Naujas iššūkis mokslui – kaip sukurti sumanius automobilius, apsaugančius nuo avarijų?  (1)

Dabartinis technologijų lygis balansuoja ant tos ribos, po kurios prasidės masiniai dirbtinio intelekto kūrimo ir pritaikymo darbai. Taip, jis dar nebus toks, kaip vaizduojamas filmuose, tačiau vis daugiau ir daugiau įtakos mūsų gyvenimus. Vieną tokią sistemą, apsaugančią vairuotojus nuo avarinių situacijų užsimojo sukurti Pentagonas su neįvardintu automobilių gamintojų kompanija. Bet apie viską iš eilės.


Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

Tyrinėtojai pamėgins automobilius padaryti daug sumanesnius už dabartinius modelius, ypač kalbant apie jų nervingus, nuolat judančius, pernelyg žmogiškus vairuotojus.

Šis projektas prasideda Sandijos nacionalinėse laboratorijose prie Albukerko, Naujojoje Meksikoje, finansuojant Pentagonui ir vienam iš didžiųjų automobilių gamintojų, kurį jie atsisakė įvardinti. Tyrimą galima pritaikyti kariniams tikslams pervežti kareivius ir įrangą.

Kitas tyrimo etapas yra priversti kai kuriuos bandomojo važiavimo vairuotojus iš tikrųjų nuobodžiauti. Vilkstinė vairuotojų su smegenų bangas fiksuojančiomis kepurėmis lėtai važiuos monotoniška vietove aplink nenaudojamą artilerijos pratybų lauką Europoje ir lauks, kol prasidės nuobodulys, sakė vyresnysis techninės komandos narys Kevin Dixon iš Sandijos laboratorijos.

Smegenų bangų analizavimas

Sumanūs automobiliai galėtų padėti ir paprastiems vartotojams, pavyzdžiui, išjungdami mobilųjį telefoną, pastebėję, kad turite problemų vairuodami ir jums nereikia dar vieno dėmesį blaškančio šaltinio. Arba sumanesnis automobilis galėtų uždavinėti klausimus, didinančius budrumą, jeigu jam kiltų įtarimų, kad vairavimui skiriate mažiau dėmesio, negu reikalauja eismo sąlygos.

„Tai fizikos ir psichologijos klausimas“, – sakė Dixon. Analizuodami prie elektroencefalografų (EEG) prijungtų vairuotojų smegenų bangas ir tuo pat metu stebėdami automobilių kompiuterių duomenis, inžinieriai sugebėjo numatyti būdus, kaip automobiliui nuspręsti, ar vairuotojo dėmesys per daug apkrautas.

Jeigu panašu, kad vairuotojas turi problemų sudėtingoje situacijoje, „automobilis gali perimti mobiliojo telefono valdymą ir atidėti gaunamus skambučius“, – pasakojo Dixon. „Taip pat, jeigu sistema nuspręs, kad vairuotojo regėjimas pernelyg apkrautas, GPS įrenginys gali persijungti iš vaizdinių į girdimų nuorodų režimą“.

Dixon pasakojo, kad automobilių gamintojai galėtų pasiskolinti oro laivyne naudojamą technologiją, kuri žūtbūtinėse situacijose moteriško balso įrašais perspėtų pilotus arba sudrebintų valdymo svirtį, jei variklio užgesimas neišvengiamas.

Pavojingai mažas apkrovimas

Nors nėra sunku nuspręsti, ar vairuotojo dėmesys per daug apkrautas, tačiau Dixon tikisi porą ateinančių metų praleisti alinančiose sprendimo paieškose, kaip sumaniam automobiliui suprasti, kada vairuotojo apkrovimas yra pavojingai mažas.

„Tyrimai rodo, kad apie 90 procentų vairavimo laiko važiuojama išsiblaškius, t. y. vairuotojas nėra visiškai susitelkęs į vairavimą“, – sakė Dixon. „Mes nenorime atpažinti tų situacijų, kadangi vairuotojas tiesiog išjungtų įrenginį dėl jo nuolatinių priminimų, tačiau norime atpažinti tas retas situacijas, kai vairuotojas neišvengiamai artėja į tikrą pavojų“.

Pentagonas labai domisi nuobodžiaujančių, išsiblaškiusių vairuotojų tema.

„Vilkstinių operacijose jūs lėtai važiuojate dulkėtu keliu, žiūrėdami į prieš jus važiuojančio sunkvežimio galą“, – paaiškino Dixon. „Jeigu nesate visiškai susikaupęs, galite atsitrenkti į priešais važiuojantį sunkvežimį arba nuvažiuoti nuo kelio“.

Dixon pripažino, kad civiliai vairuotojai vargiai ar dėtųsi EEG kepures (45 minučių procedūra eksperimento metu) vien tam, kad jų automobiliai galėtų įsijausti į jų būseną. Jis sakė, kad galima naudoti ir kitus duomenis, pavyzdžiui, per pulso jutiklį vaire. Tačiau jis taip pat pridūrė, kad tokių naujovių nesitikėtume naujuose automobiliuose dar kokius penkerius metus.

Plačiau: Future Smart Cars Would Prevent Accidents

Iš anglų kalbos vertė ir redagavo:

„Transer“ – specializuotų techninių ir teisinių vertimų biuras

www.transer.net
info@transer.net  
+370 677 44231

Kopijuojant ar cituojant būtina nurodyti informaciją apie vertimą atlikusį biurą!

Pasidalinkite su draugais
Aut. teisės: www.technologijos.lt
(0)
(0)
(0)

Komentarai (1)

Susijusios žymos: