„Palydovų karai“: žieduotoji planeta perėmė lyderio titulą iš Jupiterio – net 145!  ()

Triženklio skaičiaus ribos iki šiol nebuvo peržengusi nė viena Saulės sistemos planeta.

Saturnas dabar turi daugiau palydovų nei bet kuri kita Saulės sistemos planeta – 145. Jupiteris neilgai išlaikė lyderio poziciją.

Dėl to, kad astronomams pavyko atrasti 62 aplink Saturną besisukančius jaunus mėnulius, planeta tampa pirmuoju žinomu dangaus kūnu istorijoje, turinčiu daugiau nei 100 palydovų, rašo „Live Science“.

Jupiteris Saulės sistemos lyderiu pagal žinomų mėnulių skaičių buvo vos kelis mėnesius. Prieš kelis mėnesius astronomai atrado 12 naujų šio dujų milžino palydovų, o paskui dar 3 palydovus. Dėl to bendras Jupiterio palydovų skaičius pasiekė 95.

Tačiau dabar tarptautinė astronomų komanda atrado 62 naunus Saturno mėnulius, todėl bendras palydovų, skriejančių aplink garsiausią žieduotą planetą, skaičius išaugo iki 145. Taigi, Saturnas yra pirmoji ir vienintelė mokslininkams žinoma planeta, turinti daugiau nei 100 palydovų.

Visi aptikti palydovai yra mažo dydžio, todėl labai blausūs, tai yra, jie blogai atspindi saulės šviesą. Mažiausias iš šių objektų yra tik 2,5 km skersmens.

Mokslininkų teigimu, visi 62 Saturno jaunieji mėnuliai yra netaisyklingos formos. Tai reiškia, kad Saturno gravitacija juos užfiksavo praeityje ir dabar jie skrieja aplink planetą labai pailga elipsės formos orbita. Be to, kai kurie palydovai sukasi priešinga Saturno sukimosi kryptimi. O svarbiausia, kad šių objektų orbitos turi didesnį polinkį nei paprastų palydovų.

Mokslininkai mano, kad daugelis naujų mažyčių palydovų atsirado dėl didesnio objekto, kuris subyrėjo prieš milijonus metų, irimo. Pasak Bretto Gladmano iš Britų Kolumbijos universiteto Kanadoje, Saturno stebėjimai rodo, kad prieš 100 milijonų metų aplink planetą skriejo didelis mėnulis, tačiau dėl kosminės nelaimės jis suskilo į mažus gabalėlius.

Tiesą sakant, astronomai pirmuosius naujus palydovus atrado dar 2019 m., vėliau per kelerius metus rado dar kelias dešimtis palydovų, o pastaruoju metu jų skaičius siekė 62. Mokslininkams prireikė laiko įrodyti, kad šie objektai nėra įprasti asteroidai, o nauji Saturno palydovai.

Pasak astronomų, Saturnas dabar turi 24 įprastus palydovus ir 121 netaisyklingus. Pastaruosius mokslininkai suskirsto į tris grupes: skandinavų, galų ir inuitų. Tik trys nauji palydovai priklauso inuitų grupei, dauguma jų priklauso Skandinavijos grupei, o likusieji priklauso galų grupei.

Mokslininkai mano, kad dėl naujų kosmoso tyrinėjimo metodų naujų Saturno palydovų skaičius gali būti ne galutinis. Tai yra, astronomai mano, kad gali būti, kad aplink planetą skrieja daugiau nei 145 mėnuliai. Tas pats pasakytina ir apie Jupiterį, nes kol kas jis turi „tik“ 95 palydovus, bet gali būti ir daugiau. Belieka tik juos surasti.