Iš pažiūros kvaila, bet iš tikro geniali idėja: kaip musės nuotrauka tualete pakeitė vyrų elgesį ()
Amsterdamo oro uostas nusprendė atlikti iš pažiūros kvailą eksperimentą. Tačiau idėja pasirodė išties geniali. Mat oro uosto pisuaruose šalia nutekamosios angos buvo užklijuota musės nuotrauka. Ir kas gi nutiko?
Prisijunk prie technologijos.lt komandos!
Laisvas grafikas, uždarbis, daug įdomių veiklų. Patirtis nebūtina, reikia tik entuziazmo.
Sudomino? Užpildyk šią anketą!
Pritvirtinus šias musių nuotraukas, ant žemės išliejamas šlapimo kiekis sumažėjo net 80 procentų. Richardas Thaleris iš Čikagos universiteto sako, kad vyrai mėgsta taikinius.
Mokslininkas teigia, kad musės yra jo mėgstamiausias „niukso“ pavyzdys.
„Niuksas“ – dirbtinai sukeltas būdas atkreipti žmonių dėmesį ir pakeisti jų elgesį teigiama linkme net neliepiant niekam nieko daryti. Be to, anot jo, šis metodas yra smagus.
„Nudge“ (liet. niuksas) yra knygos, kurią jis parašė kartu su JAV prezidento Baracko Obamos administracijoje dirbusiu Harvardo teisės profesoriumi Cassu Sunsteinu, pavadinimas. Anot R.Thalerio, C.Sunsteinas yra tikras „niukso“ ekspertas.
Savo knygoje bei rašomame tinklaraštyje R.Thaleris ir C.Sunsteinas skatina „niuksą“, kad žmonės daugiau taupytų, geriau maitintųsi, numestų svorio, protingiau investuotų, padengtų savo skolas, išvengtų nenaudingų turto įkeitimų, vairuotų saugiai ir dėvėtų šalmus. Šį sąrašą galima būtų tęsti ir tęsti.
R.Thaleris sako, kad atsargiai pritaikytas „niuksas“ galėtų padėti išspręsti netgi finansinės krizės sukeliamas problemas.
Pavyzdžiui, įpareigojimas įmonėms atskleisti savo balansus būtų didelė našta, tačiau rizikos draudimo fondams, draudimo bendrovėms ir bankams leistų priimti atsakingesnius sprendimus.
Anot jo, informacijos atskleidimas padeda daugeliu atvejų.
Pastūmėjus žmones vienaip ar kitaip elgtis pernelyg juos neapkraunant yra dalis vadinamojo „libertalistinio paternalizmo“ – oksimoronas, kuris padeda išsilaisvinti iš priespaudos.
R.Thaleris ir C.Sunsteinas pasitelkia „pasirinkimų architektūrą“. Tai yra tikslinės struktūros pritaikymas aplinkoje – pavyzdžiui, uždedant musių nuotraukas pisuaruose – siekiant priversti žmones priimti geresnius sprendimus.
Kaip pavyzdį galima pasitelkti kavinę, kurioje sveikas maistas yra padėtas itin gerai matomoje vietoje, tuo tarpu nesveikas maistas yra padėtas sunkiai matomoje vietoje.
Žmonės išlieka laisvi rinktis, tačiau jie nežymiai yra stumiami priimti sveikesnius sprendimus.
Panašiu būdu R. Thaleris bei ekonomistas iš Kalifornijos universiteto Shlomo Benartzi pritaikė šias teorijas „Sutaupyk daugiau rytojui“ programai, kurios metu darbdaviai suteikia darbuotojams galimybę pasirinkti didesnes išskaitas iš atlyginimo, kad jos būtų taupomos ateičiai.
Ši programa leidžia žmonėms mėgautis gyvenimu šiandien, tačiau tuo pačiu taikyti sau discipliną ir sutaupyti pinigų ateičiai.
„Niukso“ koncepcija kilo iš kelis dešimtmečius trukusio tyrimo, kurį atliko Nobelio premijos ekonomikos laureatas Danielis Kahnemanas, jo kolega Amos Tversky, R.Thaleris bei kiti.
Parengta pagal „New York Times“.