Kaip uždirbant 3500 Lt sukaupti atostogoms užsienyje ir nuosavam būstui  (41)

Jauna šeima trejus metus skaičiuoja kiekvieną išleistą litą ir savo pajamas. Kruopščiai vedamoje buhalterijoje įskaičiuotos ir menkiausios išlaidos. 3500 litų per mėnesį šiuo metu uždirbanti trijų asmenų šeima pasakoja perkanti tik kokybiškus produktus, užtenka pajamų pramogoms, atostogoms užsienyje ir lieka po truputį kaupti fondą pirmajam būstui, kuriame jau sukaupta apie 20 tūkst. litų. Tiesa, prieš kelerius metus šeimos pajamos siekė ir 4-5 tūkstančius litų.

Prisijunk prie technologijos.lt komandos!

Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.

Sudomino? Užpildyk šią anketą!

Kiekvienai metais Rita ir Martynas susiplanuoja savo galimas pajamas ir kiek gali išleisti. Šeimos pajamos per krizę smarkiai nukrito, vien vyro alga 2009 m. sumažėjo apie 40 %, Ritos – penkiais šimtais litų.

Nėra lengva patikėti klausantis, kai jauna moteris pasakoja, kad perka kokybiškus produktus, beveik nenaudoja pusfabrikačių ir turi pinigų atostogoms.

„Tikrai nėra taip, kad gyvename susiveržę diržus 100 %. Tikiuosi, gyvensime taip ir toliau“, – pasakoja ji kol kas nuomojamo vieno kambario buto virtuvėje netoli Vilniaus centro. Tačiau šeima tikisi, kad šitas nuomojamas būstas bus paskutinis ir netrukus galės įsigyti savo, kuriam po truputį taupo. Per trejus metus šiame fonde jau sukaupta apie 20 tūkstančių litų. Tačiau norint įsigyti vidutinį dviejų kambarių butą Vilniuje, pradiniam įnašui reikia sukaupti dar bent 10 tūkstančių ir 5-10 tūkst. dar prireiks dokumentų tvarkymui.

„Pradžioje šovė mintis tiesiog fiksuoti išlaidas, tik pasižiūrėti, kur išleidžiame ir taip taupyti. Kai rašai visas išlaidas, labai gerai matyti, kur daugiausia išleidi. Tokią motyvaciją sau susikūrėme“, – pasakoja Rita, visas išlaidas ir pajamas kruopščiai kaupianti kompiuteryje. Čia rašomos ne tik išlaidos, tarkim, daržovėms, bet ir kiek atsieina jų kilogramas. Taip šeima gali stebėti ir kainų augimą.

„Kaip ir valstybė, taip ir mes, gruodį planuojame kitų metų biudžetą, remdamiesi šių metų išlaidomis. Būna klaidų, būna netikėtų pajamų ir išlaidų. Pasižiūrime, kiek uždirbome praėjusiais metais, įvertiname ekonominę situaciją, ar galime tikėtis atlyginimų mažėjimo, ar ne, ir taip planuojam“, – pasakoja dvejų metų sūnų kartu su vyru auginanti moteris ir priduria, kad sugedus fotoaparatui, naują pirks tik kitą mėnesį, nes nenumatytų išlaidų biudžetas jau išsemtas.

Išlaidų struktūra

Šeima uždirba apie 42 tūkstančius per metus. Per metus šeima išleidžia apie 7800 litų maistui, kas yra apie 150 litų per savaitę. Kas mėnesį apie 1100 atsieina buto nuoma, mokesčiai už telefonus, internetą. Dar apie 120 kainuoja gyvybės draudimas. Prie būtinų išlaidų – darželis – apie 200 litų – iš viso išeina apie 1420 litų būtiniausių išlaidų.

Iš likusių maždaug dviejų tūkstančių litų šeši šimtai atitenka maistui, išlaidos kurui svyruoja apie du šimtus litų (automobilio išlaikymas nekainuoja, šeima susimoka tik mokesčius už pajamas natūra, nes vyras naudoja tarnybinį automobilį), likę – laisvalaikiui, drabužiams, namų apyvokos daiktams ir taupymui.

Laisvalaikis, atostogos

Per paskutinius metus maistui šeima buvo susiplanavusi 150 litų kiekvieną savaitę. Rita stengiasi gaminti namuose, o vyras pietus nešasi į darbą arba užsuka papietauti į namus. Skaičiuoja, kad mieste pietauti tiesiog per brangu.

„Kavinėje valgyti apie 20 litų kasdien, išeitų apie 500 litų, tai visas mūsų mėnesio suvalgytas maistas“, – aiškina Rita. Ji pasakoja, kad daugiausia sutaupyti padėjo prekybos tinklo pakeitimas – taip sąskaitos susitraukė apie 20 %

Anot moters, šeima perka visus įprastus dalykus – mėsą, rūkytus gaminius, vaisius ir apskritai vengia pigiausių produktų.

„Klausimas – kur perkame? Anksčiau apsipirkinėjome viename iš tinklų, kai pradėjome tvarkyti buhalteriją, pamatėme, kur galima sutvarkyti. Ir pakeitę tinklą sutaupėme apie 20 % Mėsą perkame mažame miestelyje – pigiau ir pasitikiu kokybe, nes vietos ūkininkas neapgaus – jei kažką apgaus, visas miestelis sužinos ir praras klientus. Iki šiol nenusivylėme. Aš dabar prisipirksiu mėsos tiek, kad užtektų iki švenčių. Dalį daiktų perkame už pinigus, sukauptus lojalumo kortelėse“, – pasakoja ji ir parodo, kad buhalterijoje dalis daiktų įrašyti kaip nekainavę nieko, nes buvo įsigyti už lojalumo taškus. Sauskelnes sūnui šeima perka internetu ir tam per mėnesį išleidžia apie 80 litų, mišinukų sūnui nepirko, nes ilgai jį maitino pati.

„Dar labai pravartu leisti vyrui eiti į parduotuvę, jis nepriperka nieko, kas nesuplanuota“, – juokiasi ji.

Anot Ritos, nesunku sekti ir akcijas prekybos centruose, ypač, kai reklaminiai lankstinukai patys pasiekia pašto dėžutes, prieš pasukdama į prekybos centrą šeima juos tiesiog perverčia.

„Perkame kokybiškus produktus, pigiausių tikrai neperkame. Labai stebime akcijas, pavyzdžiui, mūsų mėgstamam pomidorų padažui buvo 30 % nuolaida, kas yra maždaug 1 litas. Nusipirkome 10 indelių. Pusfabrikačių beveik neperkame, koldūnus gaminamės namuose ir skaniau, ir pigiau“, – juokiasi ji.

Paklausta, kas šeimos valgiaraštyje ji pasakoja, kad pusryčiams neretai valgo blynus su pačių pririnktų uogų uogiene, pietums – kartais ir žvejoti mėgstančio vyro pagautas žuvis, kartais – sode užaugintos daržovės, tačiau daugumą produktų šeima perka pati. Per metus išlaidų skiltyje nurodyti 800 litų alkoholiui. Tabako visai atsisakyta.

„Jeigu rūkytume, prarūkytume vieną kelionę“, – aiškina Rita, šio įpročio atsisakiusi prieš gimstant sūnui.

Taupo ir laisvalaikio sąskaita

Laisvalaikis – ta sritis, kur stengiasi sutaupyti daugiausia. Sumažėjus pajamoms teko atsisakyti dalies pramogų, sekmadieninių pusryčių mieste. Kai kuriais mėnesiais prie šeimos išlaidų matyti ir 1 ar 10 litų, kitais – iki trijų šimtų, jei atostogos – apie tūkstantį, skirtų poilsiui ir pramogoms.

„Kainos kyla labai sparčiai. Laisvalaikiui neatsirastų papildomų lėšų. Bilietų į teatrus duoda draugai. Pramogaujame daugiausia savaitgaliais, ypač kai geras oras, smagu su draugais išvažiuoti už miesto. Aplink Vilnių gausu maršrutų vienai dienai. Tarkim, prie Neries Kernavėje. Yra nerealių maršrutų. Kartais su draugais einam, kartais su vyro žvejyba derinam“, – šypsosi Rita. Praėjusiais metais laisvalaikiui buvo skirta apie 2500 litų, metais anksčiau – 3000. Atostogoms šeima stengiasi gauti paskutinės minutės keliones į Turkiją, kitus šiltus kraštus arba pigiomis oro linijomis keliauja pas giminaičius į užsienį.

„Gyvename gerai, tikrai gerai. Mums viskas patinka Lietuvoje, tik norisi daugiau tvarkos, stiprių žmonių valdžioje, kad tikėtume tuo, ką jie šneka. Tik labai daug vagių, neskaidrių projektų“, – pokalbį pabaigia Rita.