvę į „Amjadien“ futbolo stadioną, kur juos išskraidins „RH-53D Sea Stallion“ sraigtasparniai.

Tai buvo labai sudėtingas planas. Aštuoni „RH-53D Sea Stallion“ sraigtasparniai turėjo susitikti atramos taške „Desert One“ – nuošalioje sustojimo vietoje Irano dykumoje pasipildyti degalų.

Tačiau viskas pakrypo bloga linkme netrukus po operacijos pradžios. Du sraigtasparniai nukrypo nuo kurso dėl mechaninių problemų. Tada likę šeši pateko į dulkių audrą, dėl kurios jų varikliai perkaito. Kai jie pasiekė „Desert One“, tik penki sraigtasparniai dar sugebėjo tęsti misiją.

 

Buvo priimtas sprendimas operaciją nutraukti. Tada, kai sraigtasparniai ruošėsi išvykti, vienas susidūrė su „C-130“ lėktuvu, prikrautu kuro cisternų. Abu orlaiviai sprogo – žuvo aštuoni įgulos nariai, kurių kūnų nepavyko atgauti. Nesusidūrus su priešu, drąsi gelbėjimo operacija virto žeminančia nesėkme.

Operacija „Credible Sport“

JAV prezidentas Džimis Karteris iškart įsakė dar kartą bandyti išgelbėti įkaitus. Šį kartą Pentagonas nusprendė naudoti „C-130“ „super-STOL“ versiją, galinčią nusileisti stadiono viduje, paimti išlaisvintus įkaitus ir tada pakilti beveik tiesiai vertikaliai. Tuomet orlaivis nusileistų ant lėktuvnešio.

Žinoma, problema buvo ta, kad „C-130“ „super-STOL“ versija dar neegzistavo. Tačiau „C-130“ lėktuvai daugelį metų kilo beveik vertikaliai, naudodamiesi JATO („Jet Assisted Take Off“) ir galėjo nusileisti trumpuose nusileidimo takuose.

Kalbant apie nusileidimą ant lėktuvnešių, tai buvo sėkmingai atlikta dar prieš du dešimtmečius. Žinoma, futbolo stadionas su 30 metrų aukščio tribūnomis nėra tas pats kaip lėktuvnešio denis.

 

Tęsinys kitame puslapyje:




Slaptai programai buvo suteiktas pavadinimas „Credible Sport“, o jos būstinė buvo Eglino oro pajėgų bazės pagalbiniame lauke Nr. 1. Buvo pristatyti keturi „C-130“. Du skirti modifikuoti, trečiasis orlaivis veiktų kaip technologijos demonstracija, o ketvirtasis būtų naudojamas treniruotėms.

JAV armija greitai suprato, kad JATO idėja neveiks. JATO sistema buvo per didelis papildomas svoris. Jie nusprendė naudoti raketinius variklius.

Pirmoji užduotis buvo sustiprinti lėktuvo korpusą, kad jis atlaikytų intensyvius įtempius, kuriuos sukels šaudančios raketos. Po to jie pradėjo montuoti raketinius variklius skirtinguose fiuzeliažo taškuose.

Aštuoni į priekį nukreipti Jūrų laivyno priešpovandeninių raketų (ASROC) varikliai buvo sumontuoti ant priekinio fiuzeliažo, kad būtų galima sulėtinti orlaivio greitį. Aštuoni žemyn nukreipti „Shrike“ (antiradiacinės raketos) varikliai buvo sumontuoti apačioje.

Lėktuvo gale kilimui buvo sumontuoti aštuoni „RIM-66“ raketų „MK 56“ varikliai. Keturi ASROC varikliai buvo sumontuoti ant sparnų, kad būtų galima valdyti pakrypimą, o dar du ASROC varikliai buvo sumontuoti ant uodegos apačios, kad kilimo metu ji nesitrenktų į žemę.

 

Praėjus trims savaitėms nuo programos pradžios, bandomasis orlaivis atliko pirmąjį skrydį. Po mėnesio pirmasis visiškai modifikuotas orlaivis buvo pristatytas bandymams. Buvo atlikta daugybė skrydžių ir kiekvieną kartą orlaivis pasirodė puikiai.

Spalio 29 d. viskas buvo paruošta gelbėjimo operacijai. Tačiau pirmiausia komandai reikėjo atlikti pilnus raketų bandymus. Kilimai vyko labai gerai, tačiau ruošdamiesi pradėti nusileidimo etapą jie nusprendė, kad kompiuteriai, kuriuose vykdoma šaudymo seka, nebuvo tinkamai sukalibruoti, todėl pirmą kartą tai atliks rankiniu būdu.

Būdami 6 m atstumu nuo žemės, įgula šaudė į priekį nukreiptomis raketomis ant lėktuvo viršaus, o paskui į priekį nukreiptas raketas, esančias žemiau fiuzeliažo. Bet atsakingasis skrydžių inžinierius buvo apakintas raketomis, šaudančiomis iš viršaus, ir neteisingai įvertino apatinių raketų laiką, paleidęs jas per anksti, kol orlaivis vis dar buvo ore. Orlaivis nukrito ant žemės. Lėktuvas užsiliepsnojo, bet, laimei, niekas nenukentėjo.

Po kelių dienų įvyko prezidento rinkimai, kuriuos laimėjo Ronaldas Reaganas. Iraniečiai tuoj pat nurodė, kad jie išvaduos įkaitus. Operacija „Credible Sport“ buvo atšaukta ir greitai pamiršta.

Pasidalinkite su draugais
Aut. teisės: MTPC
MTPC
(22)
(1)
(21)

Komentarai ()