Komentarai Prisijungti
Viršuje: Seniausi | Naujausi
immortallt 2017-04-03 12:40
O čia būtų nerealu, kad viskas pavyktų. Paspartintų plėtrą dar labiau, būtų gal naujas pagyvėjimas kosmoso tyrinėjime, kai taip ženkliai sumažintų vieną brangiausių kosmoso tyrinėjimų kainos dalį.
bahuriux 2017-04-03 13:37
Kai imasi privatus verslas, viskas vyksta pigiau ir efektyviau. Bet ar saugiau parodys laikas, nes perlenktas taupymas prie gero nepriveda.
Raketa labai įspudinga, reikės pabandytu per simuliatorius pažaisti. Duomenys yra tai nebus sunku sukonstruoti simuliatuoriuose https://en.wikipedia.org/wiki/Falcon_Heavy https://en.wikipedia.org/wiki/Falcon_9
Man vis ramybės neduoda, toks dalykas kodėl vietoj pirmos pakopos niekas nebando naudoti turbo reaktyvinių variklių, helio balionų, žinoma su nuleidimu ant žemės.
Na vienas yra "Space Ship Two" https://en.wikipedia.org/wiki/SpaceShipTwo
Tokio tipo pirma pakopa musileistu ant žemės 99,9% atvejų, o panaudota gali būti tūkstančius kartų. Kodėl niekas to nebando plačiau naudoti?
immortallt 2017-04-03 14:04
Na dažniausiai priežastis būna, tik nebūtinai viešai skelbia.
obuglas 2017-04-03 14:31
Matyt kelios priežastys:
a) Preciziškumas - helio baliono labai nepaprognozuosi;
b) Krovinio svoris;
c) Pakilimo, paleidimo laikas.
Čia keletas, kurias greitai sugalvojau
3xxx 2017-04-03 14:50
Man kitkas įdomu. Jau dabar pvz. Dragon kapsulės apribojimas yra labiau pagal tūrį. t.y. galima būtų pridėti ir daugiau svorio, bet nelieka vietos. Turint galvoje, kad FH9 bus toks pat skersmuo kaip ir F9, ar bus išnaudojama keliamoji galia, kai nelabai yra vietos? Krovininę dalį taip pat kažin ar galima labai ilginti - jau dabar raketa ilga-plona kaip virbalas, o dar prailginus nukentėtų aerodinaminis stabilumas.
Eič 2017-04-03 15:48
Nu čia jau kosmosas būtų. Fantastikos skyrelis..
devyniaragis 2017-04-03 17:46
To paties svorio krovinius bus galima įstatyti į energingesnes orbitas/trajektorijas, kurioms reikia daugiau greičio pokyčio (delta V). Pvz. tą patį drakoną bus galima pasiųsti už mėnulio.
Taip pat svarbus aspektas yra pakopų sugražinimas. Naujos modifikacijos pirmas pakopos kuriamos taip, kad jas būtų galima skraidinti 10x be atnaujinimo ir 100x su reguliariais atnaujinimais. Taigi nesinori tokio daikto išmesti po karto. Problema ta, kad kuo greičiau pakopa skrieja, tuo labiau ją reik sulėtinti variklių pagalba, nes atmosferos stabdymo potencialas konkrečiu atveju yra ribotas. O tam reikia daugiau kuro. Šiam kurui prieš tai įgreitinti kartu su kroviniu irgi reikia daugiau kuro . Taigi reikia didesnės raketos/kuro bako... ir čia eksponentinė progresija. Kažkiek padeda pakopos nuleidimas ant laivo vandenyne, nes šiuo atveju nereikia leisti kuro apgręžiant judėjimo krypti, kad būtų sugrįžtama į pakilimo vietą, bet toks sprendimas irgi turi savo trūkumų.
Dabar, kai SpaceX išmoko patikimai sugražinti pirmas pakopas ir žengė neblogus žingsnius link krovinio gaubto (fairing) sugrąžinimo, prasideda kalbos apie bandymus sugražinti ir antrą pakopą. O pastaroji būna dar labiau įgreitinta, nei pirmoji, taigi... .
Žodžiu, su FH atsiveria galimybės su didesniais svoriais pasiekti ir per daug kartinį pakopų panaudojimą ženkliai atpiginti energingesnes orbitas.
P.S. jei teisingai suprantu, tai drakonas buvo projektuotas pagal kontrakto sąlygas, kad tiktų ne tik falcon'ui, o ir pats falcon 9 tapo smarkiai galingesnis nuo pirmos versijos, taigi ir gaunasi tas potencialo neišnaudojimas. Kita vertus standartinio fairing'o tūris gerokai didesnis už drakono, tad yra kur sukišti ir didesnių gabaritų krovinius.
SaMaras 2017-04-03 20:52
Na taupymas visur lieka taupymas.. pažiūrėkim į shutle programą, kiek kartų kūrimo eigoj buvo viskas karpyta ir piginta..
immortallt 2017-04-03 22:29
Perlenktas taupymas yra viena, racionalizavimas yra kita.
SpaceX į visą reikalą pažiūrėjo iš kitos pusės. Musk'as tą patį padarė su mokėjimais internete, po to padarė su elektromobiliais. Dabar daro su kosminiais skrydžiais. Jam nebereikia dar labiau sumažinti kainos, kad būt sėkmingam, jam reikia pasiekti iškeltus tikslus dėl panaudojim - 100x su priežiūra. Net antros pakopos nereikia atgauti, net gaubto nereikia atgauti ir jis bus monopolistas kosminių skrydžių bent dešimtmetį.
Nepakovos ir rusai su savo subsidijuojamu kuru bei pigia darbo jėga, nei kiniečiai. Ir tai yra tobula, nes sukels privataus kapitalo investicijų šuolį į šį reikalą ir dar labiau paspartins kosminius skrydžius.
P.S. o tai didžiąją dalį pagreičio raketa nepraranda įeidama į orbitą dėl trinties?
devyniaragis 2017-04-03 23:42
Kažkiek energijos pakopa praranda per trinti ir suslėgdama orą, kuris dėl to tampa karštas (kiek atmenu, būtent dėl pastarojo proceso, o ne dėl trinties, daugiausia problemų dėl karščio). Tačiau pati pakopa gali atlaikyti tik ribotą karštį ir oro pasipriešinimą, kuris didėja eksponentiškai greičio atžvilgiu. O dar gi ir gravitacija greitina „krentančia“ pakopą, ir tuo daugiau energijos pridės per kelionę iki paviršiau iš kuo „aukštesnės“ orbitos bus leidžiamasi. Kad būtų smagiau, dar gi ir atmosfera eksponentiškai tankėja artėjant prie paviršiau, taigi didėja ir pasipriešinimas prie konkretaus greičio. Išeina, kad pakopa gali atlaikyti įėjima į atmosferą tik atitinkamu kampu prie atitinkamo greičio. Jei kampas per lėkštas - vėl pakilsi aukščiau atmosferos. Teoriškai taip sukant ratus ir nardant į atmosferą galima galiausiai leistis turint tiek energijos kaip ir leidžiantis iš žemos orbitos, bet, kiek pamenu, tai netinka Falcon'ams dėl naudojamo kuro/bakų sandarumo + spėčiau būtų nepakankamai stilinga Muskui .
P.S. Beje, pastarasis nusileidimas buvo labai stačiu kampu, kuris arti falcono galimybių ribų, nes kitaip būtų pristigę degalų nusileidimui. Bet po numatomų inovacijų, tokių kaip aliuminio lydinio pelekų (gridfins) pakeitimo į nulietus iš titano, šita tolerancija turėtų išaugti.
3xxx 2017-04-04 07:25
Kažin kur jie bandys paimti antrą pakopą? prie Afrikos krantų? Su tokiais greičiais....? Kas iš jos bus likę?... Hmm... Gal geriau pabaigtų fairing recovery.
immortallt 2017-04-04 08:41
Gravitacija greičio nebedidina, kai pasiekiamas balansas. Gi iš esmės nėra skirtumo iššoksi iš 15-to aukšto, ar iš 1km aukščio, į žemę tėkšis tokiu pačiu greičiu, bet taip, įveykti didesnes apkrovas turės.
Gal aš šiek tiek nesuprantu, kurią vietą tu turi omeny, kad greitis didėja?
Beje, kiek pamenu iš dokumentikos, tai perkaitimo problema atsiranda tik kai pradedami kirsti tankesni atmosferos sluoksniai, ir tada jau problema pranyksta, nes greitis sulėtėja.
Aš gal klystu, mano žinios tik iš dokumentikų ir niekada giliau nežiūrėjau, ieškau suvokimo spragų
3xxx 2017-04-04 09:52
Pranyksta, bet turbūt ne be pasekmių. Arba reikia imtis priemonių, kurios sveria ir kainuoja.
Turėjau galvoje, kad nuo 1pakopos atskyrimo iki krovinio paleidimo (Dragon, sat) 2os pakopos greitis dar sparčiai didėja.
Aš irgi toks... self educated.
devyniaragis 2017-04-04 14:07
Čia jau žaidimai ties absurdo riba prasideda Kita vertus SpaceX jau nuo pradžių planavo jos sugražinimą naudojant heatshield'ą ant jos buko priekio (yra filmukai). Man regis, jei antra pakopa pasieks orbitą bus galima pasirinkti kur jai leistis į atmosferą, su salyga, kad pakopa vis dar veiks (elektra) ir galės ignoruoti kuro nugaravimą.
Šiaip aš irgi manau, kad fairingas prioritetas, bet nesu tikras ar šie projektai vienas kitam trukdo. Dabar va proga pažaist atsirado su tuščiu FH paleidimu.
devyniaragis 2017-04-04 15:58
Tiesa, bet tik konkrečių sprendimų atvejais, kai į atmosferą įeinama atitinkamu kampu, greičiu ir prieš atmosferą pastatomas masei atitikamas paviršiaus plotas. Dar gi ir naudojamos atitinkamos formos (pvz. išgauti norimam karštų dujų judėjimui) ir medžiagos (pvz. kurios išgaruoja ir kartu nusineša šilumą). Konkretus aparatas turi savo ribas. Daugiau greičio prie to paties tankio atmosferos = daugiau karščio. Neteko girdėti apie MAX karščio/energijos atidavimo riba šiuo atveju. Šiaip paskaičiuojama trajektorija, kad būtų tinkamas greitis konkrečiam atmosferos sluoksniui. Aišku klausimas pirma pradėsi byrėti ar degti yra atviras
wrx 2017-04-05 12:43
Geros naujienos. Tokiais tempais ir ITS paleidimas neužkalnų!
Komentuoti gali tik registruoti lankytojai.
Neregistruotiems lankytojams komentavimas uždraustas siekiant sumažinti
paviršutiniškų, beverčių ir įžeidinėjančių žinučių kiekį.
SpaceX ruošiasi naujam eksperimentui: bandys raketą, galinčią iškelti net 54,4 tonų krovinį (Video)