Nešvaistykite be reikalo savo pinigų: kokius vitaminus iš tikro verta vartoti saugant savo sveikatą  (4)

Kai kalbame apie vitaminus ir mineralus, atrodo, kad daugiau visada yra geriau, tiesa? Neskubėkite.

Vitamino C prisotintas gėrimas yra gerai tik tuo atveju, jeigu šios medžiagos jums trūksta. Perteklius bus greitai pašalintas iš organizmo.

O dažniausiai vitaminų C, B ir E mums visiškai pakanka teisingai maitinantis.

Žinoma, šios rekomendacijos negalioja susirgus ar su labai neteisinga mityba, bet tuomet tikslias vitaminų dozes nustatys gydytojai, saviveiklos čia nereikia. Tačiau profilaktiškai visada verčiau didinti mitybos įvairovę ir taip gauti reikiamus vitaminus, nei vartotoi jų papildus.

Vis dėlto, vienos medžiagos žmogaus organizmui trūksta dažniau ir taip lengvai jos gauti nepavyksta.

Tai yra vitaminas D.

Nors, jo tikrojo poreikio klausimas vis dar yra diskutuotinas dalykas, tačiau regionuose, kur yra mažiau Saulės šviesos, jo tikrai gali pritrūkti. Tokiu atveju, papildai gali net labai praversti.

Kodėl mums reikia vitamino D?

Praktiškai yra du skirtingi vitaminai – D2, kurį gauname iš papildų ir maisto bei D3, kurį pasisaviname iš Saulės. Ši medžiaga mums padeda stiprinti kaulus, taip pat gerinti imuninę sistemą ir raumenų judėjimui.

Vitaminas D dažnai veikia kartu su kalciu, nes jis kaulams padeda įsisavinti mineralus.

Tyrimais nustatyta, kad žmonės, kurie reguliariai vartojo vitamino D papildus vidutiniškai ilgiau gyveno bei rečiau kentėjo nuo osteoporozės.

Kaip gauti vitamino D?

Pirmiausia tai – Saulė. Tačiau nustatyta, kad riebi žuvis, pavyzdžiui, lašiša ar tunas, jautiena, kiaušinių tryniai bei sūris taip pat nestokoja šio vitamino. Kadangi jo nėra daug piene, sausuose pusryčiuose ir apelsinų sultyse – čia dažnai jo pridedama papildomai.

Deja, Lietuvoje ir kituose Šiaurės kraštuose iš Saulės vitamino D galima gauti tik vasaros laikotarpiu, o likusiais mėnesiais jo turėtume gauti iš maisto. Bet žuvį valgome gana retai ir jos nepakanka normaliai vitamino D dozei. Tad vienintelė saugi išeitis - bent nuo lapkričio mėnesio nusipirkti vitamino D papildus vaistinėje.

Mažiausia rekomenduojama vitamino D paros dozė sveikam suaugusiam žmogui yra 600 IU (riebaluose tirpių vitaminų matavimo vienetas), iš kurių stiklinėje pieno yra apie 25 proc. paros dozės. Nors Nacionalinis sveikatos institutas siūlo 600 IU per dieną (arba 15 mkg.), tačiau žmogus gali suvartoti net iki 4 tūkst. IU per dieną (arba 100 mkg.).

Tačiau nepersistenkite. Jei peržengsite 4 tūkst. IU ribą (beveik septynis kartus daugiau rekomenduojamos dienos dozės) galite patirti pykinimo, vidurių užkietėjimo ar silpnumo simptomus. Ir tai visai ne dėl karščio būnant po atvirais Saulės spinduliais, kaip dažnai žmonės pagalvoja.

Aut. teisės: www.technologijos.lt

(36)
(3)
(33)

Komentarai (4)