8000 kilometrų per sekundę: atrasta trumpiausiu orbitiniu periodu aplink juodąją bedugnę skriejanti žvaigždė  ()

Kelno universiteto ir Masaryk universiteto tyrėjai Brno (Čekijos respublika) atrado greičiausią žinomą žvaigždę, rekordiškai greitai skriejančią apie juodąją bedugnę.

Žvaigždė S4716 apskrieja Šaulį A*, Paukščių Tako centro juodąją bedugnę, per keturis metus ir pasiekia maždaug 8000 kilometrų per sekundę greitį. S4716 prie JB priartėja per 100 astronominių vienetų — astronominiais mastais tai nedidelis atstumas. Vienas astronominis vienetas atitinka 149 597 870 kilometrų. Tyrimas publikuotas The Astrophysical Journal.

Mūsų galaktikos centre esančios juodosios bedugnės apylinkėse pilna žvaigždžių spiečių. Šiuose, vadinamuose S spiečiuose, gyvena gerokai daugiau, nei šimtas įvairios masės ir šviesio žvaigždžių. S žvaigždės skrieja itin greitai. „Vienas žymiausių narių, S2, elgiasi kaip stambus žmogus, sėdintis prieš jus kino teatre: užstoja svarbų vaizdą,“ sakė naujojo tyrimo vyr. autorius Dr. Florian Peissker. „Tad, mūsų galaktikos centro vaizdą dažnai užstoja S2. Visgi, trumpai galime stebėti centrinės juodosios bedugnės apylinkes.“

Nuolat tobulindamas analizės metodus ir naudodami beveik dvidešimties metų stebėjimus, mokslininkas dabar be abejonių aptiko žvaigždę, aplink supermasyvią juodąją bedugnę apskriejančią vos per keturis metus. Žvaigždė buvo stebima iš viso penkiais teleskopais, o keturi iš šių penkių buvo apjungti į vieną didesnį teleskopą, kuriuo buvo įmanoma atlikti dar tikslesnius ir detalesnius stebėjimus. „Žvaigždė stabilioje orbitoje, skriejanti taip greitai ir taip netoli supermasyvios juodosios bedugnės buvo visiškas netikėtumas ir žymi stebėjimų tradiciniais teleskopais ribą,“ pažymėjo Peissker.

Negana to, atradimas naujai nušviečia Paukščių Tako širdyje greitai judančių žvaigždžių kilmę ir vystymąsi. „Toks trumpas S4716 periodas ir kompaktiška orbita iš tiesų kelia klausimų,“ pastebėjo su tyrimu susijęs Masaryk universiteto Brno astrofizikas Michael Zajaček. „Greta juodųjų bedugnių žvaigždės taip lengvai negali formuotis. S4716 turėjo judėti vidun, pavyzdžiui, prisiartindama prie kitų S spiečiaus žvaigždžių ir objektų, dėl ko jos orbita smarkiai sumažėjo.“

Universität zu Köln