Sparnai, kurie susilanksto ir išsilanksto patys, be jokių variklių: NASA ir Boeing išbandė naują revoliucinį lydinį viršgarsinių lėktuvų sparnams (Video) (2)
NASA ir Boeing aprūpino droną lengvais sulankstomais sparnais, su kuriais jis galės skraidyti viršgarsiniu greičiu.
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Lėktuvo pasipriešinimo mažinimo idėja nėra nauja, bet naujasis dizainas gerokai patobulina tokio tipo skrydžius.
„Nuo pat pirmųjų bandymų Boeing iki pat skrydžio bandymų, medžiaga buvo stabili ir daug pranašesnė už naudotas anksčiau,“ sako Jim Mabe, tyrėjas iš Boeing.
Medžiaga vadinama atsimenančiu formą lydiniu, ir nors toks medžiagos koncepcija žinoma jau beveik šimtą metų, naujosios medžiagos galimybės įspūdingos. Formą atsimenančius lydinius įprastomis sąlygomis galima deformuoti, suteikti jiems kitą formą, bet pakaitinti įgauna pradinį pavidalą. Metalo „fazė“ pasikeičia labai specifinėje temperatūroje, tad, norint gauti norimą atsaką, nereikia objektų smarkiai kaitinti ar šaldyti. Formą atsimenantys lydiniai taip pat yra labai patvarūs ir pradinę formą įgauti netgi po stipraus streso. Mažasis NASA dronas sparnų galiukus per sėkmingą bandymą užlenkė ir ištiesė nuo 0 iki 70 laipsnių.
Iš lydinio buvo nulietas aktuatorius, kuriuo sparnų formą galima keisti skrendant ir taip prisitaikyti prie oro ir skrydžio sąlygų. Lydinio temperatūrą keičiantis įrenginys daug lengvesnis ir kompaktiškesnis už motorus ir jungtis, tad įrenginys užima daug mažiau vietos.
Išbandytoji medžiaga labai įdomi ir turi unikalių savybių, tad gali būti panaudota ir kitose srityse. Šauniausia savybė – plastiškumas, tačiau be pagrindinės savybės lėktuvuose ji būtų bevertė: mažas svoris. Kadangi lydinys itin lengvas, jį galima montuoti bet kurioje lėktuvo vietoje. Naudodami jį aktuatoriuose. inžinieriai jais gali pakeisti gremėzdišką ir sunkią plieninę mašineriją, taip gerokai palengvindami orlaivį. NASA teigimu, naudojant šią medžiagą, aparatai gali būti 80% lengvesni už dabartinius.
„Sparnų galų nulenkimas labai padeda „laikytis ant bangos“, skriejant viršgarsiniu greičiu, taip pat sumažėja oro pasipriešinimas. Taip viršgarsinis skrydis tampa efektyvesnis. <…> Tyrimai padės pritaikyti naują elementą naujos kartos viršgarsiniams skrydžiams, ne tik sumažinti pasipriešinimą, bet ir padidinti efektyvumą perėjimo iš ikigarsinio skrydžio režimo į viršgarsinį režimą efektyvumą. Tai įmanoma, naudojant formos atminties lydinį.”Spanwise Adaptive Wing vyr. tyrėjas Moholt
Svoris orlaivių konstruktoriams kėlė galvos skausmą nuo pat brolių Wrightų. Šiems pirmuosius pilotuojamus orlaivius sukūrusiems inžinieriams variklius teko kurti patiems, nes tuometiniai įprasti varikliai buvo iš plieno ir buvo gerokai per sunkūs. Naujai sukurtos itin lengvos medžiagos atveria galimybes įspūdingam naujam dizainui. Taip viršgarsinį greitį galės pasiekti ne tik mažesni orlaiviai, bet ir bus galima atnaujinti ir didelius lėktuvus.
Ikigarsiniuose skrydžiuose, pavyzdžiui, komerciniuose laineriuose, lankstomi sparnų galiukai suteikia didesnė kontrolę, dėl to galima naudoti mažiau sunkių ir sudėtingų orlaivio mazgų, tarp kurių ir uodegos vairai. Tokie orlaiviai efektyviau naudotų kurą, o taip pat atsiranda galimybė ateities ilgasparniams orlaiviams judėti oro uostuose. Be to, lenkdami sparnus, pilotai gali geriau prisitaikyti prie įvairių oro sąlygų, pavyzdžiui, vėjo gūsių.
Jordan MacAvoy
Via: NASA