Įdomiausios savaitės mokslo naujienos (2016–07–10)  ()

Po beveik 37 metų nuo Voyager 2 skrydžio pro Jupiterį, šią savaitę į planetos orbitą įskriejo zondas Juno. Dar: tyrimas patvirtino ŽIV vakcinos veiksmingumą, o astronomai aptiko planetą su trimis saulėmis!
RAKTINIAI ŽODŽIAI:

1. Trisaulė planeta;
  2. Jupiteris+Junona;
  3. Kvantinis fotoninis procesorius;
  4. Vanduo rudojoje nykštukėje;
  5. Robotinė raja (video);
  6. Neandertaliečiai kanibalai;
  7. Fotosintezės hakeriai;
  8. ŽIV vakcina;
  9. aukso nanodalelės ir šviesa;
  10. Parkinsono ligos žymeklis.

• 2016-07-11 Įdomiausios savaitės mokslo naujienos (2016–07–10)  ()

Naujai atrastoje planetoje – trys saulės

Astronomai atrado egzoplanetą, turinčią tris šviesulius. Už ~340 šviesmečių atrasta planeta nepanaši į jokį kitą žinomą pasaulį.

NASA

Zondas Juno įskriejo į Jupiterio orbitą

NASA sėkmingai įskraidino zondą į Jupiterio orbitą. Zondas Juno, iš palikęs Žemę prieš penkis metus, įjungė savo variklius, sulėtėjęs prisiartino prie Jupiterio ir ten jį perėmė planetos gravitacija. Zondo atsiųstų tonų seka patvirtino, kad stabdymo manevras vyko kaip planuota.

BBC News

Vienišų fotonų kvantinis procesorius

„Nieko nėra neįmanoma!“ Sekdami šiuo motto, profesoriaus Gerhardo Rempe (Max Planck kvantinės optikos instituto direktoriaus) Quantum Dynamics Division fizikams pavyko sukurti kvantinius loginius vartus, kuriame pagrindinį vaidmenį vaidina du šviesos kvantai. Didžiausias tokis užduoties kabliukas, – fotonai įprastai visai nesąveikauja tarpusavyje, o sklinda vienas per kitą nekliudomi. Todėl jie yra idealūs kvantinės informacijos nešėjai, bet nelabai tikę informacijos apdorojimui. Šią nelengvą kliūtį mokslininkai įveikė, pasitelkdami trečią dalelę: vieną atomą, įkalintą optiniame rezonatoriuje, veikiančiame kaip mediatorius. „Išskirtinis mūsų vartų bruožas – sąveika tarp fotonų yra deterministinė“, paaiškino Dr. Stephan Ritter. „Tai svarbu ateičiai, sudėtingesniam panaudojimui, tarkime, kvantiniuose kompiuteriuose ar globaliems kvantiniams tinklams.“

Phys

Pirmajame šalčiausios rudosios nykštukės spektre astronomai aptiko vandens pėdsakus

Nuo pat atradimo 2014 m., ši rudoji nykštukė WISE 0855 stebino astronomus. Esantis vos už 7,2 šviesmečių nuo Žemės, tai – šalčiausias žinomas objektas už Saulės sistemos ribų ir vos regimas didžiausiais antžeminiais teleskopais infraraudonųjų bangų ruože.
Dabar Kalifornijos Universiteto Santa Cruz astronomams Havajuose esančiu Gemini North teleskopu pavyko gauti infraraudonąjį WISE 0855 spektrą, suteikusį pirmąsias detales apie objekto cheminę sudėtį. Rezultatai rodo stiprius vandens debesų arba vandens ledo pėdsakus, – pirmus tokius aptiktus už Saulės sistemos ribų.

UC Santa Cruz News

Robotinė raja, varoma šviesa aktyvuojamomis raumenų ląstelėmis

Kevinas Kit Parker nori sukurti žmogaus širdį. Jo dukrelė žavisi Naujosios Anglijos akvariumu Bostone. Šiame Science straipsnyje aprašoma, kaip tėvo ir dukters pomėgiai susijungė neįtikėtiname kūrinyje: monetos dydžio dirbtinėje rajoje, kurios plaukiojimas valdomas šviesa, o ją varo žirkės širdies raumens ląstelės.

Science

Pirmieji įrodymai apie šiaurinėje Europos dalyje gyvenusių neandertaliečių kanibalizmą

Ant penkių individų liekanų, aptiktų Goyet (Belgija) radimvietėje, daug pjūvių žymių, kai akmeniniais įrankiais buvo pjaunama mėsa, o kaulų skilimai rodo, kad jie buvo sulaužyti, siekiant gauti čiulpus.

EurekAlert!

Nauji fotosintezės galios panaudojimo žingsniai

Šis atradimas gali padėti mokslininkams sukurti geresnius šviesos energijos panaudojimo būdus ir sukurti kultūrinus augalus, efektyviau panaudojančius saulės energiją. Geno, leidžiančio praplėsti fotosintezę į tolimą raudonojo spektro dalį, nustatymas teikia užuominas apie deguonį gaminančios fotosintezę – evoliucinį pranašumą, pakeitusį gyvybės Žemėje raidą.

www.sciencedaily.com

ŽIV tyrimas patvirtino kliniškai tinkamą vakciną, atveriančią kelią būsimam gydymui

Atradimai taip pat paneigė, kad stipresnio imunologinio agento naudojimas pagerina vakciną

www.sciencedaily.com

Pirmą kartą aukso kristalų nanodalelės gautos, naudojant šviesą

Floridos universiteto komanda išsiaiškino, kaip auksas gali būti panaudojamas šviesa auginamuose kristaluose nanodalelių gaminimui, – šis atradimas svarbus pramonei ir vėžio gydymui, bei gali pagerinti vaistus, medicinos įrangą ir saulės elementus.

phys

Parkinsono ligos žymenys rasti paciento šlapime

Ilgiau nei 5 metus pacientų šlapimo ir nugaros smegenų skysčių bandiniai saugoti NINDS National Repository šaldikliuose, tikintis, kad vieną dieną jie gal padėti atskleisti vis dar nežinomą šios lėtai progresuojančios neurodegeneratyvinės ligos veikimą.
Dabar Andrew West, Ph.D. su kolegomis iš Alabamos universiteto Birminghame išsiaiškino, kad mėgintuvėliuose esama naujų biololginių žymenų – fosforilinto baltymo, koreliuojančio su Parkinsono ligos pasireiškimu ir sunkumu.

medicalxpress.com